Κριτική για την «Θελεστίνα» του ΚΘΒΕ, με την Ελισάβετ Κωνσταντινίδου

«Θελεστίνα» του ΚΘΒΕ – Όταν το παλιό γίνεται συναρπαστικά νέο

Ήμασταν εκεί για εσάς! Το StellasView.gr βρέθηκε με τον Νέστορα Αναστάσιο, την Κυριακή 7 Απριλίου 2025, στο Βασιλικό Θέατρο για να παρακολουθήσει την εντυπωσιακή παράσταση «Θελεστίνα» του Φερνάντο ντε Ρόχας — μια παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος που σπάει τα όρια του κλασικού και του σύγχρονου. Με μια σκηνοθεσία γεμάτη ρυθμό, χιούμορ και τόλμη από τον Αστέριο Πελτέκη, η «Θελεστίνα» ανατέμνει την ανθρώπινη απληστία, τον έρωτα, την εξουσία και την εξαπάτηση με τρόπο άμεσο, θεατρικά ευρηματικό και απολαυστικό. Ένα έργο βαθιά ανθρώπινο, που μετατρέπεται σε θεατρική γιορτή, χάρη στις εξαιρετικές ερμηνείες — με κορυφαίες αυτές των Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Χρύσας Ρώπα και Δημήτρη Μορφακίδη. Σας προτείνουμε ανεπιφύλακτα να την δείτε όσο παίζεται, γιατί πρόκειται για μια από τις πιο δυναμικές και ολοκληρωμένες παραγωγές της φετινής χρονιάς.

«Μια παράσταση-ρουφήχτρα, που σε κρατά ξύπνιο, ξάγρυπνο και παρών μέχρι το τελευταίο της λεπτό.»

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει τη «Θελεστίνα», σε απόδοση και σκηνοθεσία του Διευθυντή του ΚΘΒΕ, Αστέριου Πελτέκη, και μας προσφέρει ένα από τα πιο ευρηματικά και ταυτόχρονα απολαυστικά θεατρικά ταξίδια της σεζόν. Πρόκειται για μια παράσταση που σέβεται το κλασικό κείμενο του Φερνάντο ντε Ρόχας, αλλά δεν το φοβάται. Το πιάνει από το γιακά, το φέρνει στο σήμερα και το μετατρέπει σε θεατρικό πυροτέχνημα.

«Η Θελεστίνα του ΚΘΒΕ είναι τολμηρή, έξυπνη και θεατρικά αχόρταγη – όπως και η ηρωίδα της.»

Η σκηνοθεσία:

Η σκηνοθεσία είναι το μεγάλο ατού: γρήγορη, ευφάνταστη και ακριβής. Ο Πελτέκης δεν αφήνει τίποτα στην τύχη – η ροή είναι ασταμάτητη, το χιούμορ ανεβασμένο, και η θεατρική γλώσσα εναλλάσσεται από σκηνή σε σκηνή με τέτοια φυσικότητα, που η μεγάλη διάρκεια της παράστασης δεν κουράζει ποτέ. Αντιθέτως, ο θεατής παραμένει μονίμως σε εγρήγορση, παραδομένος σ’ ένα σύμπαν που μοιάζει να αλλάζει μπροστά στα μάτια του.

Τα σκηνικά της Φρόσως Λύτρα δεν στέκουν απλώς ως φόντο, αλλά λειτουργούν ως ζωντανός οργανισμός της αφήγησης. Η κινητή εγκατάσταση στη σκηνή μοιάζει να αναπνέει μαζί με τους ηθοποιούς, να συνθέτει και να αποδομεί τόπους και χρόνους με αβίαστο θεατρικότητα. Μαζί με τα έξυπνα κοστούμια του Νίκου Χαρλαύτη και τους φωτισμούς του Στέλιου Τζολόπουλου, το αισθητικό αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, χωρίς να γίνεται κραυγαλέο.

«Η Κωνσταντινίδου δεν ερμηνεύει απλώς τη Θελεστίνα – τη γεννά μπροστά μας, με χιούμορ, συγκίνηση και εκρηκτική θεατρικότητα.»

