Κωστής Γεωργίου: «Η τέχνη είναι το αμορτισέρ που απορροφά τους κραδασμούς του κακοτράχαλου δρόμου της καθημερινότητας»

O εικαστικός Κωστής Γεωργίου μίλησε στο stellasview.gr και στην Αγγελική Κερπιτσοπούλου με αφορμή τις δυο εκθέσεις με τις οποίες εγκαινιάζει εικαστικά την ανοιξιάτικη σεζόν στη Θεσσαλονίκη. Αρχικά την έκθεση «ENIGMA – Ζωγραφική & Γλυπτική του Κωστή Γεωργίου» στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ και στη συνέχεια την έκθεση στο Hyatt Regency Thessaloniki.

Η έκθεση η οποία ξεκίνησε στο Τελλόγλειο έχει τον τίτλο ‘’ENIGMA’’. Γιατί επιλέξατε αυτήν τη λέξη; Τι συμβολίζει για εσάς;

Μήπως η τέχνη από μόνη της δεν είναι ένα άλυτο αίνιγμα; Μέσα σε αυτόν τον όρο περικλείεται σημειολογικά όλος ο κόσμος της τέχνης. Ένας κόσμος στον οποίον δεν υπάρχουν σταθερές και όρια! Ένα περιβάλλον ελευθερίας και συνεχούς αναδιαπραγμάτευσης των αξιών, των κανόνων, των σχημάτων,  των εικόνων, της ίδιας της ζωής. Η τέχνη από μόνη της είναι ένα μυστήριο που συναντιέται με όλα τα μυστήρια της ψυχής κάθε ανθρώπου χωριστά, που τελικά  επικοινωνεί μέσω ενός πρωτογενούς αξιακού κώδικα με τον Συμπαντικό κώδικα της αλήθειας.

Πρόσφατα, κάνατε δωρεά στο Τελλόγλειο το γλυπτό σας Praxis, ύψους 4 μέτρων. Ποιος είναι ο συμβολισμός του; Γιατί σχεδόν πάντα οι διαστάσεις των γλυπτών σας είναι ιδιαιτέρως μεγάλες;

Γιατί σε όλα θα πρέπει να αναζητούμε έναν συμβολισμό; Το έργο τέχνης είναι μια αυτόνομη και αυτοτελής πράξη. Κάθε γλυπτό είναι μια αυθύπαρκτη οντότητα που υπάρχει και διαχέει τις δονήσεις του στο περιβάλλον του. Το έργο, εκ γενετής,  διαθέτει μια πολυσημία στην ανάγνωσή του, και έχει το προνόμιο να δημιουργεί ένα απεριόριστο πεδίο σημάτων, σημασιών και αναγνώσεων. Όσον αφορά στις μεγάλες διαστάσεις των γλυπτών μου, η εξήγηση είναι απλή: το έργο στο δημόσιο χώρο πρέπει να κάνει εμφανή την παρουσία του και να δεσπόζει στον χώρο που είναι εκτεθειμένο. Πρέπει να δημιουργεί έντονες ΑΝΤΗΧΗΣΕΙΣ και με τη θεματική του αλλά και με τον όγκο του, έτσι ώστε να υπηρετήσει σωστά τον δημόσιο «βίο» του!

Τι είναι τέχνη για εσάς εν έτει 2019; Ποιος ο κοινωνικός της ρόλος;

Η τέχνη είναι το αμορτισέρ που απορροφά τους κραδασμούς του κακοτράχαλου δρόμου της καθημερινότητας. Μπορεί να φανταστεί κανείς τι θα ήταν η ζωή χωρίς την τέχνη; Η τέχνη αποσυμπιέζει τη σκληρή πραγματικότητα και δίνει μια πρόσκαιρη διέξοδο και ίσως μια δίοδο δραπέτευσης σε πιο χαλαρά πεδία ύπαρξης. Οδηγεί στο όνειρο, είναι σημαντικό εργαλείο της σκέψης, είναι εκείνη που διαμορφώνει τη γνώση και τον πολιτισμό! Ίσως είναι και το μοναδικό πεδίο ελευθερίας.

