Ο συγγραφέας Μάριος Λεβέντης μίλησε στο StellasView.gr και στην δημοσιογράφο Εύα Μαρά, για το βιβλίο του με τίτλο «Μετρητά» που κυκλοφορεί σε δεύτερη έκδοση από τις Εκδόσεις Οδός Πανός. Ένα έργο τρυφερό, ανατρεπτικά αισιόδοξο και σπαρακτικά αληθινό που ξεχρεώνει τον αθόρυβο δημιουργό σ’ έναν απ’ τους ισχυρούς συγγραφείς των τελευταίων ετών.
Τα “Μετρητά“ είναι μια παραβολή για τις ανθρώπινες σχέσεις και τον λογαριασμό τους στη ζωή. Ένα απόσταγμα της εποχής, αντιμέτωπο με τις οδύνες και τις οφειλές του παραδίνεται στην κάννη των λέξεων και ψάχνει τη γιατρειά. Νιάτα που αγαπούν και ωριμάζουν μ’ ένα αδιόρθωτο σφάλμα· την εμμονή στο όνειρο.
Πότε ξεκινά χρονικά το προσωπικό σας ταξίδι στον κόσμο της συγγραφής;
Είμαι σε δημόσια κρίση από το 2015. Δεν ταξίδεψα στον κόσμο της συγγραφής, υπερασπίστηκα και υπερασπίζομαι μια ώθηση του κόσμου, μέσω των λέξεων. Είναι σημαντική αυτή η επισήμανση γιατί σου φέρνει ένα ανεκτίμητο δώρο: τη συνέπεια, την οποία ακολουθώ απερίσπαστος.
Ποιο το κύριο που σας ώθησε στην ενασχόλησή σας με τη συγγραφή ως θεατρικός συγγραφέας – ποιητής – δοκιμιογράφος και ποια προβλήματα – δυσκολίες κληθήκατε να αντιμετωπίσετε ως νέος λογοτέχνης;
Η ζωή είναι η κύρια πρόταση, χωρίς άλλες δευτερεύουσες περιστροφές. Για να είμαι ειλικρινής, δεν θαυμάζω τα παράπονα της εργασίας μας. Συγχαίρω όμως τις ανασφάλειές της. Και το γεγονός ότι στάθηκα στον έντεχνο λόγο με τρεις διαφορετικές υποστάσεις, μοίρασε ισότιμα την τράπουλα του οράματός μου.
Με αφορμή την επιτυχημένη διαδρομή της δεύτερης έκδοσης του βιβλίου σας με τίτλο «Μετρητά», θα μπορούσατε να μας δώσετε εν συνόψει το στίγμα του;
Οι ανθρώπινες σχέσεις. Οι πάσχουσες ανθρώπινες σχέσεις.
Ποια η κεντρική θεματική του βιβλίου, ποια ερωτήματα απαντά, και ποιος ο απώτερος συγγραφικός σας στόχος;
Τα έργα δεν οφείλουν ν’ απαντούν, οφείλουν να έχουν πάντα μια ερώτηση για τον άνθρωπο. Μια καινούργια ερώτηση όμως, όχι διατύπωση. Τα «Μετρητά» είναι ένα τέτοιο έργο απορίας. Και η εποχή μας απορεί έντονα. Δυστυχώς όμως δεν εξοικειώνει τις απαντήσεις της, παρά μονάχα τα νεύματα και τους μορφασμούς της. Ένας στόχος είναι αυτός: να επαναφέρω την καλή εξοικείωση της ανθρώπινης φινέτσας μας.
Τα έργα δεν οφείλουν ν’ απαντούν, οφείλουν να έχουν πάντα μια ερώτηση για τον άνθρωπο.
Τι μηνύματα διαπερνά στον αναγνώστη και ποια η ιδιαιτερότητα – δέλεαρ του βιβλίου σας;
Ποιο είναι το κόστος της ανώφελης απανθρωπιάς και ποιες οι δωρεές της έντιμης ανθρωπιάς. Το δέλεαρ για τον κάθε αναγνώστη είναι ξεχωριστό, ας διαλέξει όποιο θέλει μέσα από τις σελίδες του. Ένας καλός βατήρας είναι ο τίτλος, το ίδιο το θέμα, μα κι η πρόθεση που μαρτυρά το οπισθόφυλλο: Η εμμονή στο όνειρο! Είναι ρίσκο να μιλάς για τον άνθρωπο και να εφαρμόζεις μια φιλοσοφική ιδιοσυγκρασία μέσα από οικονομικούς όρους και συναλλαγές.
