Μιχάλης Χατζηαναστασίου: “Η Τέχνη, ο Πολιτισμός και η Εκπαίδευση βάλλονται πανταχόθεν”

Ο μαέστρος Μιχάλης Χατζηαναστασίου μίλησε στο StellasView.gr και στην δημοσιογράφο Εύα Μαρά για την εποχή που ζούμε, την φιλοσοφία ζωής του καθώς και τη στάση του απέναντι στο κοινωνικόπολιτικό γίγνεσθαι όπως έχει διαμορφωθεί από την πρόσφατη υγειονομική κρίση.

Πόσο έχει αλλάξει η καθημερινότητα και έχει μεταβληθεί η ψυχοσύνθεση ενός ανθρώπου σαν εσάς, στην νέα τάξη πραγμάτων την οποία και βιώνουμε όλοι μας τον τελευταίο καιρό;

Αφουγκράζομαι όσο μπορώ, υπομένω όσο μου επιτρέπω και επιμένω, όσο η υπομονή μου υπομένει. Αν εξαιρέσω λοιπόν την οργή και την απογοήτευση, που με διακατέχουν τελευταία, σε επίπεδο δράσης και ελευθερίας, γενικότερα θα έλεγα ότι “ρολάρω” κάπου μεταξύ Παντελή Βούλγαρη και Gabriel Garcia Marquez.

Αλήθεια, ποια είναι η γνώμη σας για την πανδημία του Covid -19;

Εξ’ ορισμού της λέξεως “πανδημία” και βάσει της γκάμας των επιδημιολογικών συμπτωμάτων και θνητότητας του συγκεκριμένου ιού, σεβόμενος παράλληλα τα νούμερα και τις οδηγίες του Ε.Ο.Δ.Υ. του Ε.Κ.Π.Ε.Ν. και του Π.Ο.Υ. δεν θεωρώ ότι πρόκειται περί πανδημίας, αλλά περί επιδημίας.

Αμφισβητείτε δηλαδή την σοβαρότητα του θέματος;

Καθόλου, τουναντίον με απασχολεί πολύ σοβαρά το ερώτημα, γιατί κάποιοι, όπως και δήποτε, θέλουν να με πείσουν να δω έναν “σαλταδόρο” ως φονιά ολκής.

Γερνάει αυτός που παύει να αμφισβητεί και ναι, φοβάμαι τον θάνατο

Με βάση όμως τα χιλιάδες κρούσματα σε παγκόσμιο επίπεδο, τα διεθνή ΜΜΕ δίνουν την εικόνα μιας εξαιρετικά επικίνδυνης, επιδημιολογικά, κατάστασης με απρόβλεπτες συνέπειες για την παγκόσμια υγεία. Τοποθετείτε λοιπόν τον εαυτό σας ως αρνητή;

Ένας αμφισβητίας αγαπητή μου, δεν είναι αρνητής. Τηρώ απλά μια στάση σκεπτικού, έναντι κάποιων… σκωπτικών που προσπαθούν διακαώς, να στοιχειοθετήσουν με ενδείξεις, ένα “κατηγορητήριο” άνευ αποδείξεων. Το κρούσμα λοιπόν, σε υγειονομικό επίπεδο αποτελεί ένδειξη. Ο θάνατος είναι αυτός που αποτελεί απόδειξη, όπως ακριβώς και στην δικονομία. Μπορείς να δικάσεις με ενδείξεις αλλά δεν δύνασαι να καταδικάσεις χωρίς αποδείξεις.

Να υποθέσω λοιπόν Μαέστρο, πως κρίνετε ομοίως και τα μέτρα αντιμετώπισης του ιού, ως ακραία και υπερβολικά;

Εν πρώτης τα κρίνω ως αναποτελεσματικά. Εν συνεχεία θεωρώ πως, η ανευθυνότητα σε πολιτικό επίπεδο είναι τόσο μεγάλη που ξεπερνά τα Εθνικά μας σύνορα. Υπήρξαν πανδημίες στο παρελθόν, που θέρισαν την ανθρωπότητα σε θανάτους ξεπερνώντας το 10% του παγκόσμιου πληθυσμού και που αποσιωπήθηκαν σθεναρά και σε διακρατικό επίπεδο, μέσω μίας παγκόσμιας ομερτά και ξαφνικά δαπανώνται εκατοντάδες εκατομμύρια σε εκστρατείες “ενημέρωσης” για έναν ιό που η θνητότητα του, άρα η επικινδυνότητά του, είναι μικρότερη από αυτή της εποχιακής γρίπης. Και ερωτώ. Γιατί να μην αμφισβητώ; Μιλήσατε για μέτρα. Ποια μέτρα; Τα πρόστιμα, οι “συνταγματικοί” τραμπουκισμοί, η προπαγάνδα και τα Lockdown, είναι καθεστωτικές τακτικές και όχι μέτρα υγειονομικής πρόληψης και προστασίας.

