
Ο γνωστός δημοσιογράφος, σκηνοθέτης, ηθοποιός και σεναριογράφος Βασίλης Τσικάρας μίλησε στο stellasview.gr και στον Ευθύμιο Ιωαννίδη με αφορμή την ταινία του «Πολιορκία».
Βασίλη, ποια ήταν τα στοιχεία εκείνα που σε γοήτευσαν ώστε να ασχοληθείς και με τον κινηματογράφο;
Η αγάπη μου για την ιστορία και ο ιστορικός κινηματογράφος. Πάντοτε πίστευα άλλωστε πως η χώρα μας, μία χώρα με τόσο μεγάλη ιστορία, θα έπρεπε να έχει και μια κινηματογραφική «καταγραφή», σαν μια προσπάθεια ψηφιοποίησης της ελληνικής ιστορίας. Ναι, σαφώς και δεν είμαστε Χόλιγουντ, αλλά έχουμε καλούς κινηματογραφιστές.
Αλήθεια, πώς είναι να κάνεις σινεμά σήμερα στη Θεσσαλονίκη; Ποια είναι τα θετικά και ποια τα αρνητικά της πόλης;
Μεγάλη πόλη, δύσκολες συνθήκες. Εμένα προσωπικά, κινηματογραφικά δε με βοήθησε η πόλη. Αντιθέτως είχα βοήθεια από αλλού. Γιαννιτσά, Δελφούς κτλ.. Στη Θεσσαλονίκη, για παράδειγμα κυριαρχούν «πολλά λόγια και λίγες πράξεις». Αυτό μου έδειξε η ενασχόλησή μου με τον κινηματογράφο. Ο κόσμος όμως βλέπει τόσο θέατρο όσο και κινηματογράφο. Άρα, αξίζουν να γίνουν επενδύσεις στην πόλη. Να ενισχυθεί επίσης ο κινηματογράφος και να αναδειχτούν οι καλλιτέχνες.
Με την τελευταία σου ταινία «Πολιορκία (2018)» αυτόνομη, αλλά και συμπληρωματική της ταινίας «Έξοδος 1826» (2016) ολοκληρώθηκε το δεύτερο μέρος της άτυπης και επικείμενης τριλογία σου, όπου κεντάς διαρρήδην τη σκοτεινή και συσκοτισμένη Ιστορία του 1821. Η ιδέα για την κινηματογραφική τριλογία προϋπήρχε μέσα σου ή διαμορφώθηκε στην πορεία;
Προϋπήρχε. Ήθελα να προλάβω το 2021 (200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης) και μάλλον τα καταφέρνω. Καμιά φορά όταν από την αρχή βάζει υψηλούς στόχους, μπορεί και να τους πετύχεις. Σε αυτήν την προσπάθεια ενεργοποιήθηκαν σιγά σιγά αρκετοί φορείς και το έργο μου αρχίζει να γίνεται γνωστό και στους Έλληνες του εξωτερικού.
Για όποιον βέβαια διαβάσει σχετικά βιβλία, και επιπλέον για όποιον δει τις ταινίες, πολλές απορίες λύνονται και πολλοί γόνιμοι προβληματισμοί δημιουργούνται. Αλήθεια, τι είδους έρευνα και πόσος χρόνος επεξεργασίας χρειάστηκε για να γράψεις το σενάριο των ταινιών σου;
Η έρευνα, η μελέτη και συγγραφή του σεναρίων κράτησαν περίπου 8 με 10 μήνες. Μελετώ τα ιστορικά συγγράμματα, μιλώ με ιστορικούς και μετά μόλις ξεκαθαρίζουν μέσα μου τα γεγονότα, σχηματίζω τον σκελετό της υπόθεσης. Ακολουθούν οι ήρωες – χαρακτήρες και η πλοκή.
Στην ταινία, εκτός από τη σκηνοθεσία, υπογράφεις να τονίσουμε και το σενάριο. Πως διαμορφώνεται η σχέση σου με τους ήρωες της ταινίας σου στην πορεία από την αρχή προς την ολοκλήρωσή της;
Προσπαθώ κάθε φορά να δημιουργώ χαρακτήρες και να τους δίνω διαφορετικά στοιχεία. Αυτά τα ιδιαίτερα στοιχεία που έχει ο καθένας από τους ήρωες μπορούν να αλλάξουν βέβαια ανά πάσα στιγμή τη ροή μιας ιστορίας. Έτσι κάθε φορά που καταπιάνεσαι με έναν ήρωα, αυτοματοποιημένα σου βγαίνουν οι δράσεις και αντιδράσεις τους, καθώς τους έχεις μελετήσει πριν τη συγγραφή του σεναρίου. Όταν ολοκληρωθεί το σενάριο, αντιλαμβάνεσαι αν έχει ολοκληρωθεί και η πορεία τους μέσα στο έργο.
Τι δικαιώνει κατά τη γνώμη σου μία ταινία: οι καλές κριτικές ή αν έχει εισπρακτική επιτυχία;
Ο κόσμος αποφασίζει. Κανείς άλλος.
Ολοκληρώνοντας τη συνέντευξη, η ιστορία κρατά αναμφίλεκτα τα κλειδιά του μέλλοντός μας και αναφανδόν του παρόντος μας. Εντούτοις γιατί θεωρείς πως αρέσκεται σε επαναλήψεις; Γιατί μήπως εμείς δε μαθαίνουμε ποτέ από τα σφάλματά μας;
Στην πολιτική και τη διπλωματία μαθαίνεις ιστορία, πολιτική ιστορία και ιστορία της διπλωματίας. Για ποιο λόγο; Για να έχεις έναν οδηγό όταν θα κληθείς να λάβεις μεγάλες και σωστές αποφάσεις. Απάντησα;
Συνέντευξη: Ευθύμιος Ιωαννίδης
Ευχαριστώ πολύ τον Βασίλη Τσικάρα και του εύχομαι από καρδιάς να συνεχίσει να υπηρετεί με τη συνέπεια που τον διακρίνει αυτό που αγαπά!
Περισσότερες πληροφορίες για την ταινία «Πολιορκία» θα βρείτε εδώ
Δείτε τι μας είπε ο κύριος Τσικάρας στην πρεμιέρα της ταινίας εδώ
Κάντε το πρώτο σχόλιο