Ήμασταν εκεί για εσάς, το StellasView.gr βρέθηκε με τον Νέστορα Αναστάσιο, την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2024, στο θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, για να παρακολουθήσει την εξαιρετική παράσταση «Δον Κάρλος» του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά.
Η παράσταση «Δον Κάρλος» του Friedrich Schiller, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Χουβαρδά, που ανέβηκε στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, προσφέρει μια εξαιρετική ανακατασκευή του εμβληματικού έργου, φέρνοντας στο προσκήνιο τη διαχρονική του θεματολογία με έναν σύγχρονο, εικαστικό και μοντέρνο τρόπο. Η σκηνοθεσία του Χουβαρδά δεν περιορίζεται απλώς στην αναπαραγωγή των γεγονότων της ιστορίας, αλλά μετατρέπει το έργο σε έναν καμβά όπου η πλοκή, με την πολυπλοκότητά της, παρουσιάζεται μέσα από μία εντυπωσιακή εικαστική φόρμα, επισημαίνοντας ταυτόχρονα την κλασική της αξία, αλλά και το ποσό επίκαιρη είναι αυτή η ιστορία.
Το έργο του Σίλλερ, με το βάθος και τη δαιδαλώδη πλοκή του, εξετάζει τις επιπτώσεις μιας ανδροκρατούμενης κοινωνίας και της αδίστακτης εξουσίας που καταπιέζει κάθε ατομική ελευθερία.
Η σκηνοθεσία του Χουβαρδά ενσωματώνει με δεξιοτεχνία την εικόνα της τρομοκρατίας και του πλήρους ελέγχου, όπως εκφράζεται από την Ιερά Εξέταση και το στέμμα. Η κοινωνία αποτυπώνεται ως ένα καταπιεστικό σύστημα παρακολούθησης, όπου κάθε σκέψη, κάθε ενέργεια είναι υπό αυστηρή επιτήρηση. Το καθεστώς της εξουσίας φαίνεται πανταχού παρόν και αδιάκοπο, δημιουργώντας μία ατμόσφαιρα ασφυκτικής καταπίεσης.
Η σκηνοθεσία του Χουβαρδά ενσωματώνει με δεξιοτεχνία την εικόνα της τρομοκρατίας και του πλήρους ελέγχου, όπως εκφράζεται από την Ιερά Εξέταση και το στέμμα.
Παρά την αμείλικτη και καταπιεστική διάσταση της εξουσίας, η παράσταση φωτίζει την ανθρώπινη αντίσταση και τις δυνατότητες για μια κοινωνία πιο δίκαιη και ελεύθερη. Μέσα από τη σύγκρουση των χαρακτήρων και την ανάλυση της ηθικής εξόντωσης που επιφέρει η εξουσία, η παράσταση ενσαρκώνει μια δυναμική ανατροπής και φανερώνει την αδυναμία της εξουσίας να κατανοήσει την ανθρώπινη ελευθερία και αυτοδιάθεση. Η σκηνοθεσία με τα μοντέρνα μέσα, τη χρήση της κάμερας του φωτός, των σκιών και την εικαστική προσέγγιση, αναδεικνύει τις παράλληλες διαστάσεις της εποχής του έργου, αλλά και της δικιάς μας και μεταφέρει τη σημασία των διαχρονικών αξιών που προβάλλει το έργο στο σήμερα.
Η εικαστικότητα της παράστασης είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή, καθώς συνδυάζει ένα λιτό αφαιρετικό σκηνικό με κλασικές αναφορές, όπου παρουσιάζεται σαν μία ανοιχτή κυρτή πλατφόρμα, προς την εξουσία που τα πάντα είναι ορατά από αυτήν, καθώς και τα υπέροχα κοστούμια που αποπνέουν μια βαθιά αισθητική. Ο ρυθμός της παράστασης, οι ισχυρές αντιφάσεις και η δυναμική των χαρακτήρων, συνθέτουν ένα έργο που προκαλεί και εντυπωσιάζει, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύει την αέναη σύγκρουση ανάμεσα στην εξουσία και την ανθρώπινη ελευθερία.
Η εικαστικότητα της παράστασης είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή, καθώς συνδυάζει ένα λιτό αφαιρετικό σκηνικό με κλασικές αναφορές, όπου παρουσιάζεται σαν μία ανοιχτή κυρτή πλατφόρμα, προς την εξουσία που τα πάντα είναι ορατά από αυτήν, καθώς και τα υπέροχα κοστούμια που αποπνέουν μια βαθιά αισθητική.
