Στέφανος Δάνδολος: “Προσπαθώ να ελέγχω το ρυθμό της αφήγησης, να του δίνω μια μουσικότητα, σαν να συνθέτω ένα συμφωνικό έργο.”

Ο βραβευμένος συγγραφέας Στέφανος Δάνδολος μίλησε στο StellasView.gr και στην δημοσιογράφο Στέλλα Πέρπερα για το νέο του μυθιστόρημα με τίτλο “Φλόγα και Άνεμος” που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός. 

“Μπορεί μια γυναίκα που είχε όλο τον κόσμο απλωμένο στα πόδια της να γίνει έρμαιο του ανέμου που έφερε ένας και μόνο άντρας στην καρδιά της;”

Το “Φλόγα και Άνεμος” είναι η τοιχογραφία μιας ολόκληρης εποχής. Μέσα από ανέκδοτες επιστολές, αρχειακό υλικό και μαρτυρίες, ο Στέφανος Δάνδολος φέρνει στο φως τη ζωή της θρυλικής Κυβέλης και την ταραχώδη σχέση της με τον Γεώργιο Παπανδρέου, ζωντανεύει αθέατες πτυχές του θεάτρου και της πολιτικής, ενώ παράλληλα, συνδυάζοντας αριστοτεχνικά την πραγματικότητα με τη μυθοπλασία, χτίζει ένα επικό μυθιστόρημα για τον έρωτα, τον θάνατο και την ελευθερία.

 

Ο Στέφανος Δάνδολος γεννήθηκε το 1970 στην Αθήνα και εμφανίστηκε στη λογοτεχνία το 1996 με το μυθιστόρημα “Υπνοβάτες του Σεπτέμβρη”. Ακολούθησαν τα μυθιστορήματα “Ο περίγελος των αγίων” (1997), Και “φόρεσαν χειροπέδες στα πουλιά” (2000), η συλλογή διηγημάτων “Αγάπη σε δυο σταγόνες όνειρο” (1999), τα μυθιστορήματα ‘Νάρκισσοι και κανίβαλοι” (2002), “Νέρων, Εγώ, ένας θεός” (2004), “Το αγόρι στην αποβάθρα” (2007), “Ο τελευταίος κύκνος” (2009), “Η χορεύτρια του διαβόλου” (2013), “Όταν θα δεις τη θάλασσα” (2016), “Ιστορία χωρίς όνομα: το κρυφό πάθος της Πηνελόπης Δέλτα” (2017), “Φλόγα και Άνεμος” (2020).

Διηγήματά του έχουν συμπεριληφθεί σε ανθολογίες και λογοτεχνικές επιθεωρήσεις του εξωτερικού, ενώ το 2008 εκπροσώπησε την Ελλάδα στο Young Writers’ World Festival που πραγματοποιήθηκε στη Σεούλ.

Διετέλεσε διευθυντής της εφημερίδας «Βραδυνή».

Τον Μάιο του 2009 του απονεμήθηκε το Βραβείο Μπότση για το συγγραφικό του έργο, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Τα βιβλία του έχουν πουλήσει πάρα πολλές χιλιάδες αντίτυπα στην Ελλάδα, αλλά και το εξωτερικό.

 

Με αφορμή τα τελευταία δύο εξαιρετικά σας μυθιστορήματα “Ιστορία Χωρίς Όνομα” και το πιο πρόσφατο “Φλόγα και Άνεμος”, υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος που καταπιάνεστε με πασίγνωστες προσωπικότητες της λεγόμενης Ελληνικής “Μπέλ Επόκ”; Σας γοητεύει ιδιαίτερα εκείνη η εποχή;

Με γοητεύει γενικά η Ιστορία. Θεωρώ πως μέσα από την Ιστορία, και τα πρόσωπα που την σημάδεψαν, μπορούμε να αλιεύσουμε ανθρώπινες περιπέτειες που μας βοηθούν να κατανοήσουμε καλύτερα τόσο το παρελθόν όσο και το παρόν που ζούμε. Είναι ένα ταξίδι στο χρόνο που μας φέρνει πιο κοντά στις ταραγμένες στιγμές της πατρίδας μας και σε ανθρώπους που τη σημάδεψαν, και με αυτό τον τρόπο μας επιτρέπει να γνωρίσουμε τις δικές τους ιστορίες αντιλαμβανόμενοι ταυτόχρονα με ένα άλλο μάτι τη μεγάλη Ιστορία. Γράφοντας αυτά τα δύο βιβλία ένιωθα ότι μεταγγίζω ένα μέρος του ελληνικού εικοστού αιώνα στις νεότερες γενιές.

