Κριτική για την παράσταση “Εκάβη” του Ευριπίδη, με την Ελένη Κοκκίδου στον ομώνυμο ρόλο.

Ήμασταν εκεί για εσάς, το StellasView.gr βρέθηκε με τον Νέστορα Αναστάσιο στο Θέατρο Δάσους, την Δευτέρα 10 Ιουλίου 2023 και παρακολούθησε την πρεμιέρα της παράστασης “Εκάβη” του Ευριπίδη, με την Ελένη Κοκκίδου στον ομώνυμο ρόλο.

“Εκάβη” του Ευριπίδη

Μετά την άλωση της πόλης της Τροίας, το οριακό μεταιχμιακό τοπίο που επικρατούσε στο στρατόπεδο των Ελλήνων μεταφέρει ένα ηθικό χάος και μια κατάσταση ασταμάτητης βίας, σε συνδυασμό με έντονη ανδρική κυριαρχία.

Οι νικητές Έλληνες έλαβαν ως αιχμάλωτες τις ηττημένες γυναίκες της Τροίας, οι οποίες έχουν χάσει τους άντρες τους, τα παιδιά τους και την πατρίδα τους. Σε αυτό το πλαίσιο, οι Τρωάδες (γυναίκες) αντιμετώπιζουν διάφορες μορφές ακραίας βίας και κακοποίησης και αποτελούν αντικείμενο εκμετάλλευσης και καταναγκασμού για τους Έλληνες, οι οποίοι επιβάλλουν το δίκαιο του ισχυρού και την ανωτερότητά τους.

Ο Ευριπίδης λοιπόν χρησιμοποιεί αυτόν τον μύθο για να φέρει στο προσκήνιο τεράστια ηθικά διλήμματα, όπως η αξιοπρέπεια που οφείλουν να δείξουν οι νικητές στους ηττημένους, το δικαίωμα αυτοδιαχείρισης των γυναικών, τα χαοτικά και απάνθρωπα αποτελέσματα της αλόγιστης βίας, καθώς και το δικαίωμα επαναπροσδιορισμού της ταυτότητας των προσφύγων.

Οι γυναίκες της Τροίας, με εξέχουσες την Εκάβη, που ερμηνεύει συγκινητικά και σπουδαία η Ελένη Κοκκίδου και την κόρη της Πολυξένη, που ερμηνεύει τόσο υπέροχα, γήινα και ανθρώπινα η Μαρίνα Καλογήρου πορεύονται σε άθλια μοίρα, σε ένα απολύτως δυστοπικό τοπίο, που επικρατεί η πολεμική μανία και ο εκδικητικός πνευματισμός, ενώ επιπλέον, αντιμετωπίζουν, η μεν Πολυξένη την πιθανότητα του αφανισμού της και η δε Εκάβη την εξορία.

Οι γυναίκες της Τροίας, με εξέχουσες την Εκάβη, που ερμηνεύει συγκινητικά και σπουδαία η Ελένη Κοκκίδου και την κόρη της Πολυξένη, που ερμηνεύει τόσο υπέροχα, γήινα και ανθρώπινα η Μαρίνα Καλογήρου πορεύονται σε άθλια μοίρα, σε ένα απολύτως δυστοπικό τοπίο, που επικρατεί η πολεμική μανία και ο εκδικητικός πνευματισμός, ενώ επιπλέον, αντιμετωπίζουν, η μεν Πολυξένη την πιθανότητα του αφανισμού της και η δε Εκάβη την εξορία.

Η παράσταση αυτή, που τόσο όμορφα και λυρικά, σκηνοθετεί η Ιώ Βουλγαράκη, μας πιάνει από το σβέρκο (τους θεατές) και μας βουτά μέσα σε αυτό το οριακό και μεταιχμιακό τοπίο της απόλυτης ηθικής κατάπτωσης και του χάους, στο όριο του κόσμου των νεκρών και των ζωντανών, εκεί που υπάρχει μόνο ασταμάτητη βία.

