Η γνωστή stand-up κωμικός μίλησε στο stellasview.gr και στον Ευθύμιο Ιωαννίδη με αφορμή τον νέο κύκλο παραστάσεών της με τον τίτλο «Για γυναίκα, καλή είναι».
Ήρα έχεις σπουδάσει Οικονομικά (Α.Π.Θ.), κλασσική μουσική, χορό και υποκριτική, σε κέρδισε, ωστόσο, διαρρήδην η stand– up σκηνή. Πώς πήρες αλήθεια αυτή την απόφαση; Τι ήταν εκείνο σε ώθησε να το κάνεις;
Κοίτα, με την κωμωδία ασχολήθηκα από τότε που ήμουν πρώτα χρόνια φοιτήτρια. Όχι βέβαια σε επαγγελματικό επίπεδο, αλλά τότε ήταν που ξεκίνησα δειλά δειλά και το stand up. Βλέπεις, τότε δεν υπήρχε youtube ακόμα, οπότε τα ερεθίσματά μας στο stand up περιορίζονταν σε dvd, σε βιβλία με τεχνικές στο internet και σε ό,τι βλέπαμε στα ταξίδια μας στο εξωτερικό. Έτσι κάπως λοιπόν ξεκίνησα και με τον καιρό δούλεψα, έμαθα, εξελίχθηκα. Βγήκε και το youtube εν τω μεταξύ! Αργότερα λοιπόν τελειώνω και το Οικονομικό και ξεκινάω να δουλεύω σε μια εταιρεία παραγωγής τηλεοπτικών στη Θεσσαλονίκη. Αρχίζω να τρίβομαι με τη δουλειά και λίγο αργότερα ανοίγω το δικό μου διαφημιστικό γραφείο. Σε όλο αυτό παράλληλα κάνω και stand up, σε επαγγελματικό πλέον επίπεδο υπό την έννοια ότι πληρωνόμουν για αυτό που έκανα. Απλά αυτό που με «τάιζε» αν θες να το πω ξεκάθαρα ήταν η διαφήμιση. Μετά λοιπόν ήρθε η κρίση, έκλεισαν σχεδόν όλοι οι πελάτες μου στη διαφημιστική, άρχισαν να πληρώνουν με επιταγές 6μηνες χωρίς αντίκρισμα και είπα «Οκ. Τέλος» Ήδη λοιπόν το stand up είχε ξεκινήσει να παίρνει τα πάνω του στην Ελλάδα οπότε γύρισα το κουμπί, έκλεισα τη διαφημιστική και άρχισα να ασχολούμαι αμιγώς και επαγγελματικά μόνο με το stand up. Και να σου πω την αλήθεια δεν το έχω μετανιώσει καθόλου. Ήταν από τις καλύτερες αποφάσεις που πήρα.
Αναρωτιόμουν εδώ και καιρό, ποια είναι τα στοιχεία εκείνα θα έλεγες που διαφοροποιούν την ελληνική από την ξένη stand–up σκηνή αυτήν τη στιγμή που μιλάμε; Θεωρείς πως η χώρα μας υστερεί ακόμα σε αυτόν τον τομέα;
Η Ελλάδα είναι σε πολύ καλό επίπεδο. Διαθέτει μια δυνατή stand up comedy σκηνή η οποία όλο και μεγαλώνει και αυτό είναι υπέροχο. Η ειδοποιός διαφορά ανάμεσα στην ελληνική και την ξένη σκηνή, είναι ότι η ξένη υπάρχει εδώ και χρόνια οπότε και μοιραία είναι πιο ώριμη. Και η σκηνή, αλλά και το κοινό. Και ο παράγοντας κοινό είναι πολύ σημαντικό στην έκβαση μιας καλλιτεχνικής δημιουργίας. Εδώ τα τελευταία μόλις χρόνια έχει αρχίσει και το stand up ριζώνει στην κουλτούρα του Έλληνα.
