Ήμασταν εκεί για εσάς, το StellasView.gr βρέθηκε με τον Νέστορα Αναστάσιο στο Θέατρο Δάσους στη Θεσσαλονίκη, τη Δευτέρα 28 Αυγούστου 2023 και παρακολούθησε την παράσταση “Οιδίπους επί Κολωνώ” του Σοφοκλή, με τον Δημήτρη Καταλειφό και τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη, μία παράσταση που αποτελεί “συνάντηση” με το παρελθόν και το πνεύμα.
“Οιδίπους επί Κολωνώ” του Σοφοκλή
Σε μία κατάφωτη σκηνή, σε ένα απολύτως ρεαλιστικό τόπο και χώρο, στο εδώ και στο τώρα του θεάτρου, αυτή η παράσταση του “Οιδίπους επί Κολωνώ” αποτέλεσε την επικαιροποιημένη συνάντησή μας με τον μύθο των Λαβδακιδών και το δράμα του Οιδίποδα, μέσω της εμβληματικής ερμηνείας ενός σπουδαίου θεατρικού ηθοποιού, του Δημήτρη Καταλειφού.
Η παράταση αυτή αποτέλεσε μια πρόσκληση του κοινού σε μια “συνάντηση” με το παρελθόν και το πνεύμα, να βυθιστεί στον πυρήνα της ανθρώπινης ψυχής υπό τη σκηνοθετική ματιά του Γιώργου Σκεύα. Η πρόσκληση αυτή συνάντησε καθολική ανταπόκριση από το κοινό, καθώς το Θέατρο Δάσους γέμισε ασφυκτικά από τους Θεσσαλονικείς, οι οποίοι δεν έχασαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν αυτήν την παράσταση. Ένα κάλεσμα που στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία καθώς εν τέλει παρακολουθήσαμε μια παράσταση και μια ερμηνεία του Οιδίποδα που αναδεικνύει τη βαθιά ποιητική και ανθρώπινη δύναμη του συγκεκριμένου δράματος του Σοφοκλή.
Σε αυτήν την ώριμη φάση της προσωπικής θεατρικής διαδρομής του Δημήτρη Καταλειφού, η εξαιρετική ερμηνεία του δημιουργεί μια βαθιά σημειολογική διασύνδεση ανάμεσα στον χαρακτήρα του Οιδίποδα, την δικιά του προσωπική θεατρική μεστότητα, καθώς και τον σύγχρονο κόσμο.
Ο Γιώργος Σκεύας, μέσα από τη λιτή σκηνοθετική του προσέγγιση, αφήνει τον λόγο του Σοφοκλή να λάμψει σε ένα διάλογο μεταξύ του αρχαίου και του σύγχρονου κόσμου, σε μια παράσταση που αφυπνίζει την ποίηση και την ανθρώπινη πνοή του δράματος αυτού, προσφέροντας μια εμβληματική εμπειρία που αγγίζει τις βαθύτερες σφαίρες της ανθρώπινης ψυχής.
Η ερμηνεία του Δημήτρη Καταλειφού, που υποδύεται τον ρόλο του Οιδίποδα, υπερβαίνει τα όρια της σκηνής, επιτρέποντας στον ρόλο να διαπεράσει τον χώρο της σκηνής και να συνδεθεί άμεσα με το κοινό στις κερκίδες. Η ερμηνεία του συντελεί στην πλήρη επίτευξη του στόχου του Σοφοκλή σε αυτό το κύκνειό του έργο: να αναδειχθεί η ανθρώπινη διάσταση του Οιδίποδα με ρεαλισμό και απαλλαγμένη από το βάρος της τραγικότητας που διαποτίζει την τραγωδία του “Οιδίπους Τύραννος“.
Σε αυτήν την ώριμη φάση της προσωπικής θεατρικής διαδρομής του ηθοποιού, η ερμηνεία του Καταλειφού δημιουργεί μια βαθιά σημειολογική διασύνδεση ανάμεσα στον χαρακτήρα του Οιδίποδα, την δικιά του προσωπική θεατρική μεστότητα, καθώς και τον σύγχρονο κόσμο.
