Κριτική για τον «Ίων» του Ευριπίδη, από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Καβάλας, 27/8 Φεστιβάλ «Μερκούρεια 2018»

Στις 27/8 παρακολουθήσαμε την παράσταση «Ίων» του Ευριπίδη, σε μετάφραση-σκηνοθεσία-κίνηση: Ιόλης Ανδρεάδη, από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Καβάλας.

Η παράσταση ανέβηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Μερκούρεια 2018», του Δήμου Νεάπολης-Συκεών, στο Κλειστό Δημοτικό Θέατρο Συκεών, αντί του Ανοιχτού Δημοτικού Θεάτρου «Μάνος Κατράκης». Η μεταφορά της παράστασης σε κλειστό χώρο ήταν επιβεβλημένη, λόγω των άστατων καιρικών φαινομένων που επικρατούσαν.

Έτσι, με τον απροσδόκητο αυτόν τρόπο εγκαινιάστηκε και το Κλειστό Δημοτικό Θέατρο Συκεών, με τον «Ίων» του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Καβάλας να αποτελεί την πρώτη παράσταση που ανεβαίνει στο ιστορικό αυτό θέατρο μετά τη ριζική ανακαίνισή του.

Θα τολμούσα να πω ότι η συγκεκριμένη παράσταση είναι ό,τι καλύτερο είδα φέτος το καλοκαίρι σε περιοδεία αρχαίου δράματος.   

Αξίζει να υπογραμμίσουμε πως το κείμενο του Ευριπίδη αποδόθηκε εξ ολοκλήρου μόνο από δύο ηθοποιούς.

Από τη μία ο φετινός νικητής του Βραβείου «Δημήτρης Χορν» Κωνσταντίνος Μπιμπής ερμήνευσε το ρόλο του Ίωνα και αν μπορεί κανείς να το διανοηθεί… επτά ακόμα ρόλους (αντρικούς και γυναικείους), ενώ από την άλλη η Δήμητρα Χατούπη, ερμήνευσε τον ρόλο της Κρέουσας.

Και οι δύο ηθοποιοί έδωσαν, όχι δύο, αλλά πολλαπλές τω όντι καταπληκτικές ερμηνείες κατά τη διάρκεια της παράστασης. 

Πιο συγκεκριμένα, τόσο η  Χατούπη, όσο και ο Μπιμπής μας άφησαν ενεούς κυριολεκτικά, για διαφορετικούς, ωστόσο, λόγους o καθένας τους:

  • Η Χατούπη για την ήρεμη, πλούσια σε εμπειρία και μεγαλοπρέπεια ερμηνεία της ως Κρέουσα, μιας άτεκνης ΓΥΝΑΙΚΑΣ, από αριστοκρατική γενιά, μιας ΜΑΝΑΣ που στερήθηκε τον γιο της.
  • Ο Μπίμπης για την πολυπρόσωπη, φρέσκια και δυναμική ερμηνεία(-ες) του, που διέτρεχε με δεξιοτεχνία διαφορετικά στάδια στην κλίμακα  της θηλυπρέπειας-αρρενωπότητας, ανάλογα με τον ρόλο που ερμήνευε στη σκηνή.

Η σκηνοθεσία της Ιόλης Ανδρεάδη, ήταν εξαιρετική, ενστερνιζόμενη τεχνικές σωματικού θεάτρου, χορού και φωνητικών λαρυγγισμών πέτυχε το αδύνατον: να αποδοθεί ο «Ίων» μόνο από δύο ηθοποιούς και να μην μπερδευτούμε, αλλά ούτε και να κουραστούμε καθόλου. 

Καθοριστικής σημασίας αποδείχτηκε και η λιτή ζωντανή μουσική, η οποία αποτέλεσε δομικό συστατικό της παράστασης.

θα λέγαμε εν ολίγοις  πως η παράσταση αυτή είναι μια μοναδική πρόταση, μια θεατρική εμπειρία που μας γυρίζει στην ουσία του θεάτρου, στη ρίζα αυτής της τέχνης που θα μπορούσε να θεωρηθεί, ίσως με αρκετή αναγωγή και νοητικά άλματα, κοντά στο αρχαίο βίωμά της.

Κριτική: Νέστορας Αναστάσιος

Φωτογραφίες/βίντεο: Νέστορας Αναστάσιος 

Επιμέλεια: Iωαννίδης Ευθύμιος

 


Λίγα λόγια για το έργο (πηγή wikipedia): 

Με την ονομασία Ίων φέρεται σπουδαία τραγωδία που έγραψε ο Ευριπίδης που αναφέρεται στον μυθικό Ίωνα, η οποία και διδάχτηκε (παίχτηκε) το 412 π.Χ..

Το έργο αυτό του Ευριπίδη έχει χαρακτηριστεί γενικά ως «περιπλεγμένη τραγωδία» λόγω του ότι δύο φορές ο ποιητής χρησιμοποιεί στην πλοκή τον «από μηχανής θεό», μία στην αρχή και μία στο τέλος. Ο Αρχηγέτης του Βασιλικού Οίκου της Αττικής Ίων αποδεικνύεται τέκνο της Κρεούσης εκ του θεού Απόλλωνα.

