Ο κινηματογράφος αλλιώς: Βία & Εξουσία στη μεγάλη οθόνη

Ο Κινηματογράφος αλλιώς και η Αγγελική Κερπιτσοπούλου, αναφέρονται σε τέσσερις κινηματογραφικές ιστορίες, που αν και διαφορετικές, έχουν ως κοινή τους θεματική τη βία και την εξουσία. Στο συγκεκριμένο κινηματογραφικό πλαίσιο, βία και εξουσία, αποτελούν την κινητήριο δύναμη των αφηγήσεων και της ροής των ιστοριών, που αφορούν τον έρωτα, την πολιτική και την ανθρώπινη ζωή γενικότερα, υποδεικνύοντας όπως έχει αναφέρει ο Χρόνης Μίσσιος ότι, «H βία και η εξουσία είναι δυο αδερφές που πρόδωσαν τα υψηλότερα όνειρα όλων των επαναστάσεων»…..κάθε είδους!

 

Gomorra

Πέντε διαφορετικές ιστορίες ενώνονται, για να συνθέσουν την απίστευτα βίαιη πραγματικότητα στις φτωχογειτονιές της Βόρειας Νάπολης, όπου επικρατεί ο νόμος της ζούγκλας και επιβιώνει μόνο ο δυνατότερος, ο εξυπνότερος ή απλά ο πιο τυχερός. Ο Ματέο Γκαρόνε, βασίζεται στο επαναστατικό βιβλίο του δημοσιογράφου Ρομπέρτο Σαβιάνο και τολμά να δημιουργήσει μια ταινία-καταγγελία, που σκιαγραφεί το πραγματικό, αποκρουστικό πρόσωπο της μαφίας και όχι το σκοτεινά γοητευτικό, που προτιμούσε ο κινηματογραφικός φακός μέχρι τότε. Η ταινία Γόμορρα στηρίζεται σε μια κινηματογραφική αφήγηση που θυμίζει ντοκιμαντέρ, με στόχο μέσα από την απλότητα και την ρεαλιστική καταγραφή, ο θεατής να μπορέσει να εστιάσει στην ουσία της ιστορίας, που δεν είναι άλλη από την καταστροφή μιας ολόκληρης γενιάς από το ίδιο το σύστημα που είτε εθελοτυφλεί, είτε αδυνατεί να την προστατέψει. Η ταινία απέσπασε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών, ενώ για πολλούς απέσπασε ίσως το μεγαλύτερο βραβείο, αυτό του κινηματογράφου που υπηρετεί την αλήθεια για να κάνει τον κόσμο ένα καλύτερο μέρος.

38 Mάρτυρες

Οι απεγνωσμένες κραυγές μιας νεαρής κοπέλας που εκλιπαρεί για βοήθεια, δεν στέκονται ικανές να σπάσουν την σιωπή που επικρατεί στην σκοτεινή γειτονιά της Χάβρης και να κινητοποιήσουν τους 38 κατοίκους της πολυκατοικίας όπου διέμενε. Λίγο αργότερα, οι ίδιοι άνθρωποι που έκλεισαν τα αυτιά τους νωρίτερα, παρατηρούν το πτώμα της νεαρής κοπέλας μέσα σε μια λίμνη αίματος. Η σιωπή παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο της ιστορίας, αφού κανείς δεν φαίνεται διατεθειμένος να μιλήσει, μέχρι που κάποιος ένοικος υποκινούμενος από τις τύψεις του τολμά… Ο Βέλγος Λουκά Μπελβό, συνθέτει ένα σκοτεινό δράμα βασισμένο στην αληθινή ιστορία της δολοφονία της Κίτι Τζενοβέζε το 1964 κάτω απο το σπίτι της στην Νέα Υόρκη, που συγκλόνισε την κοινή γνώμη της εποχής. Η αινιγματική σκηνοθεσία του Μπελβό, σε συνδυασμό με την ατμοσφαιρική φωτογραφία του Πιερίκ Γκαντελμί ντ’ Ιλ, δημιουργούν μια ιστορία που κρύβεται στις σκιές και καταγγέλλει την ανθρώπινη αποξένωση και αδιαφορία που έχει προκαλέσει ο σύγχρονος τρόπος ζωής. Η ταινία, «38 Μάρτυρες», απέσπασε το Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου στα Magritte Awards το 2006.

