Ο ταλαντούχος ηθοποιός Άρης Ηλίας Τοπάλογλου μίλησε στο stellasview.gr και στην Δημοσιογράφο Στέλλα Πέρπερα για την παράσταση «Νανά» του Ζολά που παίζεται κάθε Τετάρτη στις 20:00 και κάθε Πέμπτη στις 21:00 στο Θέατρο Αγγέλων Βήμα, σε θεατρική διασκευή Μαργαρίτας Δαλαμάγκα – Καλογήρου και σκηνοθεσία Ανδρονίκης Αβδελιώτη.
Τι σας έκανε να δεχθείτε την πρόταση να παίξετε στη «Νανά»;
Γενικότερα υπήρχαν αρκετοί λόγοι που με έκαναν να θέλω να συμμετάσχω στη συγκεκριμένη παράσταση, όπως η πρώτη συνάντηση που είχα με την σκηνοθέτιδα Ανδρονίκη Αβδελιώτη. Η κουβέντα που είχαμε μου δημιούργησε σιγουριά, καθώς η σκηνοθέτιδα μου μετέφερε με αρκετή λεπτομέρεια την ατμόσφαιρα που ήθελε να δημιουργήσει στη σκηνή και αυτό που ήθελε να αποπνέει η παράσταση. Δεν μπορώ να μην αναφέρω επίσης την πολύ ενδιαφέρουσα διασκευή της κας Μαργαρίτας Δαλαμάγκα – Καλογήρου πάνω στο γνωστό μυθιστόρημα του Ζολά. Διαβάζοντάς τη διαπιστώνει κανείς ότι πρόκειται για ένα κείμενο με βάθος που στόχο έχει να παρουσιάσει τη διαχρονικότητα μιας περσόνας όπως αυτής της Νανά.
Τέλος, ένας πολύ σημαντικός λόγος που με έκανε να δεχτώ και να θέλω να είμαι στην παράσταση αυτή ήταν το είδος του θεάτρου. Μιλάμε για τον απόλυτο ρεαλισμό. Ο ηθοποιός δεν μπορεί να “κρυφτεί” πίσω από ευφάνταστα σκηνικά και ιδιαίτερα θεατρικά σχήματα. Στοίχημα μου σε κάθε παράσταση είναι να έχω μία ειλικρινή σχέση με τους θεατές, μεταδίδοντας τους την ιστορία και τη διάθεση που προκαλείται.
Πώς σας φάνηκε η διασκευή του μυθιστορήματος και γενικά πώς βλέπετε τις θεατρικές αποδόσεις των μυθιστορημάτων;
Πριν πάρω το κείμενο στα χέρια μου είχα αρκετή περιέργεια για το πώς μια ιστορία με τόσες εναλλαγές και εικόνες, όπως αυτό του Ζολά, θα μπορούσε να αποδοθεί στη σκηνή. Η κα Δαλαμάγκα επικεντρώθηκε θεωρώ στο χαρακτήρα της Νανά και πως αυτός βρίσκει θέση σε κάθε εποχή. Στο έργο μας βλέπουμε την Νανά στην Ελλάδα του ΄70, λίγο πριν την εξέγερση του Πολυτεχνείου, να έχει ερωτικές σχέσεις με ανώτατους αξιωματικούς, κυβερνητικά στελέχη και θρησκόληπτους οικογενειάρχες, να τους εκμεταλλεύεται οικονομικά και να τους καταστρέφει. Αυτή της η “επιτυχία” δεν θα κρατήσει για πολύ αφού μετά από λάθος επιλογές, θα οδηγηθεί στον ξεπεσμό και τον θάνατο. Πάντα θα υπάρχει μια Νανά όσο υπάρχει διαφθορά και αθλιότητα σε μια κοινωνία. Αυτό νομίζω ότι ήθελε να πει ο Ζολά μέσα από το μυθιστόρημα του και το καταφέρνουμε κι εμείς πιστεύω μέσα από την παράσταση μας.
Κάθε φορά που κάνω μια αναδρομή στα παιδικά μου χρόνια και προσπαθώ να εξηγήσω συμπεριφορές και αντιδράσεις μου, διαπιστώνω ότι το να ασχοληθώ με την υποκριτική τέχνη ήταν μονόδρομος.