Για την παράσταση αυτή πήρες αφορμή από τη δική σου καθημερινότητα και ζωή; Συνηθίζεις άραγε να γράφεις ορμώμενη εν γένει από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα ή κατά βάση αντλείς έμπνευση από τις δικές σου προσλαμβάνουσες, αλλά και από τη ζωή των οικείων σου;
Τα κείμενά μου είναι αναγκαστικά η δική μου οπτική πάνω στα πράγματα. Οι αφορμές μου είναι τόσο η παρατήρηση, ξέρεις πολλές φορές υπάρχουν πράγματα γύρω μας που από τη συνήθεια του να είναι «εκεί» και να είναι «έτσι» σταματάμε να τα παρατηρούμε περαιτέρω και τα θεωρούμε «οκ» αλλά αν τα δεις με την κωμική σκοπιά μόνο οκ δεν είναι! Και φυσικά είναι τα βιώματα. Τις περισσότερες φορές ζούμε καταστάσεις από αυτές που λες σε ποιον να το πω και να με πιστέψει και αυτές οι ιστορίες είναι εξαιρετικό υλικό για stand up. Τώρα αν με ρωτάς αν πιάνω επικαιρότητα, η απάντηση είναι όχι. Προφανώς αν έχει γίνει κάτι grande θα το σχολιάσω, αλλά σίγουρα δε θα κάτσω να γράψω και να ασχοληθώ με επικαιρότητα. Μου φαίνεται λίγο φτηνό να σου πω και επίσης δε θα ήθελα οι άνθρωποι στα πρωινάδικα να μείνουν άνεργοι!
Η ενασχόλησή μου με το stand-up ήταν από τις καλύτερες αποφάσεις που πήρα.
Είναι άραγε ψυχολογικά απαιτητικό να περιμένει ο άλλος από σένα να τον κάνεις να γελάσει; Πώς ξεπερνάς τις στιγμές αμηχανίας επάνω στη σκηνή, όταν το κοινό σου ιδίως δεν ανταποκρίνεται;
Είμαι κωμικός, προφανώς ο κόσμος περιμένει από μένα να τον κάνω να γελάσει, όπως περιμένει από έναν τραγουδιστή να τον διασκεδάσει, από έναν ηθοποιό να τον ταξιδέψει και από έναν δικηγόρο να του βρει λύση. Δε διαφέρει σε απαίτηση. Τώρα αν είναι λίγο πιο δύσκολο από τα άλλα μιας και έχουμε να κάνουμε με γέλιο και ο κωμικός είναι άνθρωπος και μπορεί να έχει μια μέρα βρε παιδί μου τα δικά του, να έχει χωρίσει, να του έχει συμβεί κάτι άσχημο να έχει βγάλει όλη τη μέρα κλαίγοντας και το βράδυ να έχει παράσταση, ε ναι είναι λίγο ζόρι. Αλλά με τα χρόνια αποκτάς μηχανισμούς και αντεπεξέρχεσαι μια χαρά! Και μετά πας ψυχολόγο.
Πώς είναι αλήθεια να είσαι stand–up κωμικός σε μια χώρα που κυριαρχούν τα στερεότυπα; Αποτελεί περιοριστικό παράγοντα για εσένα τη στιγμή που γράφεις το κείμενο για μια παράσταση;
Σε καμία περίπτωση! Ίσα ίσα που προσπαθώ να γράφω οτιδήποτε άλλο πέραν των στερεοτύπων. Νομίζω οι περισσότεροι κωμικοί πλέον είναι υπέρ αυτής της τάσης. Ε, μα πια αυτό με το άνδρες-γυναίκες και Ελληνίδες μανάδες και όλα τα υπόλοιπα κωμικά στερεότυπα έχουν κουράσει. Οπότε όχι μόνο δεν είναι περιοριστικό, αλλά και λυτρωτικό. Απευθύνομαι σε ένα κοινό που έχει κουραστεί με τα στερεότυπα.
