Τόμας Βίντερμπεργκ – Ο κινηματογράφος αλλιώς – ‘Αποψη / Πρόταση

Oικογενειακή Γιορτή

Διάρκεια: 106′

1998

Σκηνοθεσία: Τόμας Βίντερμπεργκ 

Παίζουν: Χένινγκ Μόρτιζεν, Ούλριχ Τόμσεν, Τόμας Μπο Λάρσεν, Πάπρικα Στεν, Τρίνε Ντίρχολμ

Η ιστορία ξεκινάει, όταν οικογένεια και στενοί φίλοι μαζεύονται να γιορτάσουν τα γενέθλια του 60χρονου επιχειρηματία και αρχηγού της οικίας, Χέλγκε. Η οικογενειακή αυτή γιορτή, παίρνει ανεξέλεγκτη τροπή όταν ο πρωτότοκος γιος του εορτάζοντα, Κρίστιαν, αποκαλύπτει με μια πρόποση κατά τη διάρκεια του δείπνου, καλά κρυμμένα οικογενειακά μυστικά. Ο Τόμας Βίντερμπεργκ, σε αυτή την ταινία του, συνθέτει ένα έργο – μανιφέστο, αφιερωμένο στον καθωσπρεπισμό της σύγχρονης αστικής τάξης & στην ψεύτικη δημόσια ταυτότητα που επιλέγεται ως σύμβολο της ανθρώπινης ματαιοδοξίας και της δίψας για κοινωνική αποδοχή.

 

Η Οικογενειακή Γιορτή, εφαρμόζει αυστηρά όλους τους κανόνες του δόγματος 95, κατορθώνοντας να επιτελέσει τον σκοπό αυτού, δηλαδή να εστιάσει στην ουσία της δραματουργικής έκφρασης με άμεσο και λιτό τρόπο. Η ταινία απέσπασε το Ειδικό βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών, το Βραβείο Ανακάλυψης της Χρονιάς από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου και πληθώρα άλλων βραβείων, κάνοντας κατανοητό ότι για τον Βίντερμπεργκ, ο κινηματογράφος είναι τέχνη & όχι τεχνική!

 

Submarino

Διάρκεια: 105′

2010

Σκηνοθεσία: Τόμας Βίντερμπεργκ 

Παίζουν: Γιάκομπ Σέντεργκρεν, Πίτερ Μπλάουγκμποργκ, Πατρίσια Σούμαν

Δυο αδέρφια μεγαλώνουν σε ένα άγριο περιβάλλον, περιτριγυρισμένα από αλκοόλ, ναρκωτικά και κάθε μορφής βία, ψυχολογική & σωματική. Ενήλικες πλέον, προσπαθούν να επιβιώσουν και να ισορροπήσουν, αντιμετωπίζοντας τα φαντάσματα του παρελθόντος, αλλά και επαναπροσδιορίζοντας την σχέση τους στο παρών. Ο Τόμας Βίντερμπεργκ, σκηνοθετεί μια καταραμένη οικογενειακή ιστορία εσωτερικής αναζήτησης, με ένα ιδιαίτερα άμεσο τρόπο που μας φέρνει στο μυαλό την Οικογενειακή Γιορτή, με μόνη διαφορά ότι εδώ πέρα τον Βίντερμπεργκ αφορά η χαμηλή κοινωνική τάξη της Δανίας.

Το σενάριο είναι βασισμένο στο μυθιστόρημα του νεαρού Δανού συγγραφέα Γιόνας Τ. Μπένγκτσον, ενώ η αφήγηση καλεί περίτεχνα τον θεατή να γίνει μέρος αυτής, χωρίς όμως να ταυτιστεί με τους ήρωες, αλλά μόνο σαν ένας απλός παρατηρητής. Ο Βίντερμπεργκ, βαθιά προβληματισμένος για τις ανθρώπινες σχέσεις και όντας ο ίδιος πατέρας, για τις οικογενειακές σχέσεις , συνθέτει μια ιστορία που πραγματεύεται την διάλυση και την επανασύνδεση. Ο ίδιος είπε αναφορικά με το συγκεκριμένο έργο: ”…στην εποχή μας, περισσότερο από ό,τι σε κάθε άλλη εποχή, μια οικογένεια αποσυντίθεται με φυσικό τρόπο. Δεν χρειάζεται καν να επέλθει σύγκρουση. Απλώς γίνεται..”. Η ταινία προβλήθηκε στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ του Βερολίνου, το 2010.

 

ΚΕΙΜΕΝΟ: Αγγελική Κερπιτσοπούλου

Διαβάστε επίσης

Περί Αγγελική Κερπιτσοπούλου 31 Άρθρα
Ονομάζομαι Αγγελική Κερπιτσοπούλου γεννήθηκα και ζω στη Θεσσαλονίκη. Είμαι Θεωρητικός της τέχνης και των Νέων Μέσων και Ψηφιακής Κουλτούρας. Κύρια ενδιαφέροντα των ερευνητικών μου εργασιών είναι η αναζήτηση του είναι του κάθε πράγματος ή έννοιας, καθώς και η κοινωνική αλλαγή τόσο μέσα από την τέχνη όσο και από τα νέα μέσα. Στον ελεύθερο μου χρόνο τρέχω τις σελίδες Art Beyond Critique, ενώ παράλληλα είμαι συντάκτρια της πολιτιστικής ιστοσελίδας www.stellasview.gr.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.