Η διασκευή ενός μυθιστορήματος δε θα έλεγα ότι είναι και η πιο εύκολη υπόθεση. Μέσα από μια ιστορία με πολλά πρόσωπα και πλούσια πλοκή πρέπει να προκύψει ένα έργο με δομημένους χαρακτήρες ώστε να μπορέσει αυτό να έχει θεατρική υπόσταση. Αυτός είναι και ο καλλιτεχνικός στόχος βέβαια. Αν ο δημιουργός καταφέρει και πετύχει τις ισορροπίες, το αποτέλεσμα σίγουρα θα είναι αξιόλογο και θα δικαιώσει όλους τους συντελεστές.
Σε ποια στιγμή της ζωής σου συναντήθηκες με το θέατρο και τι είναι αυτό που σε παρακινεί ακόμα και σήμερα ν’ ασχολείσαι με αυτό;
Με το θέατρο μπορώ να πω ότι συναντήθηκα από τις σχολικές παραστάσεις που συμμετείχα. Πάντα μου άρεσαν αυτές οι έξτρα ώρες που βρισκόμασταν για να κάνουμε τις πρόβες. Γενικά πάντως από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου είχα ιδιαίτερες ανησυχίες και προβληματισμούς που καμία άλλη επιστήμη δεν θα μου τις έλυνε. Κάθε φορά που κάνω μια αναδρομή στα παιδικά μου χρόνια και προσπαθώ να εξηγήσω συμπεριφορές και αντιδράσεις μου, διαπιστώνω ότι το να ασχοληθώ με την υποκριτική τέχνη ήταν μονόδρομος.
Μιλήστε μου λίγο για τον ρόλο του Γιωργή.
Ο Γιωργής, ή αλλιώς Ρωμαίος όπως αποκαλείται στην παράσταση, είναι το μόνο άτομο που ίσως η Νανά έχει νιώσει κάτι αληθινό σε σχέση με τους υπόλοιπους εραστές της. Είναι παιδί από πλούσια οικογένεια με πατέρα στρατιωτικό και μια αυταρχική μητέρα. Ερωτεύτηκαν με τη Νανά κατά τη διάρκεια των σπουδών τους στην δραματική σχολή και μετά τον χωρισμό τους έμειναν φίλοι και στήριζαν ο ένας τον άλλο. Ένας πιο εύθραυστος και φιλελεύθερος χαρακτήρας που δεν ακολούθησε την παράδοση της οικογένειας του να γίνει στρατιωτικός και κατέληξε να πάρει τον δρόμο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου.
Πώς ένα παιδί μεγαλωμένο σε μια αστική οικογένεια αποφασίζει να πάρει τον δρόμο της εξέγερσης;
Σίγουρα κάθε νεαρό άτομο που έλαβε μέρος στην εξέγερση του Πολυτεχνείου ήταν αρκετά συνειδητοποιημένο για την πολιτική κατάσταση της χώρας, για το δικτατορικό καθεστώτος που είχε επιβληθεί και τι αντίκτυπο είχε αυτό στην κοινωνία. Στην περίπτωση του Γιωργή νομίζω ότι είναι ένα συνοθύλευμα παραγόντων γιατί πέρα από το ιδεολογικό κομμάτι και τις πεποιθήσεις του θεωρώ ότι αυτή η στάση ήταν μια αντίδραση απέναντι στην συντηρητική του οικογένεια και το συναισθηματικό αδιέξοδο που το προκάλεσε η Νανά με την συμπεριφορά της.
Ας περάσουμε στον Άρη Ηλία. Αλήθεια πώς προέκυψαν τα δύο ονόματα;
(γέλια) Είμαι μια κλασική περίπτωση επαρχιακής οικογένειας που οι γονείς ήθελαν να δώσουν στο παιδί τους ονόματα και από τις δύο πλευρές προκειμένου να είναι “χαρούμενοι” οι παππούδες. Αν και κάθε φορά γελάω με την ερώτηση αυτή, δε θα σας κρύψω ότι με στεναχωρεί το γεγονός ότι ακόμα και σήμερα υπάρχουν νέοι γονείς που ενστερνίζονται αυτές τις αντιλήψεις, γιατί κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός και θεωρώ ότι το όνομα θα πρέπει να αντικατοπτρίζει την ιδιοσυγκρασία του ατόμου.