Η Βαουλγαράκη δομεί με κινηματογραφική γοητεία αυτό το σκοτεινό αριστούργημα του Ευριπίδη, όπου οι γυναίκες πληρώνουν τελικά το βαρύτερο τίμημα του πολέμου και της ανδρικής υπεροχής, ενώ και μέσα στη δυστυχία τους καταφέρνουν – ακόμα και σε αυτή τη δύσκολή συνθήκη των ηττημένων και ανελεύθερων γυναικών – να χειραφετηθούν και να εκδικηθούν για τον νεκρό Πολύδωρα, το στερνοπούλη της Εκάβης, που δολοφονήθηκε με δόλο από τον βασιλιά της Θράκης Πολυμήστορα.

Η δολοφονία του μικρότερου γιού της Εκάβης, του Πολύδωρα, από τον βασιλιά της Θράκης Πολύμηστορα αποτελεί το βασικότερο γεγονός της πλοκής του έργου. Το φάντασμα του νεαρού Πολύδωρα στοιχειώνει την παράσταση και τους θεατές και ερμηνεύεται εξαιρετικά, με υπέροχη κινησιολογία και υφολογία, από τον νεαρό ηθοποιό Ερρίκο Μηλιάρη.

Η δολοφονία του μικρότερου γιού της Εκάβης, του Πολύδωρα, από τον βασιλιά της Θράκης Πολύμηστορα αποτελεί το βασικότερο γεγονός της πλοκής του έργου. Το φάντασμα του νεαρού Πολύδωρα στοιχειώνει την παράσταση και τους θεατές και ερμηνεύεται εξαιρετικά, με υπέροχη κινησιολογία και υφολογία, από τον νεαρό ηθοποιό Ερρίκο Μηλιάρη. Ομολογουμένως, ανυπομονούμε να δούμε την εξέλιξη του Μηλιάρη σε νέους ρόλους και νέες παραγωγές στο μέλλον, διότι είναι ένας φέρελπις νέος ηθοποιός, από τον οποίον περιμένουμε τα καλύτερα.

Στην παράσταση αυτή της “Εκάβης” παρουσιάζονται με στοχαστική βαθύτητα και ευκρίνεια ο πολιτικός αντίλογος των ηρώων και οι ηθικοί τους λεκτικοί διαξιφισμοί, με τρόπο που ο θεατής φεύγοντας έχει ενεργοποιηθεί εσωτερικά και αυτοεξερευνά μέσα του τα ζητήματα της ανθρώπινης ύπαρξης, που διαπραγματεύεται το έργο. Η ενεργοποίηση της διαδικασίας αυτής δεν εδράζει μόνο στο ανυπέρβλητο αυτό έργο του Ευριπίδη, αλλά επίσης οφείλεται τόσο στην εξαιρετική δεινότητα των ηθοποιών, στην εύστοχη σκηνοθεσία, αλλά και στην πολύ ωραία μετάφραση της Ελένης Βαροπούλου.

Ο Αλέκος Συσσοβίτης παραθέτει μία εξαιρετική ερμηνεία στον ρόλο του Αγαμέμνονα. Η στιβαρή ερμηνευτική του παρουσία έχει δυναμική και αντανακλά την ουσιαστική ωρίμανσή του, καθώς και το πόσο του ταιριάζει το είδος της αρχαίας τραγωδίας.

Ο Αλέκος Συσσοβίτης παραθέτει μία εξαιρετική ερμηνεία στον ρόλο του Αγαμέμνονα. Η στιβαρή ερμηνευτική του παρουσία έχει δυναμική και αντανακλά την ουσιαστική ωρίμανσή του, καθώς και το πόσο του ταιριάζει το είδος της αρχαίας τραγωδίας.

Ο Άκης Σακελλαρίου πραγματοποιεί μία εκθαμβωτική ερμηνεία στον ρόλο του Πολυμήστορα. Η απόδοσή του είναι γοητευτική και ξεχωρίζει, ιδιαίτερα μετά το τραγικό γεγονός της τύφλωσης του ήρωα από την Εκάβη.

