Η Βασιλική Μακρή (ηθοποιός) μίλησε στο StellasView.gr και στην δημοσιογράφο Εύα Μαρά, με αφορμή το έργο που πρωταγωνιστεί “Η Αδαμαντία” του Παναγιώτη Μέντη, σε σκηνοθεσία Θανάση Θεολόγη και θα παρουσιαστεί για μία παράσταση την Κυριακή 31 Μαρτίου 2024 στις 20:00 στο Θέατρο Artbox Fargani στη Θεσσαλονίκη.
Συνέντευξη: Εύα Μαρά
Πως προκύπτει το θέατρο στη ζωή σας; Πότε χρονικά και με ποιο έναυσμα προσδιορίζεται η πρώτη σας επαφή με την τέχνη της Υποκριτικής;
Η πρώτη μου επαφή με το θέατρο έγινε στην παιδική ηλικία των επτά χρόνων, όσο βρισκόμουν στη Σουηδία, όταν έφτασε ως δώρο από την Ελλάδα ένας δίσκος βινυλίου με το παραμύθι “Η Χιονάτη και οι 7 νάνοι”. Βάζοντας το δίσκο να παίξει κι ακούγοντας για πρώτη φορά τους ηθοποιούς να ερμηνεύουν και να τραγουδούν μαγεύτηκα. ‘Έπειτα, πήρα χαρτί και μολύβι, έγραψα τους διαλόγους του έργου και οργάνωσα με τους υπόλοιπους φίλους μου εκεί μια μικρή παράσταση, που παρουσιάσαμε στην ελληνική κοινότητα και καταχειροκροτήθηκε. Χρονικά λοιπόν ο πρώτος σπόρος του θεάτρου φυτεύτηκε με αυτή την αυτοσχέδια παράσταση. Επιστρέφοντας από τη Σουηδία στην Ελλάδα, έφηβη πια, συμμετείχα σε όλες τις παραστάσεις του λυκείου μου και στην ηλικία των 16 χρόνων διακρίθηκα με το Πρώτο Βραβείο Ερμηνείας για την παράσταση “Η Παρέλαση” της Λούλας Αναγνωστάκη στο 1ο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Καρδίτσας. Έτσι ο σπόρος άνθισε και η απόφαση μου να γίνω ηθοποιός ήταν αμετάκλητη. Σπούδασα υποκριτική στο “Νέο Ελληνικό Θέατρο” του Γιώργου Αρμένη στην Αθήνα, όπου είχα την τύχη να μαθητεύσω δίπλα σε σπουδαίους δασκάλους, όπως το Γιώργο Αρμένη, τη Λυδία Φωτοπούλου, το Δημήτρη Μαυρίκιο, το Νίκο Καραθάνο, το Στέφανο Κυριακίδη, τον Κώστα Γεωργουσοπουλο, τον Ερρίκο Μπελιέ, την ‘Έλενα Γεροδήμου, τη Μάγια Λυμπεροπούλου κ.α. στους οποίους είμαι ευγνώμων για όλα όσα με δίδαξαν αυτά τα χρόνια.
Δώστε μας, εν συνόψει, το στίγμα – προφίλ της παράστασης “Αδαμαντία”, καθώς και του δικού σας πρωταγωνιστικού ρόλου ως Αδαμαντία Χρυσάφη με αφορμή την παράστασή σας στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για μια απλή βιογραφία της Αδαμαντίας ή διανθίζεται με τη σύγχρονη Ελληνική ιστορία και πολιτική κατάσταση της εποχής;
Πρόκειται για υπαρκτό πρόσωπο, την Αδαμαντία Χρυσάφη, μια γυναίκα που βίωσε πράγματα και καταστάσεις στην προσωπική της ζωή παράλληλα με σημαντικά ιστορικά γεγονότα και κοινωνικοπολιτικές αλλαγές που συνέβαιναν σε Ελλάδα και Αίγυπτο. Το έργο αναφέρεται πρωτίστως στη ζωή μιας Ελληνίδας μέσα από το πέρασμα των χρόνων, με την οποία μπορούν να ταυτιστούν πολλές γυναίκες. Μιας γυναίκας που έχει βιώσει το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, που παράτησε το σχολείο νωρίς και ξενιτεύτηκε από το νησί της Λήμνου στην Αθήνα για να μάθει ραπτική και να πάρει τη μοίρα της στα χέρια της, που μετανάστευσε μετά το γάμο της στο Κάιρο για μια καλύτερη ζωή, που έδωσε αγώνα προκειμένου να συντηρήσει και να κρατήσει ενωμένη την οικογένεια της μετά την επιστροφή της στην Ελλάδα. Στην Ελλάδα μετά τον εμφύλιο, στην Ελλάδα του Καραμανλή, της δικτατορίας, στην Ελλάδα του Ανδρέα, παράλληλα με την Αίγυπτο του Νάσερ, του Σαντάτ, του Μουμπάρακ, τα γεγονότα στο Σουέζ, στην Κύπρο, τον πόλεμο των έξι ημερών, το Πολυτεχνείο.