Προσφάτως πέρασες και στη σκηνοθεσία. Μίλησέ μας γι’ αυτή την εμπειρία σου. Ποια από τις δύο ιδιότητες ξεχωρίζεις περισσότερο, του ηθοποιού ή του σκηνοθέτη;
Είχα την χαρά να ασχοληθώ και με το κομμάτι της σκηνοθεσίας. Να πω καταρχάς ότι ήταν μια δουλειά που προέκυψε στα πλαίσια ενός φεστιβάλ του “Από Μηχανής Θεάτρου” που στόχο είχε να αναδείξει νέους καλλιτέχνες. Αν και συστήθηκα ως ηθοποιός στην ακρόαση κατέληξα μετά από μια ανασύσταση της ομάδος να αναλάβω την σκηνοθεσία στην παράσταση Λυσιστράτη, που παίχτηκε την προηγούμενη καλλιτεχνική σεζόν στην κεντρική σκηνή του “Από Μηχανής Θεάτρου”. Η δουλειά του σκηνοθέτη θα έλεγα ότι είναι η πιο δύσκολη σε μία παράσταση. Ο σκηνοθέτης πρέπει να είναι πολλά πράγματα ταυτόχρονα σε αντίθεση με τη δουλειά που έχει να κάνει ένας ηθοποιός. Από την εμπειρία αυτή έχω κερδίσει αρκετά πράγματα που σίγουρα στην πορεία μου ως ηθοποιός θα με βοηθήσουν. Δε θέλω να ξεχωρίσω κάποια από τις δύο ιδιότητες. Είμαι πολύ εργατικός και με ό,τι και να αποφασίσω να ασχοληθώ θα το βγάλω εις πέρας.
Πιστεύεις ότι το πολιτικοκοινωνικό περιβάλλον στην Ελλάδα είναι περίπλοκο; Αντλείς από το περιβάλλον αυτό υλικό για την Τέχνη σου;
Πιστεύω ότι το πολιτικοκοινωνικό περιβάλλον στην Ελλάδα είναι περίπλοκο και ασταθές. Είναι πολλά αυτά που με εξοργίζουν και με στεναχωρούν. Αυτό που παρατηρώ είναι ότι στις μέρες μας υπάρχει μια γενικότερη αποστασιοποίηση απ΄όλους μας και απλά αφήνουμε να συμβαίνουν πράγματα γύρω μας. Κάτι άλλο που έχω διαπιστώσει επίσης είναι ότι ως λαός είμαστε ευθυνόφοβοι και εύκολα πετάμε το μπαλάκι στους άλλους. Ως καλλιτέχνης προσπαθώ να ενημερώνομαι για τις εξελίξεις και να μη μένω αμέτοχος. Φυσικά και αντλώ υλικό για την τέχνη μου από την καθημερινότητα. Στόχος για μένα είναι μέσα από την τέχνη μου να προβληματίζω τους θεατές.
Είμαι πολύ εργατικός και με ό,τι και να αποφασίσω να ασχοληθώ θα το βγάλω εις πέρας.
Θα ήθελες να μου πεις για τα προσεχή καλλιτεχνικά σχέδια σου;
Αυτή την περίοδο βρίσκομαι σε πρόβες για μία παράσταση που θα λάβει χώρα στο “Θέατρο Δεκατέσσερα (14)” από τις αρχές Φεβρουαρίου. Πρόκειται για το έργο “ΟΤΑΝ ΧΟΡΕΥΟΥΝ ΟΙ GO-GO DANCERS” της Έλενας Πέγκα με τη σκηνοθετική ματιά της Τίνας Τζάθα. Η ομάδα αυτή απαρτίζεται και από άλλους νέους καλλιτέχνες με τους οποίους είμαι πολύ χαρούμενος που συνεργάζομαι. Παράλληλα είμαι σε επικοινωνία με το “Από Μηχανής Θέατρο” για μια δουλειά που προορίζεται να κάνει πρεμιέρα τον Απρίλιο του ΄20 ακόμα όμως δεν είναι ανακοινώσιμο. Πάντα κάνω στοχευμένες επιλογές και με ενδιαφέρουν δουλειές που μπορώ να τις πιστέψω.
Συνέντευξη: Στέλλα Πέρπερα
Ευχαριστώ θερμά τον Άρη Ηλία Τοπάλογλου για τη συνέντευξη και του εύχομαι καλή συνέχεια στην καλλιτεχνική του πορεία.
Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Νανά» θα βρείτε εδώ
Βρείτε μας στα social media του Stellasview:
Facebook: https://www.facebook.com/Stellasview-1549199718743717/
Instagram: https://www.instagram.com/stellasview.gr/
Youtube: https://www.youtube.com/c/StellaPerpera
Twitter: https://twitter.com/StellaPerpera
Κάντε το πρώτο σχόλιο