Ανοίξατε, εικαστικά, την ανοιξιάτικη σεζόν στη Θεσσαλονίκη με δυο εκθέσεις. Ποια θεωρείτε ότι είναι η σχέση του σημερινού κοινού με την τέχνη;

Πάντα ήθελα να ξεκινήσει από την ιδιαίτερή μου πατρίδα ένας κύκλος εκθέσεων! Αυτή η έκθεση, υπό τον γενικό τίτλο ΑΙΝΙΓΜΑ,, είναι πραγματικά μια μεγάλη έκθεση που την προετοίμαζα εδώ και μια δεκαετία. Πρόκειται για μια παρουσίαση της δουλειάς μου, στην οποία ο θεατής μπορεί εύκολα να αντιληφθεί το εύρος και την διαδικασία του έργου μου τα τελευταία 45 χρόνια. Είναι μια πλήρης και ολοκληρωμένη πρόταση που θα μεταφερθεί στο ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΕΙΟ, στην Κωνσταντινούπολη, και θα τελεί υπό την αιγίδα και οργάνωση του Ελληνικού προξενείου στην Πόλη. Ο κόσμος, μολονότι η κρίση έχει δημιουργήσει εκρηκτικά φαινόμενα στην ζωή των Ελλήνων, είναι ανοιχτός και θετικός στην τέχνη, ίσως περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Πιθανώς να είναι και μια αντίδραση στη σκοτεινιά της πρωτοφανούς Ελληνικής κρίσης!

Έργα σας έχουν τοποθετηθεί σε Ευρώπη, Αμερική, Κίνα, αλλά μόνο στην Ελλάδα προκλήθηκαν έντονες αντιδράσεις. Πώς σας κάνει και νιώθετε αυτό; Τι πιστεύετε ότι φταίει;

Έχω εγκαταστήσει δεκάδες έργα σε δημόσιους χώρους, αλλά μόνο σε ένα συνάντησα έντονη αντίδραση, από ένα εσωστρεφές παραεκκλησιαστικό και οπισθοδρομικό κοινό που δεν αποδέχθηκε το γλυπτό PHYLAX γιατί του απέδωσε μυστικιστικές προεκτάσεις. Μια ανοησία δηλαδή, που προέκυψε από μια μειονότητα φανατικών, που στέρησε με την αυτοκαταστροφική της λογική τη δυνατότητα των πολλών να έχουν το PHYLAX στην πόλη τους. Θα γνωρίζετε ασφαλώς ότι όλοι οι γλύπτες λίγο πολύ αντιμετωπίζουμε την «εχθρική» συμπεριφορά κάποιων, που αντιδρούν εκ συστήματος σε κάθε τι νέο που προκύπτει. Μην ξεχνάτε το σάλο που είχε δημιουργηθεί με το έργο του Βαρώτσου. Πάντως, δε μου το συγχωρούν που δεν επέτρεψα την επανεγκατάσταση το έργου στην αρχική του θέση… Η παιδεία παίζει σημαντικό ρόλο και σε συνδυασμό με την τοξική λογική της «κατσίκας του γείτονα» δημιουργούν το κατάλληλο πλαίσιο της άρνησης και της γκρίνιας κάποιες φορές… Αυτή είναι η διαφορά του Ελληνικού με το κοινό των άλλων χωρών! Η παιδεία….

Για πρώτη φορά φέτος θα εκτεθεί η μεγάλη σας γλυπτική εγκατάσταση ‘’9 Μούσες’’, η οποία αντλεί από την αρχαία Ελληνική μυθολογία. Ποια είναι η σχέση σας με τους μύθους και τις ιστορίες πίσω από αυτούς;

Ο δημιουργός οφείλει να επαναδιαπραγματεύεται συνεχώς τα κεκτημένα. Να προτείνει και παράλληλα να αναιρεί με σεβασμό τις ιδέες και τα δεδομένα του παρελθόντος και φυσικά και του παρόντος χρόνου! Οφείλει και πρέπει να διαρρηγνύει την στατική ισορροπία αυτού του κόσμου! Έτσι οι μούσες μου είναι μια προσωπική επαναδιαπραγμάτευση!

