Η Ιφιγένεια Ιωάννου στο stellasview.gr Συνέντευξη στον Ευθύμιο Ιωαννίδη

Ιφιγένεια Ιωάννου:  “Ο καθένας διαγράφει τη δική του πορεία σύμφωνα με αυτό που είναι και αισθάνεται και δε θεωρώ τίποτα κατακριτέο”

Η Ιφιγένεια Ιωάννου συνιστά μια ιδιαίτερη περίπτωση μουσικού. Εκτός από τις ακαδημαϊκές της γνώσεις στη μουσική και στην κιθάρα, διδάσκει  κανονάκι, παραδίδει σεμινάρια αστικού λαϊκού τραγουδιού ενώ με την κρυστάλλινη φωνή της σου αφήνει, ακούγοντάς την, την αίσθηση πως η ίδια έχει κατανοήσει βαθιά την ουσία των ρεμπέτικων στίχων που ερμηνεύει  εδώ και αρκετά χρόνια δίπλα στον Δημήτρη Μυστακίδη.

Ιφιγένεια γεννήθηκες στην Αθήνα, από οικογένεια καταξιωμένων μουσικών και από πολύ μικρή εντρύφησες στην ευρωπαϊκή κλασική μουσική. Παρακολουθώντας κάποιος την πορεία σου στον μουσικό κλάδο, θα περίμενε ενδεχομένως να έχεις διαπρέψει στον χώρο της κλασικής μουσικής και δη στην κλασική κιθάρα. Το ρεμπέτικο τραγούδι πότε περίπου ρίζωσε στη ζωή σου;

Το ρεμπέτικο τραγούδι υπάρχει από πολύ νωρίς στη ζωή μου, από όταν άκουγα θυμάμαι τον παππού μου να παίζει μπουζούκι και τη γιαγιά μου να μας τραγουδάει στα οικογενειακά τραπέζια. Αργότερα βέβαια στο Μουσικό Σχολείο της Παλλήνης όπου φοίτησα, ήρθα σε επαφή με τη λαϊκή και την παραδοσιακή μουσική, γνωριμία η οποία μου κίνησε σε μεγάλο βαθμό το ενδιαφέρον και όπως αποδείχθηκε, προϊόντος του χρόνου, καταλυτική. Εκεί άκουσα μάλιστα για πρώτη φορά και το κανονάκι, όργανο πραγματικά μαγικό και κάπως έτσι αποφάσισα κάποια στιγμή αργότερα να ασχοληθώ με αυτό το είδος της  μουσικής  και με αυτό το όργανο.

Έχεις συνεργαστεί με εγνωσμένου κύρους μουσικούς. Ποιες συνεργασίες σου νιώθεις ότι σε έχουν στιγματίσει, σε έχουν επηρεάσει καλλιτεχνικά, αλλά και στον τρόπο με τον οποίο βλέπεις τα πράγματα;

Άπαντες οι μουσικοί με τους οποίους είχα την ευκαιρία να συνεργαστώ, με αγκάλιασαν καλλιτεχνικά και με επηρέασαν όλοι με τον τρόπο τους και δεν αναφέρομαι μονάχα στο μουσικό κομμάτι, αλλά και στον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζονται γενικότερα τη ζωή, τους ανθρώπους και τις καταστάσεις γύρω τους. Ο άνθρωπος, ωστόσο, ο οποίος μου έχει διδάξει πολλά, εφόσον βρίσκομαι και στο πλάι του επαγγελματικά εδώ και 5 χρόνια, είναι ο Δημήτρης Μυστακίδης. Επί της ουσίας,  γνώρισα ουσιαστικά τη δουλειά του μουσικού δίπλα του και του είμαι πραγματικά ευγνώμων για αυτό.

Τι πιστεύεις ότι είναι πιο σημαντικό για έναν καλλιτέχνη σήμερα: το ταλέντο, η τύχη ή οι δημόσιες σχέσεις;

Η αλήθεια είναι πως όλα τα προαναφερθέντα, αποτελούν  απαραίτητους παράγοντες. Δεν υπάρχει, ωστόσο, κάποια συνταγή «επιτυχίας», κυρίως διότι ο κάθε καλλιτέχνης αντιλαμβάνεται διαφορετικά τον όρο «επιτυχία». Αυτό, εντούτοις που το δίχως άλλο αποτελεί προϋπόθεση επιτυχίας, σε προσωπικό πρωτίστως επίπεδο,  είναι να αγαπάς πολύ αυτό που κάνεις, ακόμα και με έναν εμμονικό  τρόπο.. γιατί είναι ζωτικής σημασίας η μελέτη και η αφοσίωση.