Άρα, είσαστε σθεναρά αντίθετος με κάθε μορφή Lockdown, ως μέτρο πρόληψης και προστασίας, διότι οι ειδικοί μιλούν συνεχώς, λέγοντας ότι είμαστε σε “κατάσταση πολέμου”.

Κάθε φορά που θα ακούτε να σας λένε: “Είμαστε σε πόλεμο” ετοιμαστείτε να χάσετε την ζωή σας για το “χωράφι” κάποιου άλλου, που έχει φάει ήδη και το δικό σας. Ένα Lockdown ΔΕΝ μας προστατεύει από ΤΙΠΟΤΑ. Τουναντίον μας φέρνει πιο γρήγορα και πιο κοντά, σε έναν ξαφνικό θάνατο. Θάνατο ψυχολογικό, οικονομικό και υπαρξιακό. Ένα ενδεχόμενο Lockdown δεν περιφρουρεί ΕΜΑΣ, αλλά όλους ΑΥΤΟΥΣ που αποδεικνύονται ΑΝΙΚΑΝΟΙ να μας προστατέψουν σε υγειονομικό επίπεδο. Γι’ αυτό τους πληρώνουμε, γι’ αυτό τους υπηρετούμε, σ’ αυτούς καταθέτουμε ενοίκιο ζωής, σε τούτο τον έρμο τον πλανήτη.

Για όλη τους αυτή την ΑΝΙΚΑΝΟΤΗΤΑ λοιπόν, μια σαθρή κοινωνία ανελεύθερων ανθρώπων, βελάζει ανέμελα στα προστάγματα του κάθε τυχάρπαστου βαλέ. Τύποι που συζητάνε, αγαπητή μου, για ελευθερία και ανθρώπινα δικαιώματα, σε meeting tables, βουτώντας το κουλουράκι στον καφέ τους, συγνώμη αλλά κατά πως εγώ το βλέπω το … project, μας έχουν γραμμένους σαν αριθμούς πρωτοκόλλων για προμήθεια.

Πολλοί θα σας χαρακτήριζαν ως συνωμοσιολόγο.

Αδιαφορώ παγερά για την προκατάληψη και το αντιληπτικό τους επίπεδο. Η αλήθεια είναι ότι, μέσα σε όλη αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση που ζούμε, η τέχνη, ο πολιτισμός και η εκπαίδευση βάλλονται πανταχόθεν.

Τι θέση παίρνει η Τέχνη σας Μαέστρο, ως προς αυτές τις εξελίξεις;

Θέση… άμυνας.

Που σημαίνει;

Τρία είναι τα τσιμπούρια που δάγκωναν πάντα ενοχλητικά το κράτος, αγαπημένη μου φίλη.

Ο ποιητής, ο δάσκαλος και ο καλλιτέχνης.

Ο πρώτος διδάσκει τον έρωτα, ο δεύτερος την έμπνευση και ο τρίτος … πως να μπορείς να κάνεις μια αλήθεια, να χάσει την ψυχραιμία της.

Λογικό καθώς καταλαβαίνεις, να βρεθούμε ΕΜΕΙΣ, στο μάτι του κυκλώνα για άλλη μια φορά.

Αδιαμφισβήτητα έχετε γνώση, γνώμη και άποψη. Πώς και δεν έχετε ασχοληθεί ποτέ με την πολιτική;

Μα ασχολούμαι και μάλιστα συνειδητά ασκώντας της κριτική. Εν γένει θεωρώ, ότι η πολιτική είναι, πολύ απλά, μια στυγνή εμπορική εφεύρεση του ανθρώπου, που μοναδικό της σκοπό είχε και έχει την νομιμοποίηση της ιμπεριαλιστικής θεωρίας και νοοτροπίας, απενοχοποιώντας την πλεονεξία και την αισχροκέρδεια στην συνείδηση των μαζών. Δεν θα περνούσα λοιπόν, ποτέ στην αντίπερα όχθη, διότι θα διέπραττα έτσι, μία “Εφιαλτική” προδοσία έναντι του εαυτού μου και των ιδεών που πρεσβεύω.