Μέσα από την ερμηνευτική του προσέγγιση, ο Καταλειφός δημιουργεί μια γέφυρα ανάμεσα στον αρχαίο μύθο και τις ανθρώπινες εμπειρίες του σήμερα. Ο εσωτερικός πόνος, ο αγώνας με τον προορισμό και οι προσωπικές αναζητήσεις του Οιδίποδα αποκτούν σαφήνεια και απήχηση στη σύγχρονη κοινωνία. Η ερμηνεία του ηθοποιού, με την ευαισθησία και την εσωτερική βάθυνση που την διακρίνει, αναδεικνύει την επιτακτική ανάγκη να συμπεριληφθούν στον κοινωνικό μας βίο, οι κοινωνικές ομάδες που έχουν αποκλειστεί και η τρίτη ηλικία, εμπλουτίζοντας έτσι τον κοινωνικό ιστό με ποικιλία και πλούτο εμπειριών.
Ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, ερμηνεύοντας τον ρόλο του Θησέα, ενσαρκώνει με εξαιρετική οξυδέρκεια και εν τέλει με επιτυχία την έννομη αρχή και την υπεροχή της κραταιάς εξουσίας, εκπροσωπώντας το δίκαιο και το ηθικό. Η ερμηνεία του ηθοποιού αναπτύσσεται με μια εξαιρετική ισορροπία ανάμεσα στην ηρεμία και την αυθεντικότητα, δείχνοντας έναν ήρωα που προσεγγίζει τις καταστάσεις με φρόνηση και αναλαμβάνει τις ευθύνες της ηγεσίας.
Η λιτή εκφραστική του δεινότητα αναδεικνύει το ηθικό πλεονέκτημα του Θησέα, που αναδύεται από την εσωτερική του σιγουριά και τη διάθεσή του να υπερασπίσει τη δικαιοσύνη. Ο Χατζηπαναγιώτης δεν υπερβάλλει στην ερμηνεία του, αλλά μεταφέρει με ευαισθησία την ειλικρινή προσπάθεια του Θησέα να βοηθήσει τον Οιδίποδα, προβάλλοντας την εξουσία του ως μέσο για το καλό του κατατρεγμένου και γέρου Οιδίποδα.
Ο Χρήστος Σαπουντζής, στον ρόλο του Κρέοντα, ενσαρκώνει την “άνομη” εξουσία. Με μια αυστηρή παρουσία, ο ηθοποιός αναδεικνύει έξοχα τη διάσταση ανάμεσα στο έννομο και το άνομο, καθώς και το ιστορικό βάθος των πράξεων και του μύθου των Λαβδακιδών, ενώ η αντιπαράθεσή του με τον Οιδίποδα εκδηλώνεται ως μια σύγκρουση δύο κόσμων και δύο φιλοσοφιών, μια σύγκρουση που ερμηνεύεται φυσικά και αβίαστα από τον Σαπουντζή.
Η Αγγελική Παπαθεμελή και η Αλεξάνδρα Αϊδίνη, που υποδύονται την Αντιγόνη και την Ισμήνη αντίστοιχα, μας παρουσιάζουν με απλό και βαθύ τρόπο τις λεπτές και εξισορροπιστικές πτυχές των χαρακτήρων που παίζουν στο έργο “Οιδίπους επί Κολωνώ“. Μέσα από την απλή ερμηνεία τους, μπορούμε να κατανοήσουμε τις δυσκολίες και τις αντιφάσεις που αντιμετωπίζουν αυτές οι ηρωίδες. Με τον τρόπο αυτό, μας δίνουν τη δυνατότητα να βιώσουμε τον συναισθηματικό αγώνα τους, το ηθικό τους χρέος να συντρέξουν τον γέρο πατέρα τους Οιδίποδα, καθώς και την περίπλοκη κατάσταση με τις οικογενειακές τους σχέσεις.
Η Αγγελική Παπαθεμελή, στον ρόλο της Αντιγόνης, εκπροσωπεί την ακλόνητη ηθική υποχρέωση και τον ανθρωπισμό και η όμορφη ερμηνεία της μας αποκαλύπτει ξεκάθαρα την αφοσίωση της Αντιγόνης στις αρχές της ηθικής και του χρέους.
