Γιάννα Μαλακατέ: “Κάνουμε θέατρο για να πλουτίσουμε τους εαυτούς μας”

Η πολύ καλή ηθοποιός Γιάννα Μαλακατέ, μίλησε στο stellasview.gr και στον Ευθύμιο Ιωαννίδη για την παράσταση  «Ολο σπίτι κρεβάτι κι εκκλησία» στην οποία συμπρωταγωνιστεί με εξίσου πολύ καλές ηθοποιούς, καταθέτοντας τω όντι επί σκηνής μια ερμηνεία που αναμφίλεκτα θα συζητηθεί.

Η εντυπωσιακή ηθοποιός Γιάννα Μαλακατέ, απόφοιτος του θεάτρου Τέχνης του Καρόλου Κουν, γνωστή για τη συμμετοχή της σε πολλές θεατρικές παραστάσεις,  μας μίλησε για το ιδιαίτερο και εμβληματικό έργο των Ντάριο Φο και Φράνκα Ράμε, για τον ρόλο της στην παράσταση, την άποψή της για τη χειραφέτηση της γυναίκας, καθώς και για τα πολλά προβλήματα που ταλανίζουν μέχρι και τις μέρες τον γυναικείο πληθυσμό.

Κυρία Μαλακατέ υποδύεστε με απολαυστικό αναμφίβολα τρόπο τη «Μαμά-Φρικιό», μια αριστερή, όψιμα χειραφετημένη Ιταλίδα μάνα. Διαβάζοντας το σενάριο τι ήταν εκείνο που σας κέντρισε τόσο ώστε να δεχτείτε να συμπρωταγωνιστήσετε στη παράσταση;

Σας ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια. Για να είμαι απολύτως ειλικρινής, είμαι “παιδί” του “θεάτρου Τέχνης” και κάθε πρόσκληση για να συμμετέχω σε μία παράστασή του, είναι για μένα θα έλεγα  επιστροφή στο “σπίτι” μου. Στο συγκεκριμένο τώρα έργο, ο πιο δύσκολος ρόλος  της «Μαμά-Φρικιό» αποτέλεσε το δίχως άλλο   πρόκληση για μένα να ενσαρκώσω δηλαδή  επί σκηνής την ηρωίδα ενός μονολόγου τόσο καταγγελτικού όσο και σατιρικού, ο οποίος  με ανάγλυφο τρόπο  παρουσιάζει τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει μια γυναίκα μέσα στην ιδεολογική σύγχυση της εποχής μας.

Πρωτοανεβασμένο το 1977, το έργο των Ντάριο Φο και Φράνκα Ράμε πραγματεύεται την κατάσταση της γυναίκας στον σύγχρονο «πολιτισμένο» κόσμο, με κεντρικό άξονα τη σεξουαλική δουλεία. Ποια είναι κατά την άποψή σας, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η σύγχρονη Ελληνίδα;

Το έργο δεν είναι τόσο παλιό θα έλεγα, ώστε να μπορούμε να μιλάμε για ριζική  βελτίωση των συνθηκών  του γυναικείου ζητήματος. Σ’αυτά μάλιστα τα 40 χρόνια που μεσολάβησαν, ας μην παραγνωρίζουμε το γεγονός πως δεν έχει αλλάξει επί της ουσίας τίποτα προς το  καλύτερο για τις γυναίκες. Αντιθέτως, θα έλεγα, πως τα χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζει μια γυναίκα έχουν διογκωθεί και κυρίως η ανεργία, η φτώχεια και η ανεξέλεγκτη βία. Δυστυχώς  θα έλεγα πως η σύγχρονη Ελληνίδα και λόγω ιδίως αυτής  της πολύπλευρης κρίσης που μαστίζει τη χώρα μας, βιώνει τα προαναφερθέντα προβλήματα σε υπερθετικό βαθμό.

«Τι είναι μια γυναίκα αν δε γίνει μάνα; Δεν είναι γυναίκα, είναι απλά θηλυκό», δηλώνει με στόμφο σε κάποιο σημείο η ηρωίδα. Σας βρίσκει σύμφωνη αυτή η αφοριστική δήλωση ή όχι και γιατί;

Φυσικά και δε με βρίσκει σύμφωνη. Πρόκειται άλλωστε  για  ένα από τα πολλά κοινωνικά στερεότυπα που κατέχουν δεσπόζουσα ακόμη θέση για τη θέση της γυναίκας και τον ρόλο της στην κοινωνία. Η μητρότητα, εξάλλου  είτε είναι εκούσια απόφαση, είτε προκύπτει από άλλους λόγους, είναι προσωπική επιλογή απόλυτα  θεμιτή και πρέπει να αντιμετωπίζεται ως εξίσου σεβαστή με την επιλογή μίας γυναίκας να μη γίνει μάνα.

