Η παράσταση “Ο επιθεωρητής” είναι μια διασκεδαστική κωμωδία του Νικολάι Γκόγκολ, σε παραγωγή του Κρατικού θέατρου Βόρειας Ελλάδας και αναπαριστά μία – θα έλεγα – κλασική εκδοχή του έργου του αυτού. Με κεντρικό θέμα τη διαφθορά και την ανικανότητα της τσαρικής Ρωσίας, η παράσταση διακρίνεται για την έξυπνη σκηνοθεσία, τις ερμηνείες του καστ και το πόσο επίκαιρο είναι το θέμα της.
Η σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα στην παράσταση “Ο επιθεωρητής” είναι πραγματικά εντυπωσιακή και καλά δομημένη. Ο σκηνοθέτης δημιουργεί ένα περιβάλλον που αναδεικνύει την ατμόσφαιρα του έργου: την κωμικότατη σήψη και τον μικροαστισμό μίας επαρχιακής πόλης της τσαρικής Ρωσίας, φωτίζοντας τις επιθυμίες, τα πάθη και τη φαιδρότητα των χαρακτήρων.
Μέσω της σκηνοθετικής του προσέγγισης, ο Κακλέας καταφέρνει να δημιουργήσει μια πραγματικά αστεία, ανάλαφρη και κινηματογραφική ατμόσφαιρα που αντανακλά την κοινωνική κατάσταση της εποχής του έργου (σε αυτό συμβάλουν πολύ και τα έξοχα κουστούμια και σκηνικά). Επιπλέον, η χρήση του φωτισμού και της μουσικής του Δημήτρη Παπαδημητρίου είναι εξαιρετική, δημιουργώντας μια γρήγορη ατμόσφαιρα φιλμ, που τονίζει ακόμα περισσότερο την κωμικότητα των χαρακτήρων.
Τέλος, οι επιλογές του Κακλέα όσον αφορά τις ερμηνείες των ηθοποιών που συνολικά είναι πολύ καλές, ενισχύουν ακόμα περισσότερο τη γενικότερη κωμική αίσθηση της παράστασης και καθιστούν την παράσταση ακόμα πιο ενδιαφέρουσα και συναρπαστική για το κοινό.
Ωστόσο, αναμφισβήτητα πρόκειται για μία μεγάλη στιγμή του Γιώργου Καύκα, ενός υπέροχου ηθοποιού του Κρατικού, που δουλεύει άοκνα, αγόγγυστα, αθόρυβα και άψογα τόσα χρόνια στις παραγωγές του θεάτρου. Η ερμηνεία του Καύκα στην παράσταση “Ο επιθεωρητής” που υποδύεται τον Αντόν Αντόνοβιτς- έπαρχος σε μια επαρχιακή πόλη της Ρωσίας – είναι απόλυτα επιτυχημένη και προσθέτει μια δόση έλεγκαντ- κωμικότητας (έτσι θα την χαρακτήριζα) στο κλίμα του έργου. Ο Καύκας δείχνει τις “σκοτεινές” ή αν θέλετε “γλυκόπικρες” κωμικές του ικανότητες σε όλο τους το μεγαλείο, καθιστώντας τον χαρακτήρα του Αντόν Αντόνοβιτς αξέχαστο στο κοινό. Οι εκφράσεις του προσώπου του ηθοποιού, οι κινήσεις του σώματός του και η παρουσία του στη σκηνή είναι υπέροχα συνδυασμένες και καθιστούν τον χαρακτήρα του ερμηνεύει ξεχωριστό.
Πολύ καλή είναι επίσης και η ερμηνεία του νεαρού Γιάννη Σύριου, που φαίνεται να έχει ένα λαμπρό μέλλον μπροστά του. Η ερμηνεία του Σύριου στον ρόλο του Ιβάν Αλεξάντροβιτς Χλιεστακόφ – ψευδοεπιθεωρητή της Τσαρικής Ρωσίας- είναι άκρως εντυπωσιακή και ενδεικτική των μεγάλων ικανοτήτων του νεαρού ηθοποιού. Η ομολογουμένως επιτυχημένη ερμηνεία του συνεισφέρει στη δημιουργία μιας άκρως διασκεδαστικής, ορμητικής, φρέσκιας και ανάλαφρης ατμόσφαιρας.