Συνολικά, η παράσταση θα τολμούσαμε να πούμε πώς είναι μια έντονα συναισθηματική και πνευματική εμπειρία, με υπέροχες ερμηνείες, που αναδεικνύει την αξεπέραστη σημασία του έργου του Σίλερ στην κατανόηση των κοινωνικών, πολιτικών και ηθικών διαστάσεων του ανθρώπινου αγώνα. Μέσα από τον σύγχρονο φακό του Χουβαρδά, το έργο αναδεικνύει τη θεματολογία του με ένταση και αναγκαία επικαιρότητα, δημιουργώντας μια γέφυρα μεταξύ του χθες και του σήμερα.
Κριτική: Νέστορας Αναστάσιος
*Κατάλληλο για άτομα άνω των 12 ετών
Λίγα λόγια για το έργο
Τι βαραίνει την καρδιά του Δον Κάρλος και αποφεύγει τον πατέρα του Βασιλιά Φίλιππο Β’ της Ισπανίας; Ποιο είναι αυτό το μυστικό που τα άγρυπνα μάτια της Αυλής δυσκολεύονται να αποκαλύψουν; Κάτω από τη φοβερή εξουσία του βασιλιά και τη δύναμη της Ιεράς Εξέτασης, στην Ισπανία του 16ου αιώνα, ο νεανικός ιδεαλισμός, ο έρωτας, η ευαισθησία, η ανάγκη για αλλαγή, για δράση και για ζωή ασφυκτιούν μέσα στην καρδιά του Δον Κάρλος, που ανήμπορος να διαχειριστεί τα πάθη του, εναποθέτει τις ελπίδες του στον αδελφικό του φίλο Μαρκήσιο Πόζα. Η ισχυρή θέληση του Πόζα, οι ανανεωτικές του ιδέες, η πίστη και η αφοσίωσή του στον Δον Κάρλος, τον οδηγούν στην εφαρμογή ενός σχεδίου, που θα επιχειρήσει να ανατρέψει την κρατική τρομοκρατία του μονάρχη.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας, Διασκευή – Δραματουργική & Σκηνική επεξεργασία μετάφρασης – Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς, Σκηνικά: Nίκη Ψυγογιού, Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη, Μουσική: Φώτης Σιώτας, Κίνηση – Χορογραφίες: Δημήτρης Σωτηρίου, Βίντεο Design: Παντελής Μάκκας, Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας, Α΄ Βοηθός Σκηνοθέτη: Σοφία Παπανικάνδρου, Β’ Βοηθός Σκηνοθέτη: Βίκυ Κίτσιου, Γ’ Βοηθός Σκηνοθέτη: Ιορδάνης Αϊβάζογλου, Βοηθός Σκηνογράφου & Ενδυματολόγου: Δανάη Πανά, Οργάνωση Παραγωγής: Εύα Κουμανδράκη, Φωτογραφίες: Mike Rafail (That Long Black Cloud)
Παίζουν οι ηθοποιοί (με αλφαβητική σειρά):
Ιορδάνης Αϊβάζογλου (Δούκας Μεντίνα-Σιντόνια), Λουκία Βασιλείου (Βασίλισσα Ελισάβετ), Ζωή Ευθυμίου – Θεοφανώ Τζαλαβρά (Πριγκίπισσα Έμπολι, σε διπλή διανομή), Στέλιος Καλαϊτζής (Κόμης Λέρμα), Γιώργος Κολοβός (Μαρκήσιος Πόζα), Θάνος Κοντογιώργης (Ντομίνγκο), Βασίλης Μπεσίρης (Δούκας Φέρια), Μπέττυ Νικολέση (Μαρκησία Μοντεκάρ), Κώστας Σαντάς (Μέγας Ιεροεξεταστής), Δημήτρης Τσιλινίκος (Δούκας Άλμπα), Χάρης Φραγκούλης (Δον Κάρλος, Διάδοχος του θρόνου), Ελίζα Χαραλαμπογιάννη (Λουίς Μερκάδο, ακόλουθος της Βασίλισσας), Γιάννης Χαρίσης (Φίλιππος Β΄)
Έκτακτη αντικατάσταση:
Νατάσσα Δαλιάκα, Δημήτρης Καρτόκης
Αυλή:
Λίλη Αδρασκέλα, Ζωή Ευθυµίου, Κωνσταντίνος Καπελλίδης, Αίγλη Κατσίκη, Δημήτρης Καυκάς, Αναστασία Κελέση, Νίκος Κουσούλης, Θεοφανώ Τζαλαβρά
Φιγκυράν:
Πασχάλης Τερζής
Φιγκυράν- Βίντεο – μοντάζ επί σκηνής:
Γιώργος Ζλατάνος
….
Βρείτε μας στα social media του StellasView:
Facebook: https://www.facebook.com/Stellasview/
Instagram: https://www.instagram.com/stellasview.gr/
Youtube: https://www.youtube.com/c/StellaPerpera/
Tiktok: https://www.tiktok.com/@stellaperpera/
Viber: StellasView.gr
X Twitter: https://x.com/StellaPerpera/
Κάντε το πρώτο σχόλιο