Η διδασκαλία του τοποθετείται γύρω στο 419-418. Το έργο αποτελεί δράμα χαρακτήρων. Στη συγγραφή του, ο Ευριπίδης διαπραγματεύεται τον αντιτραγικό ρεαλισμό μέσα από την πολιτική πραγματικότητα. Ο Ίων δεν προκαλεί το έλεος και τον φόβο και δεν δημιουργεί ανάγκη κάθαρσης.

Το έργο διαδραματίζεται στους Δελφούς. Η Κρέουσα που απέκτησε ένα γιο, τον Ίωνα, με τον Απόλλωνα τον εγκαταλείπει στην Ακρόπολη. Ο Ερμής βρήκε το παιδί και το έφερε στους Δελφούς.

Η Κρέουσα παντρεύτηκε τον Ξούθο, που συμμάχησε με τους Αθηναίους και πήρε την εξουσία. Το ζευγάρι μένει άτεκνο και ο Ξούθος πάει στους Δελφούς για να πάρει χρησμό ο οποίος έλεγε ότι ο γιος του θα είναι αυτός που θα συναντούσε βγαίνοντας από το ναό.

Ο Ίωνας ακολουθεί τότε το Ξούθο στην Αθήνα. Η Κρέουσα αρχικά είναι ενάντια του Ίωνα, και οργανώνει απόπειρα δηλητηρίασής του, όμως οι θεοί τον σώζουν. Με την αποκάλυψη από την Πυθία των σπαργάνων του συντελείται η αναγνώριση μητέρας και γιου. Η Αθηνά εμφανίζεται και λέει ότι ο Ίωνας είναι τέκνο του Απόλλωνα και ζητά την εγκατάσταση του στο θρόνο, ενώ προφητεύει τη γέννηση του Αχαιού και του Δώρου.

   

Σχετικά Άρθρα

Κριτική για την παράσταση «Ο Βαφτιστικός της Κυρίας» σε σκηνοθεσία Χάρ... Ήμασταν εκεί για εσάς, το stellasview.gr βρέθηκε στο θέατρο Αριστοτέλειον τη Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2019 και παρακολούθησε την κωμωδία «Ο Βαφτιστικός της Κυρίας», σε πλήρη διασκευή και σκηνοθεσία του Χάρη Ρώμα και πραγματικά γελάσαμε μέσα απ΄τη ψυχή ...
Κριτική για την παράσταση «Οθέλλος» από την Ομάδα Kursk ... Ήμασταν εκεί για εσάς, το stellasview.gr βρέθηκε στο θέατρο Αμαλία το Σάββατο 4 Οκτωβρίου 2019 και παρακολούθησε τον «Οθέλλο», το σκοτεινό και ανθρωποκεντρικό δράμα του William Shakespeare από το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν σε σκηνοθεσία του Χάρη Φραγ...
Κριτική για την παράσταση «Προσωπική Συμφωνία» με τον Ν. Τσακίρογλου... Ήμασταν εκεί για εσάς, το stellasview.gr βρέθηκε στο θέατρο Κολοσσαίον τη Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου 2019 και παρακολούθησε την «Προσωπική Συμφωνία», το βαθυστόχαστο, ανθρωποκεντρικό και βαθιά συγκινητικό έργο του Ρόναλντ Χάργουντ από το Από Μηχανής Θέατ...
Κριτική για την παράσταση «Εκκλησιάζουσες – Η λαϊκή οπερέτα» του Σταμά... Ήμασταν εκεί για εσάς, το stellasview.gr βρέθηκε στο θέατρο Δάσους τη Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2019 και παρακολούθησε τις «Εκκλησιάζουσες», τη γνωστή Αριστοφανική κωμωδία σε μια εκδοχή λαϊκής οπερέτας σε μετάφραση, λιμπρέτο & μουσική του Σταμάτη Κρ...
Κριτική για την παράσταση «Ο κατά φαντασίαν ασθενής» σε σκηνοθεσία του... Ήμασταν εκεί για εσάς, το stellasview.gr βρέθηκε στο θέατρο Δάσους την Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου και παρακολούθησε το κύκνειο άσμα του Μολιέρου, ένα από τα αριστουργήματα της παγκόσμιας κωμωδίας «Ο κατά φαντασίαν ασθενής» σε σκηνοθεσία του αναγνωρισμένου κ...
«Επταπύργιο – Ένας αιώνας σε μια μέρα 1899-1989» στο Ανοικτό Θέα... Μετά τη sold out παράσταση της στο Φεστιβάλ Επταπυργίου, η παραγωγή του ΚΘΒΕ «Επταπύργιο - Ένας αιώνας σε μια μέρα», συμμετέχει στα 25α Μερκούρεια, όπου θα παρουσιαστεί την Τετάρτη 28 Αυγούστου, στις 21:00, στο Δημοτικό Ανοιχτό Θέατρο «Μάνος Κατράκης...

One thought on “Κριτική για τον «Ίων» του Ευριπίδη, από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Καβάλας, 27/8 Φεστιβάλ «Μερκούρεια 2018»

Add yours

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Proudly powered by WordPress | Theme: Baskerville 2 by Anders Noren.

Up ↑