Η εξαιρετική συνδυασμένη ερμηνεία των δύο γυναικών δημιουργεί τελικά έναν ήρεμο γυναικείο πόλο, που χαρακτηρίζει ολόκληρη την παράσταση, προσδίδοντάς της μια εσωτερική ενότητα.
Ο Πολινίκης στην τραγωδία “Οιδίπους επί Κολωνώ” του Σοφοκλή είναι ένας σημαντικός χαρακτήρας που ερμηνεύεται έξοχα από τον Μάξιμο Μουρμούρη.
Με την ωραία του ερμηνεία, ο Μουρμούρης ενσαρκώνει άψογα την αναζήτηση της δικαιοσύνης που χαρακτηρίζει τoν ήρωα του. Ο χαρακτήρας του Πολινίκη δείχνει έναν ισχυρό και αποφασιστικό άνδρα, που αναζητά το καλό της πόλης του και προσπαθεί να προστατεύσει τα συμφέροντά της, αλλά και τα δικά του. Καταλαβαίνει τη σημασία του πατέρα του Οιδίπους ως προφήτη και επιδιώκει να τον κερδίσει με το μέρος του.
Συνολικά, ο ρόλος του πολινίκη στο “Οιδίπους επί Κολωνώ” παρέχει μια εμβάθυνση στη θεματολογία της τραγωδίας και συνδράμει στην ανάδειξη των δυνάμεων και αδυναμιών των χαρακτήρων, δημιουργώντας ένα συναισθηματικά φορτισμένο και συνθετικό έργο.
Συμπερασματικά θα λέγαμε πως η σπουδαία αυτή παράσταση παρουσιάζει μια επικαιροποιημένη αναβίωση του μύθου των Λαβδακιδών και της τραγωδίας του “Οιδίποδα επί Κολωνώ“, μέσα από την εμβληματική ερμηνεία του Δημήτρη Καταλειφού. Σε ένα πλαίσιο ρεαλιστικού τόπου και χώρου, η πρόσκληση προς το κοινό να διαβεί τον πυρήνα της ανθρώπινης ψυχής επιτυγχάνεται πλήρως, καθώς η παράσταση αυτή ανταποκρίνεται με επιτυχία στον στόχο της: να αναδείξει τη βαθιά ποιητική δύναμη του Οιδίποδα.
Κριτική: Αναστάσιος Νέστορας
Εδώ θα βρείτε το trailer: https://youtu.be/rCXvbC3O7n4
🌳 9ο Φεστιβάλ Δάσους
Μια παραγωγή του Πολιτιστικού Οργανισμού «Λυκόφως» σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Ταυτότητα Παράστασης
Μετάφραση: Χρύσα Προκοπάκη, Θάνος Τσακνάκης
Σκηνοθεσία: Γιώργος Σκεύας
Δραματουργική επεξεργασία: Γιώργος Σκεύας, Χρύσα Προκοπάκη
Σκηνικά – Κοστούμια: Λίλη Πεζανού
Μουσική: Σήμη Τσιλαλή
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Γιάννης Σαβουιδάκης
Βοηθός ενδυματολόγου: Χάρης Σουλιώτης
Παραγωγός: Γιώργος Λυκιαρδόπουλος
Οργάνωση περιοδείας: 5η Εποχή
Επικοινωνία περιοδείας: Μαργαρίτα Σίσιου
Παίζουν οι ηθοποιοί: Δημήτρης Καταλειφός, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Αγγελική Παπαθεμελή, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Μάξιμος Μουμούρης, Χρήστος Σαπουντζής, Γιώργος Νούσης, Νίκος Νίκας, Γιώργος Φριντζήλας, Νίκος Δερτιλής, Γιώργος Μπούτσικας, Πάνος Αποστολόπουλος, Αντώνης Αντωνιάδης, Πάρις Παρασκευάδης
…
Βρείτε μας στα social media του StellasView:
Facebook: https://www.facebook.com/Stellasview/
Instagram: https://www.instagram.com/stellasview.gr/
Youtube: https://www.youtube.com/c/StellaPerpera/
Tiktok: https://www.tiktok.com/@stellaperpera/
Twitter: https://twitter.com/StellaPerpera/
Κάντε το πρώτο σχόλιο