Κωνσταντίνος Λιάρος: “H φιλονικία ανάμεσα στα δύο φύλα,υπήρχε,υπάρχει και θα υπάρχει και είναι υπέροχο γιατί είναι φυσικό”

O γνωστός ηθοποιός Κωνσταντίνος Λιάρος μίλησε στο stellasview.gr και στον Ευθύμιο Ιωαννίδη για την παράσταση “Φιλονικία” του Pierre de Marivaux, στην οποία συμπρωταγωνιστεί.

Γεννημένος και μεγαλωμένος στη Θεσσαλονίκη, ο Κωνσταντίνος Λιάρος είναι ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της γενιάς του. Καλλιτεχνική προσωπικότητα και ανήσυχο πνεύμα, την περίοδο αυτή πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Φιλονικία» η οποία ανεβαίνει στο Θέατρο Τ, σε σκηνοθεσία του Πάνου Δεληνικόπουλου. Ο Κωνσταντίνος μας μίλησε για την παράσταση, το έργο και τη στάση που κρατάει απέναντι στις κριτικές, και μας κατέθεσε την άποψή του αναφορικά με το ποιο από τα δύο φύλα τελικά ξεκίνησε την απιστία.

Γραμμένη το 1744, η «Φιλονικία» του Pierre de Marivaux γίνεται φέτος  275 ετών. Ποια είναι τα στοιχεία του έργου που κατά τη γνώμη σου το διατηρούν «ζωντανό» και επίκαιρο μέχρι και σήμερα;

Το πείραμα στο οποίο υπόκεινται τα τέσσερα αυτά παιδιά, ερήμην τους, με σκοπό την τέρψη του Πρίγκηπα και της φίλης του, είναι κάτι το επίκαιρο. Ειδικά, αν αναλογιστούμε το τι βλέπουμε τα τελευταία χρόνια στα ριάλιτι της τηλεόρασης και όχι μόνο. Για μένα, ωστόσο, το πιο ενδιαφέρον  και συνεπώς πιο επίκαιρο στοιχείο της παράστασης είναι η αθωότητα των παιδιών αυτών. Ανεξάρτητα λοιπόν από την καθοδήγηση των δύο παιδαγωγών τους – η οποία  πολλές φορές γίνεται χειραγώγηση- οι τέσσερις αυτοί έφηβοι, στην ηλικία των 18 ετών περίπου, έχουν κάτι πρωτογενές στη συμπεριφορά τους και κυρίως στον τρόπο που ερωτεύονται για πρώτη, αλλά και για δεύτερη φορά. Στην εποχή μας η επιρροή, άλλωστε του ίντερνετ και των social media ωθούν πλέον τους νέους να επαναπροσδιορίζουν την έννοια της αθωότητας και της ενοχής, της ελευθερίας, αλλά και του φόβου και όλων κατ΄ επέκταση των ηθικών αρχών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα φυσικά να διαστρεβλώνεται ο τρόπος που διαχειριζόμαστε τα συναισθήματά μας, συνεπώς και τις σχέσεις μας με τους άλλους. Μας λείπει, αναμφίβολα η αθωότητα, η οποία ως κατεξοχήν στοιχείο της ελευθερίας είναι πάντα επίκαιρη.

Μολονότι πέρασες στο τμήμα Μηχανολόγων-Μηχανικών του ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας, οι καλλιτεχνικές σου ανησυχίες σε οδήγησαν στο θέατρο. Στην ερώτηση τι είναι για σένα το θέατρο, τι θα απαντούσες;  

Το θέατρο συνιστά ένα ισχυρό μέσο επικοινωνίας. Είναι ένας τρόπος να μοιραζόμαστε ιστορίες και εμπειρίες, μία άλλη πραγματικότητα, αλλά και η ίδια καθεαυτή. Είναι στιγμές της ίδιας της ζωής ή και της φαντασίας, αλλά είναι και επάγγελμα. Είναι ο τρόπος που, έστω μέχρι τώρα, έχω επιλέξει να βιοπορίζομαι, όπως και πολλοί άλλοι σε αυτόν τον χώρο.

Παίζεις, ξανά, υπό τις οδηγίες του Πάνου Δεληνικόπουλου, ενός έμπειρου και καταξιωμένου σκηνοθέτη. Η εμπειρία αυτή τι γεύση σου έχει αφήσει;

Με τον Πάνο έχουμε αναπτύξει μία ωραία οικειότητα πλέον. Ο Πάνος έχει μία ψυχή βαθιά ευγενική, με την έννοια ότι σέβεται απόλυτα τον χώρο, τον χρόνο, τις δυσκολίες και τις αδυναμίες του καθένα. Οι πρόβες μαζί του είναι μία πολύ ενδιαφέρουσα και εποικοδομητική διαδικασία. Σου δίνει τα κατάλληλα εργαλεία και δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες ώστε να απελευθερωθείς και να αυτοσχεδιάσεις. Έπειτα, παίρνει το υλικό που παράχθηκε στις πρόβες και μαζί με τα υπόλοιπα μέσα συνθέτει την παράσταση. Αυτό στο οποίο δίνει βάση είναι τα αιτήματα των χαρακτήρων να επαναδιατυπώνονται συνεχώς και καθημερινά και αυτό είναι κάτι που κρατά την παράσταση ζωντανή στο εδώ και το τώρα, άρα και εμάς τους ίδιους.