Ποια στοιχεία της ηρωίδας Αδαμαντίας που ενσαρκώνετε επί σκηνής σας γοήτευσαν περισσότερο και πως αποδίδονται αυτά;
Στην Αδαμαντία με γοήτευσε ο δυναμισμός με τον οποίο σε μια εποχή δύσκολη κοινωνικά για τις γυναίκες, αποφασίζει να πάρει τη μοίρα της στα χέρια της, η αποφασιστικότητα της να διεκδικήσει το δικαίωμα να ζήσει τη ζωή της όπως εκείνη θέλει, το θάρρος των επιλογών της, η αγάπη για τα παιδιά της και η ικανότητά της να αντιμετωπίζει με χιούμορ και αυτοσαρκασμό όσα δύσκολα συμβαίνουν στη ζωή της.
Ποια στοιχεία συνθέτουν την προσωπικότητα αυτής της απλής, αλλά δυναμικής γυναίκας και πως αποδίδονται ερμηνευτικά;
Η Αδαμαντία είναι μια γυναίκα γήινη, δυναμική, υπεύθυνη, που επιζητά το καλύτερο για τα παιδιά της, γίνεται λόγω συνθηκών μάνα και πατέρας, πηγαίνει πίσω τα δικά της θέλω προτάσσοντας το καλό της οικογένειας, αλλά δεν παύει να έχει μεγάλη δίψα για ζωή, για γνώση, για αγάπη, για όλα. Ερμηνευτικά προσέγγισα το ρόλο με μεγάλο σεβασμό στην ίδια, αλλά και στο εξαιρετικό κείμενο του συγγραφέα, Παναγιώτη Μέντη, ακολουθώντας τις σκηνοθετικές οδηγίες του Θανάση Θεολόγη, εστιάζοντας στην απλότητα, στην αλήθεια, στο χιούμορ, στον πλούσιο συναισθηματικό κόσμο, το πληθωρικό ταπεραμέντο, αλλά και στο τι κρύβεται πίσω από κάθε παύση της.
Που συναντά τελικά η Βασιλική Μακρή την Αδαμαντία Χρυσάφη της Λήμνου;
Γεννήθηκα κι έζησα τα πρώτα χρόνια της ζωής μου στο Τρέλεμποργκ της Σουηδίας, από γονείς ‘Έλληνες μετανάστες. ‘Έπειτα επέστρεψα με την οικογένεια μου στην Ελλάδα, στην πόλη καταγωγής μου την όμορφη Καρδίτσα. Οπότε η Βασιλική συναντά την Αδαμαντία σίγουρα στα κοινά αυτά βιώματα που έχουν και στον αγώνα επιβίωσης της οικογένειας τους σε ένα ξένο τόπο.
Που έγκειται, εκτιμάτε, το δέλεαρ, η δυναμική και η επιτυχία της θεατρικής παράστασης;
Δεν υπάρχει κάποια μαγική συνταγή για μια επιτυχημένη παράσταση. Η “Αδαμαντία” είναι ένα καλογραμμένο έργο, ιδιαίτερο, πολύ ανθρώπινο, οι ήρωες του καθημερινοί με πάθη, επιθυμίες, όνειρα. Ίσως γι’αυτό, επειδή βασίζεται σε αληθινή ιστορία, με υπαρκτά πρόσωπα και γίνεται αναφορά σε ιστορικά γεγονότα, να αγκαλιάστηκε από το θεατρόφιλο κοινό της περιοχής μας, αλλά κι από τον κόσμο που παρακολούθησε την παράσταση στην Αθήνα. Πολλοί θεατές στο τέλος του έργου μας μιλούν γεμάτοι συγκίνηση, μας διηγούνται δικές τους ιστορίες, το πως ταυτίστηκαν με τα πρόσωπα ή τα ιστορικά γεγονότα κι αυτό μας δίνει μεγάλη χαρά και δύναμη να συνεχίσουμε να κάνουμε αυτό που αγαπάμε. Ευχόμαστε η παράσταση να αγαπηθεί εξίσου κι από το κοινό της Θεσσαλονίκης. Η “Αδαμαντία” του Παναγιώτη Μέντη, σε σκηνοθεσία Θανάση Θεολόγη και μουσική Λουκά Θάνου, έκανε πρεμιέρα στις 15 Δεκεμβρίου στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου ‘Όψεις, στην Καρδίτσα. Τα σκηνικά είναι του Παύλου Βησσαρίου, ενώ τα κοστούμια επιμελείται η Ευγενία Βησσαρίου. Τις φωτογραφίες & το video art ο Βασίλης Στάθης και την επικοινωνία-προβολή της παράστασης έχει αναλάβει η Νταίζη Λεμπέση. Μαζί μου επί σκηνής βρίσκονται ο Λεωνίδας Αργυρόπουλος και η Ιφιγένεια Γκουντέλα. Δράττομαι της ευκαιρίας να ευχαριστήσω όλους αυτούς τους υπέροχους συντελεστές, που έδωσαν την ψυχή τους, για την εμπιστοσύνη, για την αγάπη και για τη στήριξή τους τόσο στο ανέβασμα της παράστασης, όσο και στο Θέατρο ‘Όψεις όλα αυτά τα χρόνια.
