Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης ξεκίνησε να γράφει τον Μπαμπά τον Πόλεμο το 1951, ωστόσο το έργο άργησε πολύ να βρει το δρόμο του και να ανέβει από κάποιο θίασο. Ο συγγραφέας στο μεταξύ συνέχιζε να δουλεύει το περίεργο και αρχαιοπρεπές αυτό έργο, σε μορφή αντιπολεμικής σάτιρας, προσθέτοντας τα στοιχεία εκείνα που θα το έκαναν πιο επίκαιρο, σε μία εποχή που επικρατούσε ο θεατρικός ρεαλισμός.
Η πρώτη απόπειρα να ανέβει το έργο έγινε από τον Κάρολο Κουν, κατά τη διάρκεια της δικτατορίας, όμως η προσπάθεια αυτή δεν ευδοκίμησε, καθώς η παράσταση εκείνη κόπηκε από τις πρόβες κιόλας, αφού το καθεστώς αντιλήφθηκε αμέσως τα βαθιά και αντιπολεμικά μηνύματα του έργου και τη δύναμη που είχαν οι ξεκάθαροι συμβολισμοί του.
Αρκετοί κριτικοί θεάτρου συμπεραίνουν ότι το εν λόγω έργο είναι μέρος μιας τριλογίας, γνωστή ως “Η Τριλογία της Ειρήνης“, στην οποία αν και ο πόλεμος κάνει αισθητή την παρουσία του, ωστόσο κυριαρχούν τα αντιπολεμικά μηνύματα για ειρήνη και η σαρκαστική διάθεση απέναντι στην εξουσία.
Ουσιαστικά, πρόκειται για μία επική αντιπολεμική σάτιρα αριστοφανικών διαστάσεων, με άξονες: τη μαλθακότητα, τη φιλαργυρία, το ναρκισσισμό και την απολυταρχία. Το έργο αν και όντως θυμίζει πολύ Αριστοφάνη, ωστόσο αποφεύγει την χυδαιολογία, επιλέγοντας τους συμβολισμούς, τις κραυγαλέες αντιθέσεις και τον σαρκασμό για να προκαλέσει το γέλιο.
Ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης σκηνοθετεί τον Μπαμπά τον Πόλεμο με έμπνευση και φρεσκάδα, παραθέτοντας μία ανάλαφρη, αστεία και δεμένη παράσταση, που παρόλη τη μεγάλη διάρκειά της, δεν κουράζει καθόλου και μεταφέρει σε εμάς ξεκάθαρα τα πολιτικοκοινωνικά μηνύματα του έργου.
Ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης επιστρέφοντας στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, από όπου και ξεκίνησε ως σπουδαστής, σκηνοθετεί τον Μπαμπά τον Πόλεμο με έμπνευση και φρεσκάδα, παραθέτοντας μία ανάλαφρη, αστεία και δεμένη παράσταση, που παρόλη τη μεγάλη διάρκειά της, δεν κουράζει καθόλου και μεταφέρει σε εμάς ξεκάθαρα τα πολιτικοκοινωνικά μηνύματα του έργου.
Εξαιρετικές είναι στο σύνολό τους και οι ερμηνείες των ηθοποιών της παράστασης, που τα δίνουν ΟΛΑ, επάνω στη σκηνή της Μονής Λαζαριστών “Σωκράτης Καραντινός”, με εξέχουσες αυτές του Δημήτρη Διακοσάββα το ρόλο του “Φιλόξενου”, του Ορέστη Παλιαδέλη στο ρόλο του “Δημητρίου” και του Δημήτρη Κορτόκη στο ρόλο του “Χάρη του Λίνδιου”.
Ο Ροδίτης “Φιλόξενος” και ο Μακεδόνας στρατηγός “Δημήτριος” είναι οι κεντρικοί ήρωες του έργου, που τους υποδύονται καταπληκτικά ο Δημήτρης Διακοσάββας και ο Ορέστης Παλιαδέλης αντίστοιχα. Οι δύο αυτοί ήρωες συγκρούονται (σύμφωνα με το έργο) το 305 π.χ., με αφορμή ένα πραγματικό ιστορικό γεγονός, αυτό της πολιορκία της Ρόδου από τον Μακεδόνα στρατηλάτη Δημήτριο.