Στη δουλειά σας δεν έχετε ακολουθήσει ποτέ μόδες ή συγκεκριμένες νόρμες της εποχής. Πόσο σας περιόρισε και πόσο σας έχει απελευθερώσει αντίθετα αυτός ο δρόμος;

Ο δημιουργός που σέβεται τον εαυτό του και τον κόσμο δεν πρέπει να παραδίδεται σε μόδες και trendy events, όπως ονομάζονται οι fake καλλιτεχνικές εκδηλώσεις! Υπάρχει μια τάση το τελευταίο διάστημα να επιβληθεί η μόδα των cartoons, της παιδικής ιχνογραφίας,  που πουλιέται σαν εικαστική πράξη αθωότητας και αγνής καλλιτεχνικής «δημιουργίας». Πίσω από αυτό κρύβεται ένας παλιότερος «πόθος» του ιερατείου της τέχνης, που προσπαθούσε ανέκαθεν να διαχωρίσει την πράξη από το αποτέλεσμα και να προβάλλει μια light αντίληψη της τέχνης. Έτσι, λοιπόν,  αν κάνουμε μια βόλτα στις γκαλερί του CITY στο Λονδίνο και στο Παρίσι θα δούμε όλον τον κόσμο του Ντίσνεϋ να παρελαύνει από τις βιτρίνες τους…

Στα έργα σας συνολικά, κυριαρχούν τα έντονα χρώματα. Γιατί αυτή η επιλογή;

Δεν μπορώ να δώσω κάποια ειδική εξήγηση. Αυτός είναι ο κόσμος μου, που περιγράφεται με  το προσωπικό μου εικαστικό ύφος. Οι κώδικες του κάθε ανθρώπου είναι μοναδικοί και αυτοί είναι που οδηγούν το χέρι του δημιουργού! Αυτούς και μόνο εμπιστεύομαι και σε αυτούς μόνο επιτρέπω να με οδηγούν!

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Η μεταφορά της έκθεσής μου στην Κωνσταντινούπολη, στη Ρώμη και στην Αθήνα προς το παρόν! Σύντομα θα εγκατασταθεί το νέο μου γλυπτό στη ΒΑΡΚΙΖΑ, στη ΛΕΥΚΩΣΙΑ και στην ΑΓΙΑ ΝΑΠΑ στην Κύπρο!

Τι σημαίνει σήμερα κάνω τέχνη στον εικαστικό τομέα; Τι προαπαιτεί; Ποιες οι δυσκολίες;

Η τέχνη είναι «ψώνιο» και έρωτας. Πάντα κρύβει ανείπωτες δυσκολίες και απρόσμενες χαρές! Η τέχνη είναι ελευθερία, και αυθυπαρξία! Η ζωή είναι δύσκολη, γιατί να εξαιρεθεί η τέχνη από αυτόν τον κανόνα; Η μόνη διαφορά σε σχέση με τα υπόλοιπα είναι ότι στην τέχνη ο οδηγός του τρένου είσαι εσύ…

Συνέντευξη: Αγγελική Κερπιτσοπούλου

Ευχαριστώ πολύ τον Κωστή Γεωργίου για την πολύ ενδιαφέρουσα συνομιλία μας και του εύχομαι καλή συνέχεια στην καλλιτεχνική του πορεία!