Ερμηνείες:

Η Ελισάβετ Κωνσταντινίδου στον ρόλο της Θελεστίνα είναι απλώς ακαταμάχητη. Έχει τη στόφα της μεγάλης θεατρίνας που γνωρίζει πότε να τραβήξει τα φώτα και πότε να δώσει χώρο στους άλλους. Κινείται με ευκολία ανάμεσα στο τραγικό και το γελοίο, κάνοντας τον ρόλο της σύγχρονο και βαθιά ανθρώπινο.

Στο πλευρό της, η Χρύσα Ρώπα (Ελίσια) και η Αλεξάνδρα Παλαιολόγου (Αρεούσα) αποδίδουν με μοναδική ενέργεια και φρεσκάδα τις αντίστοιχες περσόνες, προσφέροντας δυνατές στιγμές σε μια σκηνική συνύπαρξη που δεν αφήνει αδιάφορο το κοινό.

Ο Γιώργος Κολοβός (Καλίστο) και η Τατιάνα Μελίδου (Μελιβέα) δίνουν σάρκα και οστά στον νεανικό έρωτα, με πάθος αλλά και λεπτότητα. Ο Θάνος Κοντογιώργης σε πολλαπλούς ρόλους (Σεμπρόνιο, Τριστάν κ.ά.) προσφέρει σκηνική ενέργεια και μεταμορφωτική ευελιξία.

«Με λεπτοδουλεμένη σωματικότητα και καθαρή υποκριτική πρόθεση, ο Δημήτρης Μορφακίδης απογειώνει τον ρόλο του.»

Και μέσα σε όλα αυτά, η μεγάλη αποκάλυψη της βραδιάς ακούει στο όνομα Δημήτρης Μορφακίδης. Ο ηθοποιός του ΚΘΒΕ ερμηνεύει τον Πάρμενο με τέτοια ακρίβεια, βάθος και φυσικότητα, που καταφέρνει να ξεχωρίσει ακόμα και μέσα σ’ ένα σύνολο τόσο δυνατών ερμηνειών. Με έκφραση που μιλάει χωρίς λόγια και λόγο που χτίζει χαρακτήρα, αποδεικνύει ότι το δυνατό θέατρο δεν χρειάζεται τυμπανοκρουσίες – αρκεί ένας ηθοποιός που ξέρει τι κάνει.

Η παράσταση βρίθει από σύγχρονες αναγνώσεις, έξυπνους διαλόγους και χιούμορ που άλλοτε γελάς και άλλοτε πικραίνεσαι. Η μίξη διάσημων Αθηναίων και Θεσσαλονικιών ηθοποιών του ΚΘΒΕ λειτουργεί όχι απλώς αρμονικά, αλλά δημιουργικά – σαν να δούλευαν χρόνια μαζί.

«Θελεστίνα» – μια παράσταση που ξεπερνά τις προσδοκίες, ανανεώνει το ρεπερτόριο του ΚΘΒΕ, φέρνει κόσμο στο θέατρο και αφήνει μια γεύση θεάτρου όπως το αγαπάμε: ζωντανού, αληθινού, με ουσία.

 

Συντελεστές:

  • Απόδοση – Σκηνοθεσία: Αστέριος Πελτέκης
  • Σκηνικά – Εγκατάσταση: Φρόσω Λύτρα
  • Κοστούμια: Νίκος Χαρλαύτης
  • Μουσική: Στέφανος Κορκολής
  • Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος
  • Επιμέλεια κίνησης: Αναστασία Κελέση
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Εύη Σαρμή
  • Οργάνωση παραγωγής: Φιλοθέη Ελευθεριάδου

Διανομή:
Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Χρύσα Ρώπα, Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, Γιώργος Κολοβός, Δημήτρης Μορφακίδης, Θάνος Κοντογιώργης, Τατιάνα Μελίδου, Χριστίνα Κωνσταντινίδου / Ελευθερία Τέτουλα, Εύη Σαρμή, Ταξιάρχης Χάνος.

 

Λίγα Λόγια για το έργο:

Η “Θελεστίνa” (La Celestina) είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα της ισπανικής λογοτεχνίας και θεωρείται πρόδρομος του ισπανικού μυθιστορήματος αλλά και του θεάτρου του Χρυσού Αιώνα. Ο τίτλος της παραπέμπει στο όνομα της κεντρικής χαρακτήρα, μιας ηλικιωμένης προξενήτρας που κινεί τα νήματα μιας παθιασμένης και τραγικής ερωτικής ιστορίας.