Που θα τοποθετούσατε δηλαδή τον εαυτό σας κοινωνικοπολιτικά;

Ασπάζομαι τις ιδέες και την φιλοσοφία του υπαρξισμού, φλερτάροντας συνειδητά με την πολιτική αναρχία.

Προσδίδω έμφαση στην δράση, την ελευθερία και την αποφασιστικότητα, θεωρώντας τες ως θεμελιώδεις αρχές της ανθρώπινης ύπαρξης. Αντιτίθεμαι δε καθέτως, στην αιτιοκρατική παράδοση και τον θετικισμό, που προάγουν μια φυσιοκρατία των πραγμάτων από εξατομικευμένες δράσεις και ερμηνείες κατά το δοκούν.

Φοβάστε τον χρόνο που περνάει από πάνω μας, τα γηρατειά, τον θάνατό;

Στον χρόνο φερόμουν πάντα απαξιωτικά. Γερνάει αυτός που παύει να αμφισβητεί και ναι, φοβάμαι τον θάνατο, για τον λόγο του ότι τρέμω και μόνο στην ιδέα, πως τον έχω “χαρτογραφήσει” λάθος.

Επιστήμη, πολιτισμός, θρησκεία, τέχνη, πολιτική, φιλοσοφία. Διαβαθμίσετε τα παραπάνω κατά σειρά προτεραιότητας, βάσει της σημαντικότητας της προσφοράς τους στην πορεία και την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους.

  1. Τέχνη, διότι είναι συνυφασμένη με την ύπαρξη και την υπόσταση του ανθρώπου από καταβολής κόσμου.
  2. Επιστήμη, διότι αποτέλεσε και εξακολουθεί να αποτελεί, την μόνη αξιόπιστη οδό προς την εξέλιξη και την γνώση.
  3. Πολιτισμός, διότι αποτελεί το απαύγασμα των πρότερων δύο και σηματοδοτεί το ήθος και την ενσυναίσθηση της ανθρώπινης οντότητας, σε συνδυασμό με την ικανότητα προσαρμογής και το επίπεδο αντίληψης της.
  4. Φιλοσοφία, η δικλείδα ασφαλείας των προαναγραφόμενων και η πολυτέλεια του πνεύματος στο να αμφισβητεί, να κρίνει και να αυτοαναιρείται.

Ασπάζομαι τις ιδέες και την φιλοσοφία του υπαρξισμού, φλερτάροντας συνειδητά με την πολιτική αναρχία

Αφήσατε έξω την πολιτική και την θρησκεία.

Και πολύ καλά έκανα.

Είστε άθεος;

Είμαι άθρησκος, όχι άθεος. Υπάρχει τρομακτική διαφορά μεταξύ τους ξέρετε.

Ο άθεος δεν μπορεί να πιστέψει σε τίποτα.

Ο άθρησκος μπορεί να πιστέψει σε κάτι.

Ο θρήσκος τέλος, μπορεί να πιστέψει στα πάντα.

Τα πάντα εκπορεύονται, δρουν και επιστρέφουν στην γενεσιουργό τους αιτία, κλείνοντας έτσι τον κύκλο του αναγκαίου τυχαίου, ώστε να δικαιολογήσουν τον ρόλο τους στην επαλήθευση μίας συμπαντικής ειμαρμένης.

Παντού μπορείς να βρεις τον Θεό, εκτός από τις “βίλες” που Του έφτιαξε ανθρώπου χέρι.

Τα προγραμματισμένα επαγγελματικά σας πλάνα έχουν ακυρωθεί; Ποια η επόμενη μέρα μετά την μπόρα της λεγόμενης “υγειονομικής κρίσης”;

Δεν βιάζομαι να αποτυπώσω καμία ιδέα, ένστικτο ή συναίσθημα σε κανενός είδους χαρτί ακόμα. Θεωρώ πως είναι περίοδος περισυλλογής, σποράς και ανασυγκρότησης για μένα. Να αφήσω δηλαδή, τις νότες μου ξεκούραστες να ξαναβρούν την έμπνευσή τους. Προς το παρόν ασχολούμαι αποκλειστικά και μόνο με τους μαθητές μου, την άθληση, την μηχανή μου και τα βιβλία μου.