 

Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.,  

Από: 10/05/2019 Έως: 09/06/2019

&

Hyatt Regency Thessaloniki

Διάρκεια Έκθεσης: 12/06/2019 έως 27/09/2019

Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση θα βρείτε εδώ

Διαβάστε Επίσης

Ευθύμης Χαλκίδης: «Νομίζω πως είμαι ένας Θεσσαλονικιός στο σώμα ενός Α... Ο ταλαντούχος ηθοποιός Ευθύμης Χαλκίδης μίλησε στο stellasview.gr και στον Ευθύμιο Ιωαννίδη με αφορμή τη συμμετοχή του στο έργο «Φάλτσο σοπράνο» του Peter Quilter που ανεβαίνει στο θέατρο Αμαλία! Ευθύμη είσαι ένας αρκετά έμπειρος ηθοποιός του θεάτρο...
Πάνος Λαμπρίδης: «Η μουσική είναι ένα θεϊκό δώρο που μπορεί να επηρεάσ... Ο ταλαντούχος τραγουδιστής Πάνος Λαμπρίδης μίλησε στο stellasview.gr και στον Ευθύμιο Ιωαννίδη. Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη ο Πάνος Λαμπρίδης είναι ένας ευαίσθητος καλλιτέχνης με άψογη μουσική παιδεία. Υπήρξε μαθητής του καταξιωμένου βαθύφωνου και πρ...
Δύο ελληνικές υποψηφιότητες για το «Ευρωπαϊκό Μουσείο της χρονιάς 2020... Το κβραβείο «Ευρωπαϊκό Μουσείο της χρονιάς 2020» διεκδικούν δυο ελληνικά μουσεία, όπως έγινε γνωστό από το Φόρουμ των Ευρωπαϊκών Μουσείων (European Museum Forum-EMF), που κάνει και την απονομή: το Αρχαιολογικό Μουσείο Αρχαίας Κορίνθου και το Μουσείο ...
Ομαδική έκθεση φωτογραφίας “2084” Το Φεστιβάλ Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης Contrast / Αντίθεση, αποτέλεσμα της δυναμικής συνεργασίας τριών φωτογραφικών ομάδων ("Φωτοπόροι, "ΚΛΙΚers", "Φ") αλλά και διαφόρων φωτογράφων από όλη την Ελλάδα, έχει καθιερωθεί ως ένα φωτογραφικό γεγονός της πόλη...
Σουζάνα Χατζηνικολάου: «Η συγγραφή είναι κατά βάση αυτοδιδασκόμενη δια... Η γνωστή συγγραφέας Σουζάνα Χατζηνικολάου μίλησε στο stellasview.gr και στον Ευθύμιο Ιωαννίδη για τη συγγραφική της ιδιότητα. Η Σουζάνα Χατζηνικολάου μεγάλωσε στο Χαλάνδρι και μένει στην Παλλήνη Αττικής. Είναι παιδίατρος στο Νοσοκομείο Παίδων Πεντέλ...
Αλέξης Ακριθάκης “Τσίκι-Τσίκι” Στο πλαίσιο της επετείου των 80 χρόνων από τη γέννηση του Αλέξη Ακριθάκη και των 25 χρόνων από τον θάνατό του, θα παρουσιαστεί η έκθεση "Τσίκι-τσίκι" στην οποία φιλοξενούνται περισσότερα από 70 έργα του διεθνώς καταξιωμένου καλλιτέχνη από την ομότιτλ...
Περί Αγγελική Κερπιτσοπούλου 184 Άρθρα
Ονομάζομαι Αγγελική Κερπιτσοπούλου γεννήθηκα και ζω στην Θεσσαλονίκη. Είμαι Θεωρητικός της τέχνης και των Νέων Μέσων και Ψηφιακής Κουλτούρας. Κύρια ενδιαφέροντα των ερευνητικών μου εργασιών είναι η αναζήτηση του είναι του κάθε πράγματος ή έννοιας, καθώς και η κοινωνική αλλαγή τόσο μέσα από την τέχνη όσο και από τα νέα μέσα. Στον ελεύθερο μου χρόνο τρέχω τις σελίδες Art Beyond Critique, ενώ παράλληλα είμαι συντάκτρια της πολιτιστικής ιστοσελίδας www.stellasview.gr.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.