Θεωρείτε πως η οικειότητα που ενδεχομένως να έχουν ήδη οι αναγνώστες σας με τα διάσημα ιστορικά πρόσωπα που πρωταγωνιστούν στα δύο τελευταία μυθιστορήματά σας παρέχει μια εύφορη και έτοιμη βάση για να παρασύρετε τους αναγνώστες ευκολότερα σε μία αναγνωστική και μυθιστορηματική μέθεξη;

Ένα μέρος του αναγνωστικού κοινού ίσως και να στρέφεται σε βιβλία εξαιτίας των πρωταγωνιστών τους. Ωστόσο σε ένα σοβαρό ιστορικό μυθιστόρημα η ευθύνη είναι διπλή. Χρειάζεται ενδελεχής και πολύχρονη έρευνα γύρω από τα αληθινά πρόσωπα, υπεύθυνη και λεπτομερής προσέγγιση σε σχέση με τα ιστορικά γεγονότα, την ίδια ώρα που η λογοτεχνική γραφή, το στυλ και η γλώσσα, καθώς και τα μυθοπλαστικά στοιχεία, οφείλουν να είναι αντάξια των σπουδαίων αυτών προσωπικοτήτων. Η δουλειά ενός τέτοιου μυθιστορήματος είναι σαφώς πολλαπλάσια και δυσκολότερη σε σχέση με μια φανταστική αφήγηση που σου δίνει την ευκαιρία να την κατευθύνεις όπως θέλεις εσύ, από άκρη σε άκρη. 

Μετά την ανάγνωση των δύο τελευταίων σας βιβλίων θα τολμούσαμε να λέγαμε πως αναβιώνει με σύγχρονους μυθιστορηματικούς όρους το Ιστορικό Χρονογράφημα που θεμελίωσε ο Φρέντυ Γερμανός, σας βρίσκει σύμφωνο μια τέτοια θεώρηση;

Όχι, καθόλου. Το Ιστορικό Χρονογράφημα που τόσο επιδέξια υπηρέτησε ο υπέροχος Φρέντυ Γερμανός βασίζεται περισσότερο σε μια δημοσιογραφικού τύπου παρουσίαση γεγονότων, εκπληκτικά δοσμένη. Το είδος του μυθιστορήματος που υπηρετώ εγώ αναδεικνύει με λεπτομέρειες τα ιστορικά γεγονότα μέσα από μια πιο λογοτεχνική χροιά, με άλλους είδους έμφαση στη ρυμοτομία του κειμένου, απόλυτα δραματοποιημένη και ενταγμένη σε ένα μυθιστορηματικό σύμπαν. Η δουλειά μου είναι πιο κοντά στον όρο doc fiction και απλώνει τις ρίζες της στο σύγχρονο αγγλοσαξονικό ιστορικό μυθιστόρημα. Νιώθω ότι συγγενεύω περισσότερο με βιβλία όπως η «Ξανθιά» της Τζόις Κάρολ Όουτς (το μυθιστόρημα που έγραψε για την Μέρυλιν Μονρό) και η «Χρυσή Εποχή» του Γκορ Βιντάλ, παρά με οποιονδήποτε Έλληνα συγγραφέα από το παρελθόν.

Τα βιβλία σας είναι ιδιαίτερα “ποιητικά” αποπνέοντας ένα λυρισμό που προκύπτει τόσο από τη μυθιστορηματική πλοκή, όσο και από τη χρήση της γλώσσας και της φόρμας. Είναι αυτός ο μυθιστορηματικός λυρισμός κάτι που συστηματικά επιδιώκετε και αποτελεί το χαρακτηριστικό σας;   

Θα έλεγα πως αυτή η ποιητική προσέγγιση είναι εκείνο που ταιριάζει σε τέτοιου είδους έργα εποχής. Γιατί το κάθε βιβλίο έχει τη δική του γλώσσα και σου την υπαγορεύει. Εκείνο που σίγουρα επιδιώκω, και θα μπορούσα να πω ότι είναι το χαρακτηριστικό μου, είναι η έμφαση που δίνω στα υποστρώματα του βιβλίου. Προσπαθώ να ελέγχω το ρυθμό της αφήγησης, να του δίνω μια μουσικότητα, σαν να συνθέτω ένα συμφωνικό έργο. Επίσης, αφιερώνω μεγάλο μέρος της δουλειάς στη δομή του κειμένου, χτίζοντας με προσοχή τα σημεία όπου ο αναγνώστης πρέπει να ανέβει ανηφόρες και έπειτα να κατηφορίσει, να μπουκώσει λίγο και ύστερα να αναπνεύσει. Πιστεύω πως η αρχιτεκτονική είναι το ένα μεγάλο κλειδί για να επιβιώσεις στις αχανείς στέπες με τις οποίες σε φέρνει αντιμέτωπο η γραφή ενός ιστορικού μυθιστορήματος, το να ξέρεις δηλαδή σε κάθε στιγμή πού πατάς και πού πηγαίνεις. Το έτερο κλειδί είναι η αρμονική μίξη των ιστορικών στοιχείων μέσα στην αφήγηση. Η σωστή δοσολογία ώστε το μυθιστόρημα να μην γίνεται στρατευμένο εγχειρίδιο γνώσεων ή δοκίμιο.