Δεν ξέρω αν το έχω ξανά πει: λατρεύω τον Δημήτρη Μορφακίδη, όποιος είναι και εδώ μοναδικός. Ο Μορφακίδης αποδίδει με μεγάλη ευστοχία τον ρόλο του Λούκα Λούκιτς Χλοπόφ – επόπτη εκπαιδευτικών ιδρυμάτων – δημιουργώντας ένα χαρακτήρα ζωντανό, θα έλεγα κάπως εικαστικό και πολυσύνθετο. Μέσα από τις εκφράσεις του προσώπου του, τον τρόπο που κινείται, πέφτει και σηκώνεται, καθώς και τον τρόπο που μιλά, κατάφερε να μεταδώσει με μεγάλη ευστοχία τον “εικαστικό” όπως προείπα ρόλο του. Η ενσάρκωσή του Λούκα Λούκιτς Χλοπόφ είναι εξαιρετική και η ερμηνεία του Μορφακίδη με άφησε άναυδο.
Τέλος, δεν θα ήθελα να παραλείψω να κάνω και μία αναφορά και στην πολύ ωραία, ερμηνεία του Νικόλα Μαραγκόπουλου στον ρόλο του Αρτέμι Φιλίπποβιτς Ζεμλιάνκα – επίτροπος κοινωφελών Ιδρυμάτων. Πρόκειται για έναν ηθοποιό που με το πολύπλευρο – κυρίως κωμικό, αλλά και δραματικό- ταλέντο του, φωτίζει πάντα τους χαρακτήρες που υποδύεται, κάνοντάς τους να ξεχωρίσουν από το σύνολο.
Τρέξτε στο Βασιλικό Θέατρο λοιπόν και απολαύστε αυτή τη πραγματικά ωραία παράσταση.
Κριτική: Αναστάσιος Νέστορας
Σημείωμα Σκηνοθέτη
Ο Νικολάι Γκόγκολ, ο «εύθυμος μελαγχολικός», όπως τον ονόμαζε ο Πούσκιν, έγραψε τον Επιθεωρητή στα εικοσιπέντε του χρόνια. Ένα έργο με νεανική ορμή, μια επιθετική σάτιρα μιας κοινωνίας χωρίς ηθικές αξίες, βουτηγμένη στη διαφθορά και την αδικία.
Ο Επιθεωρητής ξεκινάει ως μια κωμωδία παρεξηγήσεων, υψώνεται όμως πολύ γρήγορα σε μια οργισμένη πολιτική σάτιρα που ξεπερνά τα όρια του τόπου και του χρόνου μέσα στον οποίο γράφτηκε.
Ένα από τα πιο δύσκολα είδη θεατρικής γραφής είναι η κοινωνική και ως εκ τούτου πολιτική κωμωδία. Ενώ σατιρίζει αδυσώπητα τα κακώς κείμενα χρησιμοποιεί το γέλιο σαν βόμβα που εκτινάσσει στα ουράνια τα ερείπια μιας κοινωνίας υποκριτικής, παρηκμασμένης και μιας εξουσίας σαθρής και ανήθικης.
Όπως πριν από εκείνον ο Αριστοφάνης, ο Μολιέρος, ο Σαίξπηρ, και μετά από εκείνον ο Ιονέσκο, ο Μπέκετ, ο Ντάριο Φο και άλλοι τόσοι που τόλμησαν με την σάτιρα να αποκαλύψουν την τραγική πλευρά της ανθρώπινης περιπέτειας, έτσι και ο Γκόγκολ χωρίς διδακτισμούς και σοβαροφάνεια, με στόχο την ψυχαγωγία, αποκαλύπτει την άβυσσο της ανθρώπινης βλακείας, καταγράφει χωρίς ωραιοποιήσεις τη διαφθορά των θεσμών, τη ματαιοδοξία των ισχυρών, την ανικανότητα των διοικούντων, την αισχρή εκμετάλλευση των φτωχών, τη δουλοπρέπεια και τον φόβο μπροστά στην δύναμη της εξουσίας κι όλα αυτά με στόχο το γέλιο.
Γιατί το γέλιο σκοτώνει τον φόβο κι αποκαλύπτει την αλήθεια.
Σ΄ ευχαριστούμε αλαφροΐσκιωτε Νικολάι Γκόγκολ για την τόλμη σου.