Ο αείμνηστος Τζίμης Πανούσης είχε πει πως τα όρια τα βάζει το ίδιο το κοινό, απλώς εμείς πρέπει να έχουμε την αντίληψη να τα διακρίνουμε! Πιστεύεις ωσαύτως πως υπάρχουν όρια στη σάτιρα;
Θα μου επιτρέψεις να διαφωνήσω κάπως. Το κοινό μπορεί να βάζει όρια, αλλά ο καλλιτέχνης είναι εκεί για να τα σπάσει και να το οδηγήσει παρακάτω. Αλίμονο αν η μάζα υποδείκνυε στους καλλιτέχνες τον δρόμο. Δε θα είχε γίνει καμία καινοτομία και αλλαγή ποτέ. Είναι και αυτή μια προσέγγιση, αλλά γίνεται συνήθως όταν το βλέπεις οικονομικά. Μόνο τότε σε οδηγούν τα όρια του κοινού. Όταν δε θέλεις να του χαλάσεις χατίρι για να είσαι αρεστός και να συνεχίσουν να σε πληρώνουν. Τώρα όσον αφορά στο αν υπάρχουν όρια στην σάτιρα, όχι δεν το πιστεύω. Αλλά δεν είμαι και υπέρ στο να γίνεσαι προκλητικός απλώς για να γίνεις προκλητικός. Δηλαδή είμαι κατά των ορίων αρκεί να έχεις πραγματικά κάτι να πεις.
Είμαι κατά των ορίων αρκεί να έχεις πραγματικά κάτι να πεις.
Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι άραγε από την πείρα σου να αναδειχθείς ως stand-up comedian στην Ελλάδα; Έχεις να δώσεις κάποια συμβουλή σε κάποιον που θέλει να ασχοληθεί με το συγκεκριμένο είδος, αλλά δεν ξέρει πώς;
Είναι όσο εύκολο ή δύσκολο είναι σε κάθε χώρο. Θέλει δουλειά, στομάχι και υπομονή. Τώρα όποιος θέλει να ξεκινήσει το stand up, μία είναι η λύση. Να ξεκινήσει να πηγαίνει σε open mic. Είναι βραδιές ανοιχτού μικροφώνου όπου όλοι οι συμμετέχοντες έχουν 5’ μάξιμουμ στη διάθεσή τους. Μάλιστα το Thessaloniki open mic το μεγαλύτερο μηνιαίο event stand up στη Βόρεια Ελλάδα το συνδιοργανώνουμε εδώ και χρόνια με τον Ανδρέα Πασπάτη. Δηλώστε συμμετοχή και τα άλλα θα έρθουν με τον καιρό.
Ολοκληρώνοντας τη συνέντευξη, τι θα έλεγες πως έχεις ξορκίσει με την ενασχόλησή σου το stand up comedy και δη με την κυκλοτερή και πετυχημένη ενασχόλησή σου με την Τέχνη γενικότερα;
Μμμμ καλή ερώτηση. Δεν ξέρω. Μάλλον τον φόβο του θανάτου.
Ευχαριστώ πολύ την Ήρα Κατσούδα για την προσήνεια και την απλότητά της και της εύχομαι από καρδιάς να συνεχίσει να μας τέρπει, όπως πολύ καλά γνωρίζει!
Συνέντευξη: Eυθύμιος Ιωαννίδης
Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Για γυναίκα, καλή είναι»
θα βρείτε εδώ
Βρείτε μας στα social media του Stellasview:
Facebook: https://www.facebook.com/Stellasview-1549199718743717/
Instagram: https://www.instagram.com/stellasview.gr/
Youtube: https://www.youtube.com/c/StellaPerpera
Twitter: https://twitter.com/StellaPerpera
Κάντε το πρώτο σχόλιο