Σε τι αφορά το επόμενο καλλιτεχνικό – επαγγελματικό σας βήμα;
Στα επόμενα σχέδια μας σα Θέατρο ‘Όψεις, είναι η περιοδεία της “Αδαμαντίας” σε περισσότερες σκηνές και πόλεις της Ελλάδας, η επανάληψη της παράστασης “Ασυμβίβαστη Ευτυχία” στην Αυλή του θεάτρου και την εξωτερική μας σκηνή, η επιλογή έργου για την καλοκαιρινή περιοδεία, οι καθιερωμένες παρουσιάσεις παραστάσεων του Δημιουργικού Εργαστηρίου Θεάτρου, το καλοκαιρινό Eργαστήρι τεχνών “Summer Lab” και η πραγματοποίηση του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους “KISFFO” (Karditsa International Short Film Festival), το οποίο αναβλήθηκε το Σεπτέμβρη λόγω του κυκλώνα Daniel, που προκάλεσε καταστροφές τόσο στο θέατρο μας στην Καρδίτσα, όσο και σε ολόκληρη τη Θεσσαλία.
Πως αξιολογείτε το θέατρο της κρίσης και ποια αποτελεί την αποστολή του θεάτρου στους σκοτεινούς καιρούς, όπως σήμερα;
Το θέατρο όπως έχει πει πολύ σωστά ο σπουδαίος Ουίλιαμ Σαίξπηρ αντανακλά τον “καθρέφτη της κοινωνίας μας”. Σε σκοτεινούς καιρούς κι εποχές κρίσης σαν αυτές που διανύει η ανθρωπότητα, το θέατρο μπορεί να καταγράψει γεγονότα, να αφυπνίσει συνειδήσεις, να εμπνεύσει, να επιφέρει ψυχική ανάταση, να καλλιεργήσει την ενσυναίσθηση, να δημιουργήσει νέα κοινωνικά δεδομένα και αξίες, να μορφώσει και ταυτόχρονα να διαμορφώσει την προσωπικότητα του κάθε θεατή φέρνοντας τον σε επαφή με θεμελιώδη ερωτήματα και πανανθρώπινες αξίες. Οι δυσκολίες υπήρχαν και θα υπάρχουν σε όλα τα επαγγέλματα, όχι μόνο στο δικό μας. Είναι στο χέρι μας να μη σκύβουμε το κεφάλι, να μην τα παρατάμε, αλλά να αγωνιζόμαστε, να μπορούμε να επικοινωνήσουμε την τέχνη μας στο κοινό με σεβασμό, μεράκι, αίσθημα ευθύνης, χωρίς λογοκρισία, εκπτώσεις κι ευκολίες. Αν υπάρχει η θέληση τότε όλα είναι ικανά.
Εν κατακλείδι, ποιο αποτελεί το προσωπικό σας όραμα στην Υποκριτική Τέχνη;
Θα ήθελα να έχω την ευλογία να υποδυθώ κι άλλες τόσο ενδιαφέρουσες γυναίκες, να μαθαίνω και να εξελίσσομαι μέσα από την επαφή μου με νέα κείμενα, συγγραφείς, σκηνοθέτες, συναδέλφους ηθοποιούς και τεχνικούς, να παρακολουθήσω κι άλλα σεμινάρια και νέες τεχνικές υποκριτικής, να καταφέρω να διατηρήσω την αλήθεια στην υποκριτική προσέγγιση των ρόλων που έρχομαι σε επαφή κι όπως λέει και η ίδια η Αδαμαντία Χρυσάφη “να αξιωθώ να πατήσω το πόδι μου στην Επίδαυρο”, κάτι που αποτελεί προσωπικό στόχο και όνειρο ζωής για εμένα.
Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας.