Είσαστε πράγματι, ένας αιρετικός διανοητής. Ευχαριστώ πολύ που επιτρέψατε σε μένα και τους αναγνώστες μας, να δούμε μέσα από αυτή την ξεχωριστή συνέντευξη, άγνωστες πτυχές της προσωπικότητας και της φιλοσοφικής στάσης ζωής σας. Τώρα καταλαβαίνω και μπορώ να μεταφράσω λογικά, αυτό το contrast ταπεραμέντου και ενσυνείδητων επιλογών, που αναβλύζουν μέσα από την δύναμη της μουσικής και της διδασκαλίας σας.

Εγώ σας ευχαριστώ πολύ, τόσο για το “βήμα” που μου δώσατε, όσο και για το διθυραμβικό “πρελούδιο” που πλέξατε προς το πρόσωπό μου.

 

Συνέντευξη: Εύα Μαρά

Ευχαριστώ θερμότατα τον πλέον χαρισματικό και πολυσχιδή καλλιτέχνη – δημιουργό Μιχάλη Χατζηαναστασίου για την άκρως ενδιαφέρουσα και γόνιμη συνέντευξή μας υψηλών νοημάτων.

Του εύχομαι από καρδιάς μόνον “ελεύθερες πτώσεις” στην Υψηλή Τέχνη του και συνεχή άλματα επιτυχίας και πρωταθλητισμού σ’ ένα αέναον ταξίδι στη μαγεία της “Διανόησης της Τέχνης” του, αλλά και της ζωής του, έξω από νόρμες, καλούπια και συμβιβασμούς. Επίσης να παραμένει ακαταπόνητος οραματιστής της αλήθειας του ως καλλιτέχνης και δάσκαλος, όπως και ως άνθρωπος!

 

Βιογραφικό σημείωμα Μιχαήλ Α. Χατζηαναστασίου

ΣΠΟΥΔΕΣ

Πτυχιούχος Αρμονίας και ενορχήστρωσης – Οργανογνωσίας. Διπλωματούχος σολίστ κιθάρας του Εθνικού ωδείου Αθηνών, με βαθμό: Αριστα παμψηφει, έπαινο και ειδική διάκριση Α’ Βραβείο ερμηνείας. Απόφοιτος μεταπτυχιακών κιθάρας και μουσικολογίας, από την Ανώτερη Μουσική Ακαδημία (Oscar Espla) του Alicante, Spain.

ΒΡΑΒΕΙΑ – ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ

1989. Α’ Βραβείο και χρυσό μετάλλιο Ερμηνείας στον Πανελλήνιο διαγωνισμό κιθάρας της Χ.Ο.Ν. Αθηνών.

1991. Β’ Βραβείο και έπαινος ερμηνείας στον παγκόσμιο διαγωνισμό κιθάρας της Valencia της Ισπανίας.

1992. Α’ Βραβείο, έπαινος και ειδική διάκριση ερμηνείας στο διπλωματικό του πρόγραμμα, Εθνικό Ωδείο Αθηνών.

ΣΥΝΘΕΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1.Εχει συνθέσει μουσική για τηλεόραση (ΕΡΑ, ΝΕΤ και ΕΤ3) κιν/φο και το Θέατρο και έχει συνεργαστεί με επώνυμους σκηνοθέτες και Θιάσους όπως : Κρατικό Θέατρο Β. Ελλάδος, Θέατρο Τέχνης (Κάρολος Κουν), ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών, Ελεύθερο Θέατρο Θες/νικης κ.α.

2.Εχει αναλάβει την μουσική σύνθεση συμφωνικών έργων κατά παραγγελία του ΥΠ.ΠΟ. Από το 1998 ο μουσικός εκδοτικός οίκος Μαυρομουστάκης, ανέλαβε την αποκλειστική έκδοση των έργων και βιβλίων και συγγραμμάτων του (μέθοδοι εκμάθησης κιθάρας κ.α)

3.Εργα του έχουν παιχτεί κατά το παρελθόν από την Κ.Ο.Α., Φ.Ο.Θ. και άλλα ορχηστρικά μουσικά σύνολα σε Ελλάδα, Ισπανία και Γαλλία.