Η διπλωματική σου εργασία στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας είχε ως θέμα, τη λιγότερη ίσως γνωστή από τις Ρόζα Εσκενάζυ και Μαρίκα, ρεμπέτισσα Ρίτα Αμπατζή. Πώς οδηγήθηκες σε αυτό το θέμα;

Δε σου κρύβω πως είναι μία από τις αγαπημένες μου φωνές. Μελετώντας μάλιστα τη σπουδαία φωνή της ανακάλυπτα σιγά σιγά στοιχεία της προσωπικότητάς της, τα οποία ομολογώ πως βρήκα άκρως ενδιαφέροντα. Τα βιογραφικά της στοιχεία ήταν σαφώς ελάχιστα, όπως βέβαια αμελητέα ήταν και η γενικότερη συζήτηση γύρω από το όνομά της. Επέλεξα,ωστόσο, αφορμώμενη από  την πτυχιακή μου εργασία στο ΤΕΙ Λαϊκής & Παραδοσιακής μουσικής να αποτυπώσω τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της φωνής της και της προσωπικότητάς της, από συμπεράσματα που εξήγαγα. Μέσα πιο συγκεκριμένα, από το ίδιο το διασωθέν ηχητικό υλικό, δηλαδή τις ηχογραφήσεις των 78 στροφών στις οποίες συμμετείχε.

«Ρεμπέτ» είναι ο ατίθασος, ο ανυπότακτος στην κοινωνική αναγκαιότητα της ανθρώπινης συμβίωσης. Αλήθεια πόσο «ρεμπέτισσα» θα χαρακτήριζες τη ζωή σου;

Δε γνωρίζω αν έχει τόσο νόημα να βάζουμε ετικέτες και να χρησιμοποιούμε γενικώς τέτοιους χαρακτηρισμούς σε μια εποχή που είναι διαφορετική από αυτήν που γεννήθηκε και δημιουργήθηκε το ρεμπέτικο τραγούδι (αρχές 20ου αιώνα), αν και παρατηρούνται σαφώς πολλές ομοιότητες με εκείνη την εποχή. Εμείς απλώς αγαπάμε το ρεμπέτικο και ασχολούμαστε με αυτό και ταυτιζόμαστε πολλές φορές με τις απλές αλήθειες που εξιστορούνται στα τραγούδια..

Eίσαι μία καλλιτέχνις που βρίσκεται ήδη αρκετά χρόνια στον χώρο και έχεις τω όντι κοπιάσει για να βρίσκεσαι εκεί που είσαι. Ποια είναι η γνώμη σου για τα άτομα τα οποία βγήκαν από κάποιο από τα πολλά μουσικά talent show και έχουν αποκτήσει απότομα ευρεία δημοσιότητα;

Ο καθένας διαγράφει τη δική του πορεία σύμφωνα με αυτό που είναι και αισθάνεται και δε θεωρώ τίποτα κατακριτέο.

Πέρα από εξαίρετη μουσικός έχεις παραδώσει και μαθήματα κιθάρας και μαθήματα στο κανονάκι σε σχολεία και ωδεία της Αθήνας. Τι γεύση σου έχει αφήσει η εμπειρία σου ως δασκάλα μουσικής;

Μου αρέσει πάρα πολύ η διαδικασία της διδασκαλίας και ομολογώ ότι περνάω πολύ ωραία με τους μαθητές μου και χαίρομαι πολύ, διότι  δε μαθαίνουν μόνον αυτοί από εμένα, αλλά κι εγώ διδάσκομαι  από αυτούς.

Σε ένα παιδί που όνειρό του είναι να γίνει επαγγελματίας τραγουδιστής, τι συμβουλές έχεις να του δώσεις;

Γνώμη μου είναι να γνωρίσει πρώτα τη μουσική, να τη μελετήσει μόνος του,  αλλά και κοντά σε δασκάλους και έπειτα να αποφασίσει τι είναι αυτό που θέλει να κάνει και με ποιο τρόπο.

Τι εύχεσαι να σου φέρει το μέλλον;

Συνεργασίες με ωραίους μουσικούς και  ανθρώπους.

 

Συνέντευξη: Ευθύμιος Ιωαννίδης

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Proudly powered by WordPress | Theme: Baskerville 2 by Anders Noren.

Up ↑