Τέλος, ο Θανάσης Κουρλαμπάς ερμηνεύει εξαιρετικά και με ακρίβεια τον ρόλο του Οδυσσέα. Με την απαιτούμενη ηρεμία και ψυχική “ακαμψία” που απαιτείται από τον ήρωα, που έχει τη μεγαλύτερη πολιτική ευθύνη, για τις πράξεις που εκτυλίσσονται στο έργο.

Σε αυτό το σημείο, αξίζει να αναφέρουμε την εξαιρετική αίσθηση που προκαλεί η μουσική του Νίκου Γαλενιανού. Η μουσική του φαίνεται να κουβαλάει στο DNA της το χρώμα από διάφορα τοπικά μουσικά ακούσματα της χώρας μας, αλλά και τη θρησκευτική ένταση του θρήνου. Η μουσική αυτή προσθέτει μια επιπλέον διάσταση στο έργο, ενισχύοντας την ατμόσφαιρα της παράστασης και προσδίδοντας βάθος και συναισθηματική ένταση στον χορό της τραγωδίας.

Συμπερασματικά θα λέγαμε πως η παράσταση αυτή αναγνωρίζεται για τη βαθύτητα των ερμηνειών της, τη δυναμική της σκηνοθεσία και την καθαρή απόδοση των αισθημάτων και των συγκρούσεων που αντιμετωπίζουν οι ήρωες του έργου.

✒ Κριτική: Αναστάσιος Νέστορας

ΗΘΟΠΟΙΟΙ (με αλφαβητική σειρά)

Ταλθύβιος: Ιωσήφ Ιωσηφίδης

Πολυξένη: Μαρίνα Καλογήρου

Εκάβη: Ελένη Κοκκίδου

Οδυσσέας: Θανάσης Κουρλαμπάς

Πολύδωρος: Ερρίκος Μηλιάρης

Θεράπαινα: Ηλεάνα Μπάλλα

Πολυμήστορας: Άκης Σακελλαρίου

Αγαμέμνονας: Αλέκος Συσσοβίτης

 

ΧΟΡΟΣ (με αλφαβητική σειρά)

Ασημίνα Αναστασοπούλου

Άρτεμις Βαβάτσικα (μουσικός επί σκηνής)

Ελισσάβετ Γιαννοπούλου

Μαρία Κωνσταντά

Ευσταθία Λαγιόκαπα

Λυγερή Μητροπούλου

Ειρήνη Μπούνταλη

Χρύσα Τουμανίδου

Αμαλία Τσεκούρα

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Ιώ Βουλγαράκη

Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου

Σκηνικά/Κοστούμια: Μαγδαληνή Αυγερινού

Μουσική: Νίκος Γαλενιανός

Κίνηση: Χαρά Κότσαλη

Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου

Φωτογραφία εξωφύλλου: Ηλίας Μπουργιώτης

Α’ Βοηθός σκηνοθέτιδας: Μάγια Κυριαζή

Β’ Βοηθός σκηνοθέτιδας: Ιωάννης Τσιπτσής

Βοηθός σκηνογράφου/ενδυματολόγου: Δημοσθένης Κλιμένωφ

Παραγωγή: Θεατρική Διαδρομή

Εκτέλεση/Διεύθυνση Παραγωγής: Κώστας Μπάλλας

Βρείτε μας στα social media του StellasView:

Facebook: https://www.facebook.com/Stellasview/

Instagram: https://www.instagram.com/stellasview.gr/

Youtube: https://www.youtube.com/c/StellaPerpera/

Twitter: https://twitter.com/StellaPerpera/

Διαβάστε επίσης

MY ART DEKA HAIR & MORE
NASIA HOUVARDA ARTWORK
Περί Αναστάσιος Νέστορας 230 Άρθρα
Γεια σας, είμαι ο Τάσος εκπαιδευτικός πληροφορικής και φίλος των τεχνών γενικότερα. Στο stellasview ασχολούμαι εθελοντικά με το στήσιμο και τη συντήρηση της ιστοσελίδας, ενώ ενίοτε αρθρογραφώ κυρίως εκφέροντας γνώμη για θεατρικές παραστάσεις και τηλεοπτικές σειρές.

1 Comment

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.