Τι σημαίνει για εσάς συγγραφή; Ίσως ένα μοναδικό ταξίδι αυτογνωσίας, διέξοδο, τρόπος έκφρασης, απελευθέρωση, σωτηρία, λύτρωση;
Προσφορά. Έχει τόση ευγένεια αυτή η λέξη! Τόσα ιδανικά και τόσα πρόσωπα! Η προσφορά ανά πάσα στιγμή είναι και αυτογνωσία και σωτηρία και διέξοδο και τρόπος έκφρασης και λύτρωση…
Που συναντά το Μάριο ως άνθρωπο η λογοτεχνία;
Στο θέατρο! Όταν η λογοτεχνία που παράγεται μπορεί ν’ αναπαράγεται ως έργο, όταν μπορεί ν’ απαγγέλλεται, γίνεται καλύτερη. Ξέρετε, στο θέατρο γίνεται τόσο αισθητή η θνητότητα μας όσο πουθενά αλλού. Ενανθρωπίζεται πάλι, αποκτά μια φιλότιμη ευαισθησία.
Το ταξίδι σας στην τέχνη της συγγραφής αναμένεται να έχει συνέχεια; Ποιο το επόμενο συγγραφικό – δημιουργικό σας βήμα; Σε τι αφορούν τα άμεσα μελλοντικά σας πλάνα;
Αναμονή για συνέχεια γενικότερα… Ο κόσμος να βρει το βήμα του κι όλα τ’ άλλα έπονται…
Το δέλεαρ για τον κάθε αναγνώστη είναι ξεχωριστό, ας διαλέξει όποιο θέλει μέσα από τις σελίδες του
Σε ποιο βαθμό, πιστεύετε ,ότι έχει πληγεί ο πολιτιστικός χώρος και δη ο λογοτεχνικός χώρος;
Ο πολιτισμός επενδύει στις συναθροίσεις. Ζήσαμε μια αποκάλυψη: η απόσταση αναπνοής της τέχνης από τους ανθρώπους, το ζωντανό χνότο, απαγορεύτηκε. Η μεγαλύτερη πληγή είναι να θεωρείται το καλλιτεχνικό έργο αδίκημα. Όλοι πληρώσαμε το πρόστιμο της άδειας πλατείας.
Εν κατακλείδι, πώς κρίνετε την νέα ελληνική πραγματικότητα, όπως έχει διαμορφωθεί από την πρόσφατη πανδημία;
Πρωτόγνωρη. Ομολογώ ότι το προοίμιό της με εντυπωσίασε. Είχε έναν συναρπαστικό συντονισμό ωριμότητας από όλους. Καταλήγω ότι οι έπαινοι μας κάνουν κακό. Τα καλά κατορθώματα, δεν ξέρουμε να τα κάνουμε καλύτερα και έτσι τα κάνουμε χειρότερα για σιγουριά. Το πρώτο μέρος του έργου ήταν πραγματικά πολύ χρήσιμο, το δεύτερο δεν ήταν καθόλου ευθύβολο. Αυτό συνέβη γιατί προηγήθηκε διάλειμμα. Και η Ελλάδα στα διαλείμματα αποθρασύνεται, κάνει πιρουέτες λήθης.
Συνέντευξη: Εύα Μαρά
Ευχαριστώ θερμά τον Μάριο Λεβέντη για την άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξή μας.
Νιώθω την ανάγκη να τον συγχαρώ για το μεγαλείο της ψυχής, όπως και το μεγαλόπνοων της τέχνης του!
Του εύχομαι πάντα “υψηλά” καλέσματα έμπνευσης, δημιουργικά αγγίγματα ψυχής, καλλιτεχνικές εκρήξεις και αέναα ταξίδια φωτός στη μαγεία του ονείρου της συγγραφής!
Καλή συνέχεια στον όμορφο κόσμο που χτίζει με την βαθιά ευαίσθητη και φιλοσοφημένη ματιά του!
Ο συγγραφέας:
Ο Μάριος Λεβέντης γεννήθηκε το 1997. Ποιητής, Θεατρικός συγγραφέας και Δοκιμιογράφος. Σπουδάζει στη Φιλοσοφική Αθηνών του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών. Κάνει συγγραφικό ντεμπούτο το 2015. Έκτοτε παραδίδει έναν τίτλο τον χρόνο. Έργα του ανέδειξαν οι Εκδόσεις Διάνυσμα, Γαβριηλίδης και Οδός Πανός όπου παραμένει μέχρι σήμερα.
Τα “Μετρητά” κυκλοφορούν στα ενημερωμένα βιβλιοπωλεία.
Βρείτε μας στα social media του StellasView:
Facebook: https://www.facebook.com/Stellasview-1549199718743717/
Instagram: https://www.instagram.com/stellasview.gr/
Youtube: https://www.youtube.com/c/StellaPerpera
Twitter: https://twitter.com/StellaPerpera
Κάντε το πρώτο σχόλιο