Οι δύο ηθοποιοί ερμηνεύουν υπέροχα και κωμικότατα τους ακραίους αυτούς ήρωες, που διακατέχονται από ποταπά αισθήματα, όπως: η φιλαργυρία του “Φιλόξενου”, η εγωπάθεια του “Δημητρίου” και εντέλει η κοινή μοχθηρία και η τρέλα και των δύο.
Κατά τη διάρκεια του έργου είναι δύσκολο για τον θεατή να ταυτιστεί με τον αδύναμο και να αντιληφθεί ποιος είναι ο αδικημένος και ποιος αυτός που αδικεί, καθώς τόσο οι Ροδίτες κάτοικοι όσο και οι Μακεδόνες πολεμιστές διέπονται από μία πληθώρα αρνητικών χαρακτηριστικών, συν το ότι στην πορεία του έργου οι ρόλοι του αμυνόμενου και του επιτιθέμενου αντιστρέφονται και τα πρόσωπα των ηρώων συγκλίνουν.
Στον αντίποδα αυτών των δύο τρελών και ύπουλων χαρακτήρων, βρίσκεται ο μόνος έλλογος χαρακτήρας του έργου, ο “Χάρης ο Λίνδιος”, που τον ερμηνεύει εξαιρετικά ο Δημήτρης τον Κοντόκης. Πρόκειται για τον γλύπτη, που είχε επιφορτιστεί από τους Ροδίτες, ώστε να φτιάξει την προτομή του Μακεδόνα στρατηγού “Δημητρίου” και συσχετίζεται με το ιστορικό πρόσωπο του Χάρητα τον Λίνδιου, τον αρχαίο γλύπτη, ο οποίος έχτισε τον Κολοσσό της Ρόδου.
Παρά τις επιταγές της εξουσίας, ο “Χάρης ο Λίνδιος” αρνείται να συμβιβαστεί με την ωραιοποίησης του αγάλματος του Μακεδόνα στρατηγού, που του παρείγγηλε η κυβέρνηση της Ρόδου, για λόγους διπλωματίας.
Έτσι, αυτοενεργώντας ως ελεύθερος και ισότιμος πολίτης, υψώνει το ανάστημά του, τον λογικό του ΑΝΤΙλόγο, απέναντι στον παραλογισμό της άλογης και άδικης εξουσίας και με την τέχνη του θέλει να καταδείξει τη γυμνή αλήθεια του “Δημήτριου”, ενός ύπουλου και στην πραγματικότητα φοβισμένου ανθρώπου.
Πρόκειται για μία παράσταση που με τη φρέσκια, γρήγορη και κινηματογραφική της ροή και τις μοναδικές ερμηνείες των ηθοποιών βρίσκει τον τρόπο να διεισδύσει στη ψυχοσύνθεση του σημερινού θεατή και να αποδώσει στο ακέραιο τους τρομακτικά επίκαιρους αντιπολεμικούς και αντιεξουσιαστικούς συμβολισμούς του έργου.
Επίσης, βρήκαμε εξαιρετικά και καλοδουλεμένα τα σκηνικά της παράστασης από την Ζωή Μολυβδά Φαμέλη, καθώς και τα υπέροχα και τόσο διαφορετικά μεταξύ τους κουστούμια της Σόφιας Τσιριγιώτη.
Τέλος, κομβικό ρόλο έπαιξε και η εμπνευσμένη μουσική του Γιώργου Χριστιανάκη, που άλλοτε έδινε ένα ξέφρενο και διασκεδαστικό τόνο και άλλοτε ενίσχυε τη δραματική δύναμη των αλληγορικών και συμβολικών στοιχείων της παράστασης.