Η τελευταία ακροβάτις της Μαδρίτης

Η ταινία Η τελευταία ακροβάτις της Μαδρίτης, μας μεταφέρει στην Ισπανία, και πιο συγκεκριμένα στην Μαδρίτη, κατά τις τελευταίες μέρες της εξουσίας του Φράνκο. Με φόντο τις βίαιες κοινωνικοπολιτικές αλλαγές του Ισπανικού Εμφύλιου το 1937, δυο κλόουν, ο Λυπημένος παλιάτσος που διψά για εκδίκηση για τα δεινά που τον βρήκαν και ο Τρελός Παλιάτσος – το βίαιο αστέρι του τσίρκου- συναντιούνται και ανταγωνίζονται μέχρι τελικής πτώσεως για τα μάτια μιας όμορφης ακροβάτιδας. Ο προκλητικός Άλεξ ντε λα Ινγκλέσια, συνθέτει ένα κινηματογραφικά αναρχικό σύμπαν, μέσα στο οποίο ο ρεαλισμός υποδέχεται τον σουρεαλισμό και το γέλιο την αποστροφή. «Η τελευταία ακροβάτις της Μαδρίτης», αποτελεί μια άκρως ιδιόρρυθμη αλληγορία, με σκοπό να σχολιάσει την πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα της εποχής και απευθύνεται σε θεατές έτοιμους να βιώσουν ένα πρωτόγνωρο ταξίδι. Η ταινία απέσπασε το Αργυρό Λιοντάρι σκηνοθεσίας και το βραβείο σεναρίου στο Φεστιβάλ Βενετίας το 2010.

The secret in their eyes

Η υπόθεση δολοφονίας μιας νεαρής κοπέλας κάπου στο Μπουένο Άιρες, έχει αφήσει ανεξίτηλα σημάδια στην μνήμη και στην ζωή του αστυνομικού Μπενχαμίν Εσπόζιτο, ο οποίος 25 χρόνια μετά και αποσυρμένος πλέον από το επάγγελμα, αποφασίζει να γράψει ένα βιβλίο για την ιστορία που τον συγκλόνισε τόσο. Ο Εσπόζιτο, για να καταφέρει να φέρει εις πέρας αυτή την αποστολή, απαιτείται να ανοίξει τις πόρτες του παρελθόντος και να περιηγηθεί μέσα σε αυτό. Σε αυτή του την περιήγηση, καταφέρνει να έχει στο πλευρό του την πρώην προϊσταμένη του και επί πολλά χρόνια μεγάλου και ανομολόγητου έρωτα του, Ιρένε. Ο Χουάν Χοσέ Καμπανέλα, σκιαγραφεί περίτεχνα την πορεία του πρωταγωνιστή -τον οποίο ενσαρκώνει ο άκρως γοητευτικός και ταλαντούχος Ρικάρντο Νταρίν- προς την κάθαρση, εις διπλούν, απέναντι σε ένα ανεξιχνίαστο έγκλημα και απέναντι σε ένα ανεκπλήρωτο έρωτα. Παράλληλα, κατορθώνει να αποδώσει την εικόνα ενός βρόμικου κοινωνικοπολιτικού συστήματος το οποίο κυριαρχεί προκλητικά, υποκινείται από την εξουσία και λειτουργεί ασκώντας κάθε είδους βία, ψυχολογική και σωματική. Η κινηματογραφική αφήγηση, με τις συχνές εναλλαγές μεταξύ του τώρα και του πριν, εντείνει την ατμόσφαιρα μυστηρίου και βάζει τον θεατή σε θέση ντεντέκτιβ, που προσπαθεί να συνθέσει και να λύσει την υπόθεση. «Το μυστικό στα μάτια της», απέσπασε το ‘Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας το 2010, ενώ αποτέλεσε και μια πρωτόγνωρη οικονομική επιτυχία για τα κινηματογραφικά δεδομένα της Αργεντινής.

 

Κείμενο: Αγγελική Κερπιτσοπούλου

Διαβάστε επίσης

Περί Αγγελική Κερπιτσοπούλου 31 Άρθρα
Ονομάζομαι Αγγελική Κερπιτσοπούλου γεννήθηκα και ζω στη Θεσσαλονίκη. Είμαι Θεωρητικός της τέχνης και των Νέων Μέσων και Ψηφιακής Κουλτούρας. Κύρια ενδιαφέροντα των ερευνητικών μου εργασιών είναι η αναζήτηση του είναι του κάθε πράγματος ή έννοιας, καθώς και η κοινωνική αλλαγή τόσο μέσα από την τέχνη όσο και από τα νέα μέσα. Στον ελεύθερο μου χρόνο τρέχω τις σελίδες Art Beyond Critique, ενώ παράλληλα είμαι συντάκτρια της πολιτιστικής ιστοσελίδας www.stellasview.gr.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.