4.Εχει 4 δισκογραφικές δουλειές στο ενεργητικό του με έργα για κιθάρα και ορχήστρα, σε έργα δικά του και άλλων συνθετών.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Από το 2003 ως και σήμερα, έχει διατελέσει καλ/κος Διευθυντής και μαέστρος στα παρακάτω:

1. Φεστιβάλ Ελληνικού Σύγχρονου Τραγουδιού Θες/νικης ( 2004-2009)

2. Jazz Φεστιβάλ Αθηνών (2007-2008)

3. Δισκογραφικές εταιρίες όπως την D.M.C. και M.P.I. Records και από το 2010 ανέλαβε Δ/ντης παραγωγής της Melon music Αθηνών.

4. Υπευθ. Καθηγητής σπουδών του τμήματος performing singers της Ανώτερης ακαδημίας Δραματικής Τέχνης Α. Βουτσινα Θες/νικης ( 2009-2010)

5.  Υπευθ. Καθηγητής κιθάρας στα ωδεία: Μ.Ω.Θ.,Σ.Ω.Θ., Β.Ω.Θ. (1998-2007)

6.  Δ/ντης Μουσικών Σπουδών της Α’ Θερινής Ακαδημίας Πολιτισμού Θεσ/νικης ( 19 – 31 Αυγούστου 2013 )

7. Από το 2009 ως και σήμερα διατελεί Υπευθ. Καθηγητής σπουδών Τμημάτων κιθάρας του Ω.Β.Ε. και της Πρότυπης Ακαδημίας Jazz & Modern music Thessalonikis. Ειναι μέλος του Ελληνικού Συλλόγου Μουσικοσυνθετών και από το 2011 το βιογραφικό του εντάχθηκε στο Λεξικό της Νεότερης Ελληνικής Μουσικής Ιστορίας του Μουσικολόγου καθηγητή και ερευνητή Τ.Καλογεροπουλου. (βλέπε, Μιχάλης Χατζηαναστασιου Α. Musipedia).

8. Τέλος, από το 1987 ως και σήμερα, δίνει ρεσιτάλ και κονσέρτα σε Ελλάδα και εξωτερικο, καθώς και διαλέξεις και σεμινάρια στα μεγαλύτερα μουσικά ιδρύματα της χώρας μας.

Κατέχει επίσης την Θέση του Καλλιτεχνικού Δ/ντη Ορχήστρας – Μαέστρου της Συμφωνικής Jazz Ορχήστρας Βορείου Ελλάδος της οποίας υπήρξε και Ιδρυτής και από τον Φεβρουάριο του 2014 διατελεί Καλλιτεχνικός Δ/ντης της Πολιτείας Πολιτισμού και της Ακαδημίας Πολιτισμού Θεσ/νικης.

9. Από τον Σεπτ. του 2014 διατελεί Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Μουσικής Ακαδημίας Β. Ελλάδος ( Modern Music Foundation) το πρόγραμμα σπουδών της οποίας είναι Πρότυπο και απορρέει από την 7χρονη μελέτη και διατριβή του Καθηγητή Μιχαήλ Α. Χατζηαναστασίου, με θέμα: “Η λειτουργικότητα της Εκπαίδευσης”.

 

 

Βρείτε μας στα social media του StellasView:

Facebook: https://www.facebook.com/Stellasview 

Instagram: https://www.instagram.com/stellasview.gr/

Youtube: https://www.youtube.com/c/StellaPerpera

Twitter: https://twitter.com/StellaPerpera

Διαβάστε επίσης

Περί Στέλλα Πέρπερα 922 Άρθρα
Με λένε Στέλλα, είμαι δημοσιογράφος του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ και πρώην παρουσιάστρια της Εγνατίας τηλεόρασης. Αυτά είναι τα ασήμαντα. Το σημαντικό είναι ότι αγαπώ την Τέχνη. Και αυτό γιατί πιστεύω πως η Τέχνη είναι σαν την καρδιά της πόλης. Της δίνει ζωή, την ανανεώνει και την οξυγονώνει... Γι’αυτό δημιούργησα αυτή τη σελίδα. Για αυτή την ανάσα που όλοι χρειαζόμαστε. #StellasView #heARTofthecity

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.