Εν κατακλείδι, θα λέγαμε πως Ο Μπαμπάς ο Πόλεμος, σε αυτήν την παράσταση του ΚΘΒΕ, αποτελεί μία εξαιρετική ευκαιρία για να απολαύσει το σύγχρονο κοινό αυτό το μοναδικό, σατιρικό και βαθιά συμβολικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη. Πρόκειται για μία παράσταση που με τη φρέσκια, γρήγορη και κινηματογραφική της ροή και τις μοναδικές ερμηνείες των ηθοποιών βρίσκει τον τρόπο να διεισδύσει στη ψυχοσύνθεση του σημερινού θεατή και να αποδώσει στο ακέραιο τους τρομακτικά επίκαιρους αντιπολεμικούς και αντιεξουσιαστικούς συμβολισμούς του έργου.
✒ Κριτική: Αναστάσιος Νέστορας
ℹ️ Πληροφορίες
🎭 «Ο μπαμπάς ο πόλεμος» του Ιάκωβου Καμπανέλλη
📝 Συντελεστές
Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Κωνσταντίνος Ασπιώτης
Σκηνικά – Σχεδιασμός φωτισμών: Ζωή Μολυβδά Φαμέλη, Κοστούμια: Σοφία Τσιριγώτη
Μουσική: Γιώργος Χριστιανάκης
Κίνηση: Αναστασία Κελέση
Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Πετροπούλου
Βοηθός σκηνοθέτης – εκμάθηση tae kwon do: Γιάννης Τσεμπερλίδης
Βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου: Μαρία Όσσα
Βοηθός σκηνογράφου: Κατερίνα Μπούσια- Αλεξάκη
Οδηγός σκηνής: Πέτρος Κοκόζης
Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη
🎭 Παίζουν: Πάρης Αλεξανδρόπουλος (Φρίξος), Χαρά Γιώτα (Ουρανία), Δημήτρης Διακοσάββας (Φιλόξενος), Άννα Ευθυμίου (Λάμια), Αλέξανδρος Ζαφειριάδης (Άγνωστος έμπορος όπλων, Χιλίαρχος), Πάνος Καμμένος (Καλλικράτης), Κωνσταντίνος Καπελλίδης (Δίδυμος), Νίκος Καπέλιος (Πάμφιλος), Δημήτρης Καρτόκης (Χάρης ο Λίνδιος), Άννα Λουϊζίδη (Κορνηλία, κόρη του Λούκιου), Νίκος Μήλιας (Νεοκλής), Δημήτρης Μορφακίδης (Ευελπίδης), Χρυσή Μπαχτσεβάνη (Βουτία), Ορέστης Παλιαδέλης (Δημήτριος), Παναγιώτης Παπαϊωάννου (Μέντης), Στέφανος Πίττας (Δημάδης), Θανάσης Ρέστας (Πυθίας), Σπύρος Σιδέρης (Λούκιος Τερέντιος Πίκουλος), Κωνσταντίνος Χειλάς (Δίδυμος), Γλυκερία Ψαρρού (Ποππαία, κόρη του Λούκιου)
🎭 Συμμετέχουν επίσης:
Χρήστος Γκρόζος, Ηλέκτρα Καζάκου, Νίκος Μανωλάς, Βασίλης Μπόγδανος, Στέλλα Παπανικολάου, Ελίζα Χαραλαμπογιάννη (Παραθεριστές, Φρουροί, Αιχμάλωτοι, Ροδίτες), Δέσποινα Ντικούλη (Ειρήνη)
🕰️ Διάρκεια παράστασης: 2 ώρες και 20 λεπτά, με το διάλειμμα
📆 Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη: 19.00
Πέμπτη-Παρασκευή: 21.00
Σάββατο: 18.00 & 21.00
Κυριακή: 19.00
📍 Μονή Λαζαριστών
Σκηνή Σωκράτης Καραντινός
Κολοκοτρώνη 25-27, Σταυρούπολη
Βρείτε μας στα social media του StellasView:
Facebook: https://www.facebook.com/Stellasview/
Instagram: https://www.instagram.com/stellasview.gr/
Youtube: https://www.youtube.com/c/StellaPerpera/
Twitter: https://twitter.com/StellaPerpera/
Κάντε το πρώτο σχόλιο