Εγώ ευχαριστώ εσάς και το StellasView.gr για την όμορφη συνέντευξη και τη φιλοξενία σας. Θα χαρώ πολύ να σας συναντήσω από κοντά την Κυριακή στις 31 Μαρτίου στις 8.00 μ.μ. στον Πολυχώρο Artbox Fargani, όπου θα παιχτεί η “Αδαμαντία” του Παναγιώτη Μέντη.
Συνέντευξη: Εύα Μαρά
Πληροφορίες
Η ΑδαμαντίαΗ συγκλονιστική βιογραφία της Αδαμαντίας Χρυσάφη, παρουσιάστηκε φέτος το χειμώνα στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου “Όψεις” με μεγάλη επιτυχία.
Έπειτα, απέσπασε τις καλύτερες κριτικές αφού καθήλωσε μικρούς και μεγάλους θεατές στο κατάμεστο από κόσμο Αμφιθέατρο «Μιλτιάδης Έβερτ» στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων για δυο παραστάσεις, ενώ τώρα σειρά έχει η όμορφη Θεσσαλονίκη, πόλη στην οποία έζησε και δραστηριοποιήθηκε επαγγελματικά για πολλά χρόνια η Αδαμαντία Χρυσάφη, συγκεκριμένα στην περιοχή της Καμάρας, κι αποτελεί πολύ σημαντικό κομμάτι στην ιστορία της ζωής της.Σε αυτή τη συγκινητική παραγωγή, που σκηνοθέτησε ο σπουδαίος Θανάσης Θεολόγης, η ηθοποιός Βασιλική Μακρή, δίνει σάρκα και οστά στο ρόλο της “Αδαμαντίας”. Με σθένος, περίσσια συγκίνηση αλλά και χιούμορ η ίδια μαζί με τους Λεωνίδα Αργυρόπουλο και Ιφιγένεια Γκουντέλα, ξεδιπλώνουν στη σκηνή τη ζωή μιας απλής γυναίκας, της Αδαμαντίας Χρυσάφη, η οποία όπως επισημαίνει ο συγγραφέας Παναγιώτης Μέντης, αγωνιά να επιβιώσει χτίζοντας στην άμμο της αφρικανικής ερήμου τη διαρκώς μετέωρη προσωπική της περιπέτεια. Γυναίκα και άνδρας, μάνα και πατέρας σε μια οικογένεια που της ζητά να απολογηθεί για όσα λαχτάρησε, αλλά ποτέ δεν έζησε.
Η μουσική του Λουκά Θάνου δημιουργεί μια μοναδική ατμόσφαιρα, σχεδόν κατανυκτική και παρασέρνει τον θεατή στο ταξίδι της Αδαμαντίας από ένα νησί του Αιγαίου, στη Θεσσαλονίκη, στην Αλεξάνδρεια, στο Κάιρο, στην Αθήνα. Ελλάδα και Αίγυπτος, αλλά πουθενά ρίζα και φιλόξενη πατρίδα. Η Ελλάδα μετά τον εμφύλιο, η Ελλάδα του Καραμανλή, της δικτατορίας, η Ελλάδα του Ανδρέα, παράλληλα με την Αίγυπτο του Νάσερ, του Σαντάτ, του Μουμπάρακ. Γεγονότα στο Σουέζ και στην Κύπρο, Πόλεμος των έξι ημερών, Πολυτεχνείο…Και δίπλα σε όλα αυτά η ζωή μιας γυναίκας, που πρέπει να φέρει εις πέρας αυτά που είναι οι δικές της προτεραιότητες, που πρέπει να μεγαλώσει τα παιδιά της μέσα σε ένα περιβάλλον που απαιτεί διαρκείς συμβάσεις και συμβιβασμούς.
Τα σκηνικά είναι του Παύλου Βησσαρίου, τα κοστούμια επιμελείται η Ευγενία Βησσαρίου, το video art και τις φωτογραφίες ο Βασίλης Στάθης και την επικοινωνία-προώθηση της παράστασης ανέλαβε η Νταίζη Λεμπέση.
Παραστάσεις
Κυριακή 31 Μαρτίου στις 20:00Τιμές εισιτηρίων:
15 ευρώ Κανονικό,
12 ευρώ Μειωμένο (φοιτητικό, ανέργων, άνω των 65, ατέλεια, ΑμεΑ)Θέατρο Artbox Fargani
Αγίου Παντελεήμονος 10,
Θεσσαλονίκη
…
Χορηγός Eπικοινωνίας: #Stellasview
….
Βρείτε μας στα social media του StellasView:
Facebook: https://www.facebook.com/Stellasview/
Instagram: https://www.instagram.com/stellasview.gr/
Κάντε το πρώτο σχόλιο