Η Φράνκα Ράμε δήλωσε πως ανέβασε το έργο υποστηρίζοντας τους αγώνες  του φεμινιστικού κινήματος, ενώ τα έσοδα πολλών εξ αυτών διατέθηκαν υπέρ των αναγκών του κινήματος. Η ηθοποιός, αλλά και η γυναίκα Γιάννα Μαλακατέ πόσο φεμινίστρια είναι εν γένει στη ζωή της;

Η Φράνκα Ράμε υπήρξε αναμφίβολα μια σπουδαία ηθοποιός και συνάμα μια ασυμβίβαστη ακτιβίστρια με σημαντικούς και συνεχείς αγώνες για τα δικαιώματα της γυναίκας. Η ίδια, άλλωστε, υπήρξε θύμα της αντρικής βίας, όταν υπέστη ομαδικό βιασμό από φασίστες, οι οποίοι δεν τιμωρήθηκαν ποτέ για την αποτρόπαιη πράξη τους. Αυτή την υπέροχη γυναίκα, δε σας κρύβω πως τη θαυμάζω και προσπαθώ, όσο είναι δυνατόν να την έχω ως πρότυπο.

Η τέχνη και πιο συγκεκριμένα το θέατρο πιστεύετε πως μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, να αφυπνίσει συνειδήσεις;

Ναι, το πιστεύω ακράδαντα. Η άποψη του μεγάλου δασκάλου Κάρολου Κουν ότι: «Δεν κάνουμε θέατρο για το θέατρο. Δεν κάνουμε θέατρο για να ζήσουμε. Κάνουμε θέατρο για να πλουτίσουμε τους εαυτούς μας, το κοινό που μας παρακολουθεί και όλοι μαζί για να βοηθήσουμε να δημιουργηθεί ένας πλατύς, ψυχικά πλούσιος και ακέραιος πολιτισμός στον τόπο μας» είμαι της άποψης πως θα πρέπει  να συνιστά τη σταθερή πυξίδα πλεύσης καθενός που υπηρετεί το θέατρο.

Ολοκληρώνοντας τη συνέντευξη, αν σας δινόταν η ευκαιρία να γνωρίσετε την ηρωίδα που υποδύεστε τι θα της εκφράζατε;  

Να σας πω την αλήθεια, έχω την εντύπωση πως την έχω ήδη συναντήσει. Είναι η καθημερινή γυναίκα, εργαζόμενη ή άνεργη, με παιδιά ή χωρίς που μάχεται για αυτήν και την οικογένειά της μέσα και έξω από το σπίτι και που πρέπει να τα κάνει όλα καλά και ιδανικά και τακτοποιημένα, διότι η κοινωνία δεν της συγχωρεί εύκολα το λάθος, την ολιγωρία, την αποτυχία, αλλά προπάντων το δικαίωμα στη διεκδίκηση  γιατί  απλούστατα «είναι γυναίκα». Σ’αυτήν τη γυναίκα λοιπόν, όταν τη συναντώ, εκφράζω τον απεριόριστο και αμέριστο  θαυμασμό μου.

Σας ευχαριστώ πολύ

Γιάννα Μαλακατέ

Θέλω να ευχαριστήσω και από εδώ τη Γιάννα Μαλακατέ για την προσήνεια και την απλότητά της και της εύχομαι ό,τι καλύτερο  σε προσωπικό και καλλιτεχνικό επίπεδο!

Συνέντευξη: Eυθύμιος Ιωαννίδης

Η Υπόκλιση & το Χειροκρότημα εδώ:

Φωτογραφίες & video: Στέλλα Πέρπερα

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Όλο σπίτι κρεβάτι κι εκκλησία» θα βρείτε εδώ

Διαβάστε επίσης

Περί Ευθύμιος Ιωαννίδης 119 Άρθρα
Xαίρετε, είμαι ο Ευθύμιος, είμαι φιλόλογος και συντάκτης της πολιτιστικής ιστοσελίδας stellasview.gr. Πέρα από τη μουσική, τις τέχνες και το θέατρο, αγαπώ πολύ την ελληνική γλώσσα και την ανάγνωση για αυτό και δημιούργησα και διαχειρίζομαι τις σελίδες "Ορθογραφία και ορθοέπεια" και "Βιβλιοφιλία και βιβλιολογία".

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.