📘 Ποιος το έγραψε και πότε

Το έργο αποδίδεται στον Φερνάντο ντε Ρόχας (Fernando de Rojas), έναν Ισπανό συγγραφέα και νομικό, πιθανώς εβραϊκής καταγωγής. Γράφτηκε γύρω στο 1499 και εκδόθηκε για πρώτη φορά το ίδιο έτος στην πόλη Μπούργκος της Ισπανίας με τον τίτλο:

“Comedia de Calisto y Melibea”

Μερικά χρόνια αργότερα, προστέθηκαν σκηνές και χαρακτήρες, και ο τίτλος έγινε:

“Tragicomedia de Calisto y Melibea”,
πιο γνωστό με το όνομα La Celestina.

🔥 Τολμηρό ερωτικό περιεχόμενο

Το έργο περιγράφει τον έρωτα του νεαρού Καλίστο και της όμορφης Μελιμπέας, αλλά σε αντίθεση με την ιδανική εικόνα της αγάπης που προωθούσε η καθολική Εκκλησία, ο έρωτάς τους είναι παθιασμένος, σαρκικός και καταστροφικός. Η Θελεστίνα, μια πανούργα προξενήτρα και πρώην πόρνη, χρησιμοποιεί χειραγώγηση, μαγεία και εκβιασμούς για να φέρει κοντά τους δύο εραστές — πάντα με σκοπό το προσωπικό της όφελος.

Αντί για ηθικοπλαστικό μήνυμα, το έργο:

  • δείχνει την υποκρισία της κοινωνίας,
  • ανατρέπει τη θρησκευτική και κοινωνική ηθική,
  • παρουσιάζει τον έρωτα όχι ως θεϊκό ιδανικό, αλλά ως παρορμητική και καταστροφική δύναμη.

⚔️ Πώς ξέφυγε από την Ιερά Εξέταση

Παρά την τολμηρότητα του έργου — με αναφορές σε πορνεία, σεξουαλική επιθυμία, αμοραλισμό και κοινωνική σήψη — δεν απαγορεύτηκε από την Ιερά Εξέταση. Αυτό συνέβη πιθανώς επειδή:

  1. Η γλώσσα ήταν κωδικοποιημένη και φιλολογικά περίτεχνη, όχι χυδαία.
  2. Το τέλος είναι τραγικό και τιμωρητικό: σχεδόν όλοι οι χαρακτήρες πεθαίνουν, κάτι που θα μπορούσε να εκληφθεί ως “ηθικό μάθημα”.
  3. Ο συγγραφέας αποστασιοποιείται: δηλώνει ότι βρήκε το κείμενο ημιτελές και απλώς το ολοκλήρωσε.
  4. Το έργο είχε ήδη αποκτήσει φήμη και εκδοθεί σε πολλές εκδόσεις — δύσκολο να κατασταλεί.

✍️ Επιρροή

  • Επηρέασε βαθιά τη μετέπειτα ισπανική και ευρωπαϊκή λογοτεχνία.
  • Θεωρείται γέφυρα ανάμεσα στον Μεσαίωνα και την Αναγέννηση στην Ισπανία.
  • Έχει αποδοθεί σε πολλές μορφές (όπερα, κινηματογράφος, θέατρο).

Αν θες, μπορώ να σου ετοιμάσω και ένα μικρό θεατρικό ή μονόλογο εμπνευσμένο από τη Θελεστίνα! Θες κάτι τέτοιο;

Βρείτε μας στα social media του StellasView:

Facebook: https://www.facebook.com/Stellasview/

Instagram: https://www.instagram.com/stellasview.gr/

Youtube: https://www.youtube.com/c/StellaPerpera/

Tiktok:  https://www.tiktok.com/@stellaperpera/

Viber:  StellasView.gr

X Twitter: https://x.com/StellaPerpera/

 

Διαβάστε επίσης

MY ART DEKA HAIR & MORE
NASIA HOUVARDA ARTWORK
Περί Αναστάσιος Νέστορας 236 Άρθρα
Γεια σας, είμαι ο Τάσος εκπαιδευτικός πληροφορικής και φίλος των τεχνών γενικότερα. Στο stellasview ασχολούμαι εθελοντικά με το στήσιμο και τη συντήρηση της ιστοσελίδας, ενώ ενίοτε αρθρογραφώ κυρίως εκφέροντας γνώμη για θεατρικές παραστάσεις και τηλεοπτικές σειρές.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.