Κάθε βιβλίο έχει τη δική του γλώσσα και σου την υπαγορεύει

Πολλοί νέοι άνθρωποι και εν δυνάμει συγγραφείς, παλεύουν με τα δικά τους αδημοσίευτα κείμενα, προσπαθώντας να βρουν τον δρόμο τους. Θα είχατε μια συμβουλή για αυτούς τους ανθρώπους;

Να είναι οπλισμένοι με υπομονή. Η υπομονή δυστυχώς είναι το απαραίτητο χάρισμα που πρέπει να έχει κάποιος που γράφει. Υπομονή, και επιμονή, και πίστη ότι κάποια μέρα οι κόποι του θα ευοδωθούν.

Παρά τις δυσοίωνες συνθήκες που επικρατούν σήμερα, μπορεί το καλό βιβλίο να βρει τη θέση που του αξίζει, εκτιμάτε;

Ναι, πιστεύω πως μπορεί. Πάντα υπάρχουν εξαιρετικά βιβλία που περνούν απαρατήρητα και δεν γνωρίζουν την αποδοχή που οφείλουν να έχουν, εντούτοις παρά την αφθονία των μέτριων έως κακών μυθιστορημάτων και την πλύση εγκεφάλου που επιχειρείται από τους «επαγγελματίες ειδήμονες», μια αξιοπρόσεχτη δουλειά συνήθως θα ξεχωρίσει χάρη στο ένστικτο του αναγνώστη. Φυσικά και ζούμε σε μια εποχή όπου επικρατεί μια κάποια ασάφεια ως προς το τι είναι πραγματικά σπουδαίο και τι όχι, και στο τέλος-τέλος κάθε άνθρωπος κουμπώνει με το βιβλίο που του αξίζει. Ωστόσο, τα αληθινά διαμάντια λάμπουν ακόμα κι αν τα προσπερνάς με την πρώτη ματιά.

Πιστεύω πως η αρχιτεκτονική είναι το ένα μεγάλο κλειδί για να επιβιώσεις στις αχανείς στέπες με τις οποίες σε φέρνει αντιμέτωπο η γραφή ενός ιστορικού μυθιστορήματος

Πώς ατενίζετε το μέλλον του βιβλίου σε εθνικό, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο;

Είμαι από τη φύση μου αισιόδοξος άνθρωπος και νομίζω ότι το βιβλίο θα αντέξει όλους τους κραδασμούς της εποχής. Θα ήθελα όμως μεγαλύτερη μέριμνα στους δημιουργούς και στα μικρά βιβλιοπωλεία. Θέματα όπως η φορολογία στις αμοιβές των συγγραφέων, και η υποστήριξη του βιβλιοπωλείου της γειτονιάς, πρέπει να μας απασχολήσουν σε εθνικό επίπεδο, γιατί το γράψιμο όπως έχω ξαναπεί δεν είναι χόμπι ούτε τρόπος έκφρασης μοναχικών ανθρώπων, είναι εργασία, και μάλιστα σκληρή και επίπονη. Το βιβλίο είναι ένα προϊόν για το οποίο απαιτήθηκαν χιλιάδες εργατοώρες καλλιτεχνικής και εκδοτικής δουλειάς, και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπίζεται από την Πολιτεία.

Τέλος, μπορείτε να μας αποκαλύψετε κάτι για τα επόμενα συγγραφικά σας σχέδια και αν θα ασχοληθείτε και πάλι με γνωστά ιστορικά πρόσωπα;

Συγχωρέστε με. Έχω ξεκινήσει να δουλεύω πάνω σε κάποια ιδέα, αλλά είναι υπερβολικά νωρίς για μένα να πω οτιδήποτε.

Συνέντευξη: Στέλλα Πέρπερα

Ευχαριστώ πολύ τον σπουδαίο συγγραφέα Στέφανο Δάνδολο για τη συνέντευξη που μου παραχώρησε και του εύχομαι ολόψυχα καλή συγγραφική πορεία.

 

Περισσότερες πληροφορίες για το βιβλίο θα βρείτε εδώ

 

Βρείτε μας στα social media του StellasView:

Facebook: https://www.facebook.com/Stellasview-1549199718743717/

Instagram: https://www.instagram.com/stellasview.gr/

Youtube: https://www.youtube.com/c/StellaPerpera

Twitter: https://twitter.com/StellaPerpera

MY ART DEKA HAIR & MORE
NASIA HOUVARDA ARTWORK
Περί Στέλλα Πέρπερα 460 Άρθρα
Με λένε Στέλλα, είμαι δημοσιογράφος του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ και πρώην παρουσιάστρια της Εγνατίας τηλεόρασης. Αυτά είναι τα ασήμαντα. Το σημαντικό είναι ότι αγαπώ την Τέχνη. Και αυτό γιατί πιστεύω πως η Τέχνη είναι σαν την καρδιά της πόλης. Της δίνει ζωή, την ανανεώνει και την οξυγονώνει... Γι’αυτό δημιούργησα αυτή τη σελίδα. Για αυτή την ανάσα που όλοι χρειαζόμαστε. #StellasView #heARTofthecity

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.