Συντελεστές
Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές
Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Κακλέας
Σκηνικά: Ηλένια Δουλαδίρη, Γιάννης Κακλέας
Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη
Μουσική: Δημήτρης Παπαδημητρίου
Κίνηση: Στεφανία Σωτηροπούλου
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Βοηθός σκηνοθέτη: Ρέα Σαμαροπούλου
Βοηθοί σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Χριστίνα Θαλασσά, Δανάη Πανά
Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη
β΄ Βοηθός σκηνοθέτη (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης 2023): Γούναρης Τάσος
Βοηθός φωτιστή (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης 2023): Τσομπάνη Εύα
Φωτογραφίες: Mike Rafail (That long black cloud)
Παίζουν
Μαίρη Ανδρέου (πόρνη, υπάλληλος πανδοχείου, καλεσμένη)
Νεφέλη Ανθοπούλου (πόρνη, δασκάλα πιάνου, γυναίκα του σιδερά, καλεσμένη)
Χαρά Γιώτα (χορεύτρια, καλεσμένη)
Δημήτριος Δανάμπασης (Μίσκα – υπηρέτης του Επάρχου)
Μαρία Ελευθεριάδη (Μαρία Αντόνοβνα – κόρη του Επάρχου)
Αλέξανδρος Ζαφειριάδης (Κρίστιαν Γκύμπνερ – γιατρός Γερμανός)
Αλέξανδρος Ζουριδάκης (Πιότρ Ιβάνοβιτς Ντομπίνσκι- Εισοδηματία)
Στέλιος Καλαϊτζής (Ιβάν Κουσμίτς Σπιόκιν – Διευθυντής του ταχυδρομείου)
Κωστής Καπελλίδης (θαμώνας, υπάλληλος πανδοχείου, καλεσμένος)
Άγγελος Καρανικόλας (θαμώνας, υπάλληλος πανδοχείου, Αστυνομικός, καλεσμένος)
Δημήτρης Καρτόκης (Αμός Φιοντόροβιτς Λιάπκικν – Δικαστής)
Γιώργος Καύκας (Αντόν Αντόνοβιτς- Έπαρχος σε μια επαρχιακή πόλη της Ρωσίας),
Κοκκινοπούλου Φαίη (Άννα Aντρέγιεβνα – Γυναίκα του Έπαρχου)
Νικόλας Μαραγκόπουλος (Αρτέμι Φιλίπποβιτς Ζεμλιάνκα – Επίτροπος Κοινωφελών Ιδρυμάτων),
Χρήστος Μαστρογιαννίδης (Θαμώνας, Πανδοχέας, Αστυνομικός, Καλεσμένος)
Δημήτρης Μορφακίδης (Λούκα Λούκιτς Χλοπόφ- Επόπτης εκπαιδευτικών ιδρυμάτων)
Παναγιώτης Παπαϊωάννου (Πιότρ Ιβάνοβιτς Μπομπίνσκι- Εισοδηματίας)
Στέφανος Πίττας (Θαμώνας, Υπάλληλος πανδοχείου, Αστυνομικός, Καλεσμένος)
Μιχάλης Σιώνας (Ποιητής, Αστυνομικός, Καλεσμένος)
Γιάννης Σύριος (Ιβάν Αλεξάντροβιτς Χλιεστακόφ: «ο επιθεωρητής», Κατώτερος δημόσιος υπάλληλος στην Πετρούπολη)
Θεοφανώ Τζαλαβρά (Τραγουδίστρια, Καλεσμένη)
Χρήστος Τσάβος (Οσίπ- Ο φίλος του Χλιεστακόφ)
Γιάννης Τσιακμάκης (Σβιστούνωφ- Διευθυντής της αστυνομίας)
Μαρία Χατζηιωαννίδου (Πόρνη, Γυναίκα Χλοπόφ, Γριά εμπόρισσα)
Πληροφορίες
Βασιλικό Θέατρο
Διάρκεια παράστασης: 105 λεπτά (η παράσταση δεν έχει διάλειμμα)
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη 19:00
Πέμπτη – Παρασκευή 21:00
Σάββατο 18:00 & 21:00
Κυριακή 19:00
Βρείτε μας στα social media του StellasView:
Facebook: https://www.facebook.com/Stellasview/
Instagram: https://www.instagram.com/stellasview.gr/
Youtube: https://www.youtube.com/c/StellaPerpera/
Twitter: https://twitter.com/StellaPerpera/
Κάντε το πρώτο σχόλιο