Σε μια εποχή όπου η ενασχόληση με την τέχνη είναι ένας τομέας που δεν μπορεί να υποσχεθεί σταθερότητα και ικανοποιητικές οικονομικές απολαβές, ως καλλιτέχνης, από που πιστεύεις ότι πηγάζει η στροφή των νέων σε καλλιτεχνικές σπουδές, όπως το θέατρο για παράδειγμα;

Το θέατρο, όπως και όλες οι τέχνες, είναι ένα μέσο έκφρασης με το οποίο απελευθερώνεσαι, φαινομενικά ή όχι. Όπως και να έχει, αποτελεί μία ενασχόληση που φέρνει ευχαρίστηση. Δεν έχει να κάνει με τις οικονομικές απολαβές. Είναι ούτως ή άλλως μία αμφίδρομη σχέση και ένας δρόμος για να ανακαλύψεις τον εαυτό σου και συνεπώς τους άλλους. Στην αρχή μοιάζει εγωιστικό και ίσως αυνανιστικό, αλλά αργά ή γρήγορα συνειδητοποιείς ότι ο απέναντι έχει σημασία είτε είναι ο συνάδελφος που μοιράζεστε τη σκηνή είτε είναι ο θεατής.

Η παράσταση απέσπασε θετικές κριτικές και έχει κερδίσει τόσο το κοινό όσο και τους κριτικούς. Παρακολουθείς τις θεατρικές κριτικές και αν ναι, πόσο σε επηρεάζουν;

Είναι νωρίς ακόμα για να πούμε ότι η παράσταση έχει κερδίσει το κοινό και τους κριτικούς. Οι θεατρικές κριτικές, στην Ελλάδα τουλάχιστον, είναι – δικαίως – μία παρεξηγημένη υπόθεση. Τις παρακολουθώ, αλλά δεν πιστεύω ότι η επιτυχία και η απήχηση μίας παράστασης κρίνονται από αυτές.

Τι μηνύματα θα ήθελες να αποκομίσει ο θεατής φεύγοντας από την παράσταση;

Η παράσταση θίγει το θέμα του ναρκισσισμού και της ματαιοδοξίας μέσα από την αντίληψη που δημιουργούν αυτά τα παιδιά για την εικόνα τους, η οποία μάλιστα είναι κατευθυνόμενη, αφού πρόκειται για ένα πείραμα. Επομένως, το ερώτημα και όχι το μήνυμα, είναι ποια είναι τα κοινωνικά μοντέλα και πρότυπα συμπεριφοράς που προάγονται από τέτοιου είδους πειράματα και πόσο ακόμα θα τα επιτρέψουμε να μπαίνουν στις ζωές μας και να τις επηρεάζουν;

Ολοκληρώνοντας τη συνέντευξη, πιστεύεις πως θα μπορέσουμε να δώσουμε ποτέ ικανοποιητική απάντηση στο ερώτημα ποιο από τα δύο φύλα ξεκίνησε την απιστία;

Όχι, πιστεύω πως δεν υπάρχει απάντηση επειδή η ερώτηση αυτή είναι μια αφορμή για να απαντηθούν άλλα πράγματα και να θιχτούν άλλες καταστάσεις. Άλλωστε δε συμφωνώ με τις διακρίσεις ανάμεσα στα δύο φύλα. Το θέμα είναι ότι η φιλονικία ανάμεσα στα δύο φύλα, αλλά και ανάμεσα στο ίδιο φύλο υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει για πάντα και αυτό είναι υπέροχο από μόνο του, γιατί είναι φυσικό. Σημασία έχει μετά από μία διαμάχη όπως αυτή να μην καταλήγουμε σε οποιαδήποτε μορφή βίας.

Συνέντευξη: Eυθύμιος Ιωαννίδης

Θέλω να ευχαριστήσω και από εδώ τον Κωνσταντίνο για την προσήνεια, την απλότητα και την ειλικρίνειά του και του εύχομαι καλή επιτυχία στην καλλιτεχνική του πορεία.

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση θα βρείτε εδώ

Η Υπόκλιση & το Χειροκρότημα εδώ

Φωτογραφίες: Χρήστος Κυριαζίδης

video: Στέλλα Πέρπερα

Διαβάστε επίσης

Περί Ευθύμιος Ιωαννίδης 119 Άρθρα
Xαίρετε, είμαι ο Ευθύμιος, είμαι φιλόλογος και συντάκτης της πολιτιστικής ιστοσελίδας stellasview.gr. Πέρα από τη μουσική, τις τέχνες και το θέατρο, αγαπώ πολύ την ελληνική γλώσσα και την ανάγνωση για αυτό και δημιούργησα και διαχειρίζομαι τις σελίδες "Ορθογραφία και ορθοέπεια" και "Βιβλιοφιλία και βιβλιολογία".

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.